[scheikunde] Extractie Lycopeen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Extractie Lycopeen

Hallo!

Er wordt hier in de cursus een vraag gesteld (die we zelf moeten/mogen oplossen).

Het gaat om een experiment om Lycopeen te extraheren uit tomaat.

Je voegt dus een 50/50 mengsel aceton-heptaan toe aan tomatenpuree, en je decanteert de vloeistof (heptaan+aceton+lycopeen). Dan 'was' je de oplossing in een scheitrechter achtereenvolgens met verzadigde zoutoplossing, 10%natriumcarbonaatoplossing en tenslotte met water.

De onderste laag zal dus (als ik het goed heb) steeds de waterlaag zijn.

Nu is da vraag waarom aceton en de zuren die eventueel mee geëxtraheerd zijn verwijderd worden door Natriumcarbonaat ?

Natriumcarbonaat reageert als een base met zuren, maar dan?

Alvast bedankt!

Groetjes!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Extractie Lycopeen

Als je carbonaat toevoegt reageren de zuren inderdaad: ze zullen worden gedeprotoneerd.

Nou aan jou de vraag: je hebt een tweelagensysteem, water en organische fase. In welke van de twee lost het neutrale zuur goed op? En de gedeprotoneerde vorm?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Extractie Lycopeen

Ok! Super bedankt!

Zo ver (en het was in feite toch niet zó ver) had ik nog niet gedacht...

Groetjes!

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Extractie Lycopeen

Ahja!

Voor aceton: na een nachtje slapen dacht ik misschien: aceton is vrij polair, en lost dus beter op in water dan in heptaan (apolair)?

Of is er nog een reden die aceton naar waterlaag doet overgaan na toevoeging van natriumcarbonaatoplossing en water? Ik heb de indruk dat natriumcarbonaat hier niets mee te maken heeft (met het 'aceton-deel')?

Nogmaals gegroet!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Extractie Lycopeen

Je voegt aceton toe als een soort wasmiddel/emulgator. Aceton lost zowel in water als in heptaan goed op. Het versnelt de extractie.

Het natriumcarbonaat heeft dus niets met het acetondeel te maken. Het diende enkel om de zuren uit je extract te verwijderen.

Aceton hoeft verder niet speciaal met extracties of zo verwijderd te worden. Wanneer het nog in je extract zit zal je dit bij het indampen wel kwijtraken.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Extractie Lycopeen

Hoe kan het dat aceton zowel in water als in heptaan goed oplost? Ben ik dan fout met mijn 'aceton is polair'?

Want ze vragen hier letterlijk 'Verklaar waarom aceton verwijderd wordt' (na wassen met water).

Groetjes en alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Extractie Lycopeen

Aceton zal wel beter oplossen in water. In dit soort gevallen gaat het om de zogenaamde partitiecoëfficiënt. Oftewel, hoeveel aceton gaat er in het water en hoeveel in de heptaan zitten. In dit geval zal het grootste deel wel in water gaan zitten. Je zit dus goed met je verklaring 'aceton' is polair.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Extractie Lycopeen

Hallo allemaal!

Nogmaals over extractie van lycopeen!

Men vraagt de polariteit te vergelijken van heptaan en ether: ben ik juist als ik zeg dat ether net iets meer 'polair' is dan heptaan (hoewel ze beiden apolair zijn)? Ik dacht dat dit misschien zou zijn omdat het zuurstof in ether een hogere elektronegaticiteit heeft en er zo wel een beetje elektronenverschuiving is, zodat er partiele positieve en negatieve ladingen ontstaan. Maar... dan dacht ik weer: de twee alkylgroepen die aan de zuurstof hangen heffen elkaar gewoon op (ivm partiele lading), dus is het dipoolmoment weer nul?

Dan is er nog een vraagje ivm molaire extinctiecoëfficient: als die mol. ext.coeff. van lycopeen, bij het maximum van 473 nm, 1,86x10[4] is, bereken dan de concentratie van lycopeen.

