structuurformules

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

structuurformules

hai!!

Ik ben hier niet helemaal uitgekomen..: 8-[

-Teken de structuurformule van hexaan en al zijn isomeren

-Teken de structuurformule van 2 methyl 3 hexeen

- teken een polymeer van 3 monomeren 2 methyl buteen

Alsvast bedankt voor antwoord!

Groetjes, Anna

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.911

Re: structuurformules

Hoi Anna en welkom op Chemieforum.nl 8-[

Even kort zonder verdere uitleg, in een van deze databases kan je het zeker vinden al is het handiger als je begrijpt hoe je ze moet tekenen.

2 methyl 3 hexeen - de 'een' in hexeen betekend een dubbele binding en de drie betekend dat deze zit aan het derde koolstofatoom, aangezien je 6 koolstofatomeen hebt dus van de 3e naar de 4e.

Code: Selecteer alles

  | | |   | |

-C-C-C=C-C-C-

  | |   | | |
2 methyl betekend dat er op het tweede koolstofatoom een methylgroep (-CH3) zit. Aangezien je een molecuul hebt met een dubbele binding exact in het midden maakt het niet uit op welk tweede koolstofatoom (vanaf de buitenkant geteld, links of recht dus) je hem plaatst.

Code: Selecteer alles

    C

  | | |   | |

-C-C-C=C-C-C-

  | |   | | |

of

          C

  | | |   | |

-C-C-C=C-C-C-

  | |   | | |
Als je dit begrijpt dat moeten die andere twee ook wel lukken, misschien is een kijkje naar isomeer op Wikipedia ook nog een idee!

Succes!

Berichten: 39

Re: structuurformules

Welke isomeren? Ik structuur, plaats, functie, ...?

Berichten: 3

Re: structuurformules

Jorim schreef: Hoi Anna en welkom op Chemieforum.nl 8-[

Even kort zonder verdere uitleg, in een van deze databases kan je het zeker vinden al is het handiger als je begrijpt hoe je ze moet tekenen.

2 methyl 3 hexeen - de 'een' in hexeen betekend een dubbele binding en de drie betekend dat deze zit aan het derde koolstofatoom, aangezien je 6 koolstofatomeen hebt dus van de 3e naar de 4e.

Code: Selecteer alles

  | | |   | |

-C-C-C=C-C-C-

  | |   | | |
2 methyl betekend dat er op het tweede koolstofatoom een methylgroep (-CH3) zit. Aangezien je een molecuul hebt met een dubbele binding exact in het midden maakt het niet uit op welk tweede koolstofatoom (vanaf de buitenkant geteld, links of recht dus) je hem plaatst.

Code: Selecteer alles

    C

  | | |   | |

-C-C-C=C-C-C-

  | |   | | |

of

          C

  | | |   | |

-C-C-C=C-C-C-

  | |   | | |
Als je dit begrijpt dat moeten die andere twee ook wel lukken, misschien is een kijkje naar isomeer op Wikipedia ook nog een idee!

Succes!
Jorim, bedankt!

Maar toch... IK ben er nog niet helemaal uit. De structuurformule van hexaan is

h h h h h h

l l l l l l

h-c-c-c-c-c-c-h

l l l l l l

h h h h h h

Maar als ik alle isomeren daarvan wil maken kan ik dan ook zomaar ergens zo'n dubbele verbinding zetten:=??Wil je me anders vertellen hoeveel isomeren hexaan heeft? dan kom ik er zeker wel uit :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: structuurformules

Een dubbele binding kan je alleen tekenen als je 2 waterstofatomen weghaalt. En dan is het geen isomeer!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.911

Re: structuurformules

Waarschijnlijk gaat het om de isomeren van C6H14 zoals methylpentaan en dimethylbutaan. Lijkt me dan een echte school opdracht 8-[

hexaan

Code: Selecteer alles

  | | | | | |

-C-C-C-C-C-C-

  | | | | | |
2-methylpentaan

Code: Selecteer alles

  | | | | |

-C-C-C-C-C-

  | | | | |

        C
3-methylpentaan

Code: Selecteer alles

  | | | | |

-C-C-C-C-C-

  | | | | |

      C
2,2-dimethylpentaan

Code: Selecteer alles

      C

  | | |

-C-C-C-C-

  | | |

      C
2,3-dimethylpentaan

Code: Selecteer alles

      C

  | | |

-C-C-C-C-

  | | |

    C

Berichten: 4

Re: structuurformules

Ok zit je op HBO Textielmanagement krijg je in een keer de volgende vraag:

