Bepaling van koper - reacties

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Bepaling van koper - reacties

Hallo,

Nog een vraagje over complexen in analytische bepalingen in water, in dit geval koper. 8-[

Het gaat me vooral over het reactiemechanisme.

(1)Vaste koperverbindingen worden opgelost in zoutzuur (HCl)

(2)Het complex Cu-dibenzyldithiocarbamaat wordt gevormd d.m.v. Zn-dibenzyldithiocarbamaat en

(3)ge-extraheerd in C2Cl4 (tetrachloorethyleen).

Stap (1) lukt me nog :D , maar 't is vooral (2) en (3) die ik niet goed begrijp...

Is er iemand die me deze reactiemechanismes kan voorstellen en toelichten?

Zou me enorm helpen - uren 'google'en' heeft me nog nergens toe geleid

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 328

Re: Bepaling van koper - reacties

1)Met vaste koperverbindingen bedoel je gewoon een zout neem ik aan. Dat zout lost op en er wordt Cu2+ gevormd en het bijbehorende anion.

2) Omdat koper een sterker complex vormt met het dibenzyldithiocarbamaat dan Zn, zal dat complex worden gevormd.

Cu2+ + Zn-dibenzyldithiocarbamaat -> Zn2+ + Cu-dibenzyldithiocarbamaat

3) Het Cu-dibenzyldithiocarbamaat is neutral geladen en kan daarom opgelost worden in een organisch oplosmiddel in dit geval tetrachloorethyleen. Het koper ion kan niet worden opgelost in het organisch oplosmiddel, omdat het een lading heeft. Door het een complex te laten vormen kan het wel worden opgelost.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Berichten: 9

Re: Bepaling van koper - reacties

Jawel, dank je 8-[

Toch nog bijkomend:

1) hoe bepaal je dat Cu2+ een sterker complex vormt met DBC dan

Zn2+?

2) Vaste koperverbindingen: eigenlijk alle, zoals zouten (CuSO4,

maar ook het oxide. Waarom neemt men in dit specifiek geval HCl (6N)? Is

daar een reden voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Bepaling van koper - reacties

De sterkte van een complex hangt van veel factoren af. Het heeft te maken met zogenaamde 'harde' en 'zachte' ionen en nog een aantal factoren. Bekend is dat koper en zwavel een hoge affiniteit voor elkaar hebben.

Eigenlijk toon je met je experiment ook aan dat koper een hogere affiniteit dan zink voor dibenzyldithiocarbamaat heeft.

Je gebruikt 6 N HCl om ervoor te zorgen dat alle koperzouten opgelost zijn. Wanneer een deel niet opgelost is zal dit ook geen complex met dibenzyldithiocarbamaat vormen.

Berichten: 9

Re: Bepaling van koper - reacties

Ben nog een beetje aan het bijlezen over complexvorming op het moment, toch wel vreemd hoe snel je zoveel kan vergeten 8-[

Dank voor de reacties zover Afbeelding

Reageer