Ok, A=b.c.? , dus is c=A/b.? ? kennen we, maar de rest??? we kennen b (dikte) en A (absorptie) toch niet?? Of is er nog een andere manier om dit te berekenen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Extractie Lycopeen

Men vraagt de polariteit te vergelijken van heptaan en ether: ben ik juist als ik zeg dat ether net iets meer 'polair' is dan heptaan (hoewel ze beiden apolair zijn)? Ik dacht dat dit misschien zou zijn omdat het zuurstof in ether een hogere elektronegaticiteit heeft en er zo wel een beetje elektronenverschuiving is, zodat er partiele positieve en negatieve ladingen ontstaan. Maar... dan dacht ik weer: de twee alkylgroepen die aan de zuurstof hangen heffen elkaar gewoon op (ivm partiele lading), dus is het dipoolmoment weer nul?
Goede redenatie, alleen heeft ether doordat het molecuul niet lineair is (hoek tussen de twee alkylgroepen is ongeveer 109° net als bij water) toch een dipool in de richting van de vrije electronenparen van de zuurstof.
Dan is er nog een vraagje ivm molaire extinctiecoëfficient: als die mol. ext.coeff. van lycopeen, bij het maximum van 473 nm, 1,86x10[4] is, bereken dan de concentratie van lycopeen.

Ok, A=b.c.? , dus is c=A/b.? ? kennen we, maar de rest??? we kennen b (dikte) en A (absorptie) toch niet?? Of is er nog een andere manier om dit te berekenen?
De wet van Lambert-Beer is A = ε.b.c

A = de absorbie, deze heeft geen eenheid

ε = de extinctiecoëfficient in l.mol-1cm-1

b = de dikte van de meetcel in cm. De diktes van de cuvetjes (meetcel) is bijna altijd precies 1 cm.

c = de concentratie in mol/l

Als je de absorbtie meet, en je kent de molaire extinctiecoëfficient, dan kun je gemakkelijk de concentratie berekenen.

Succes!

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Extractie Lycopeen

Ok bedankt!

Die wet van Lambert-Beer was er precies niet zo goed uitgekomen bij mij: mijn 'epsilon' is steeds een vraagtekentje geworden... we zullen nog eens moeten uitzoeken hoe dat werkt...

Dus, ik moet de absorptie meten: dit is dan de absorptie bij het absorptiemaximum van 473nm veronderstel ik?

Groetjes!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Extractie Lycopeen

Dus, ik moet de absorptie meten: dit is dan de absorptie bij het absorptiemaximum van 473nm veronderstel ik?
Dat ligt aan de ε die je hebt. Meestal is het de ε in het absorptiemaximum, maar hij kan ook van een andere golflengte zijn.

Staat het er niet bij, ga er dan maar van uit dat het inderdaad ε473nm is.

Denk er aan dat je ook de absorptie van je oplosmiddel meeneemt. Meet dus ook de absorptie van je oplosmiddel zonder Lycopeen. Dat is de netste manier om je absorptie te bepalen.

[edit]

Oh ja:
mijn 'epsilon' is steeds een vraagtekentje geworden...
Kijk even of je browser op de karaktercode Western staat (ISO 8859-x of Windows-1252). Dat wil wel eens helpen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Extractie Lycopeen

In welke vloeistoffase zal aceton dan hoofdzakelijk terug te vinden zijn in de beker? Je hebt 2 lagen, een organische bovenlaag en een emulsie laag...

Ik dacht ook zoals hierboven staat dat aceton polair is... En ik herinner me iets uit de les dat je duidelijk de apolaire en polaire stoffen van elkaar kunt scheiden/zien aan de hand van die twee lagen

maar welke laag ligt van boven? Polair of apolair? (ik zou denken de apolaire vanboven als ik denk aan olie en water... maar weet niet of dat juist is)

alvast bedankt!

Reageer