Teken:

- Isomeren van Hexaan en geef de goede namen

- Teken molecuul met 1.2. dichloor

- Teken molecuul 3.3 dimethyl pentaan

oke, de isomeren van exaan hierboven snap ik wel (bijna..alleen niet waar de 14x H moet komen bij elke pentaan)

iemand die zo vriendelijk is om me te helpen of uit te leggen?

Berichten: 1.122

Re: structuurformules

Wie zegt dat pentaan 14 H-atomen heeft? 8-)

Pentaan heeft er namelijk maar 12! Kun je die wel kwijt?

Algemene regel;

- aantal H-atomen in een alkaan: 2*n+2. met n=aantal koolstof atomen. In dit geval dus: 2*5+2=12

In 3,3-dimethylpentaan worden dan twee H´s vervangen voor twee methylgroepen.

Gaat dat zo lukken?

Grtz,

Bas

Berichten: 4

Re: structuurformules

8-)

Hexaan is me nu gelukt amar kun je de rest nog iets verder toelichten?

Thanks voor je snelle reply btw.

Berichten: 2.035

Re: structuurformules

1.2-dichloor betekent dat op posities 1 en 2 twee waterstoffen zijn vervangen door chloor-atomen.

3,3-dimethylpentaan heeft Bas al uitgelegd, waarbij opgemerkt kan worden dat het gaat om twee waterstoffen op de 3-positie.

Succes! 8-)

Berichten: 1.122

Re: structuurformules

Oke.

-Isomeren van Hexaan en geef de goede namen --> die is je dus helemaal gelukt(?)

- Teken molecuul met 1,2. dichloor --> Dit wordt dan dus 1,2-dichloorhexaan. Dat betekent: dat bij de hexaanketen (bestaande uit 6 koolstof atomen en 14 waterstof atomen) twee H´s omgewisseld worden voor twee chloor atomen. Er komt dus één chloor op de eerste koolstof én één chloor op de tweede koolstof.

- Teken molecuul 3,3 dimethyl pentaan --> Hetzelfde verhaal. Echter hier is de hoofdketen `pentaan´. Dus een keten van 5 koolstof atomen. Nu komen op de derde koolstof twee methylgroepen. Een methylgroep is een CH3 groep.

Kom je hier mee verder?

edit: te laat; Herman kijkt niet netjes of er al iemand anders aan het antwoorden is... Afbeelding

Berichten: 4

Re: structuurformules

bteunissen schreef: In 3,3-dimethylpentaan worden dan twee H´s vervangen voor twee methylgroepen.

Gaat dat zo lukken?

Grtz,

Bas
Ok bedankt allemaal voor de reacties! Langzaam begin ik het te snappen.

Moet nu alleen nog de laatste tekening, ik snap 3.3 dimethylpentaan nog niet helemaal

Iemand die me voor de laatste keer me kan helpen?

hierna zal ik jullie met rust laten 8-)

bas, ik heb vier isomeren van de hexaan zijn er meer dan? als er vier zijn dan is het me idd gelukt!

Berichten: 1.122

Re: structuurformules

Eigenlijk zijn het geen isomeren van hexaan maar van C6H14. Maar goed, ik tel er: 5. Of 4 als je hexaan zelf niet mee telt.

- hexaan

- 2-methylpentaan

- 3-methylpentaan

- 2,2-dimethylbutaan

- 2,3-dimethylbutaan

Wat snap je niet aan 3,3-dimethylpentaan?

1 - Teken pentaan.

2 - Teken hier op koolstof nummer drie aan weers zijde een CH3 bij.

3 - Klaar. 8-)

Bas

Berichten: 4

Re: structuurformules

HAHA ok!

Goed man zo'n stappenplan! heb ik echt wat aan.

Bedankt voor je hulp en snelle feedback! ik heb nu sowieso al 2/10 punten voor een toets Vezels & Eigenschappen!

Bedankt mensen!

Reageer