[scheikunde] Citroenzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Citroenzuur

Hoi allemaal!

Voor school moeten wij een praktische opdracht maken, waarbij we zelf een practicum moeten ontwerpen. Iedereen heeft wel een opdracht gekregen, maar de manier waarop je die opdracht uitvoert is aan jezelf. Nu ben ik niet een kei in scheikunde en ben ik toch redelijk vastgelopen. Daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.

Opdracht: Je opdracht is om met behulp van een proef uit te zoeken hoeveel H+ ionen een citroenzuurmolecuul maximaal kan afsplitsen. Je moet gebruik maken van het feit dat een maximale temperatuurstijging bij een zuur-base reactie optreedt, als er voldoende base wordt toegevoegd om al het aanwezige zuur te neutraliseren.

Er moet dus een base bij een citroenzuuroplossing worden gedaan, ik heb gekozen voor natronloog. Ik heb alleen geen flauw idee hoeveel ik van citroenzuur en natronloog nodig heb. Hoe zouden jullie deze proef uitvoeren?

Morgen wordt er een werkplan van mij verwacht, en aangezien jullie mijn laatste hoop zijn, hoop ik dat jullie mij kunnen helpen! 8-[

Alvast Dankjewel!

Xx Marthe

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Citroenzuur

Hoeveel je van de twee nodig hebt is natuurlijk een beetje afschatten. Als je met natronloog titreert, is het handig dat je ongeveer gelijke hoeveelheden in monster en titer hebt.

Ik zou zeggen: kijk op de pot van citroenzuur wat de molaire massa is en maak iets van een 0.1M oplossing, en dan iets van bijvoorbeeld 20 mL. Maak ook een 0.1M NaOH oplossing, in ieder geval genoeg om je buret helemaal te vullen (is dat niet standaard 100 mL? maak dan bijv. 200 mL).

Stel dat citroenzuur eenwaardig is, dan heb je 20 mL titer nodig tot het equivalentiepunt. Is citroenzuur tweewaardig, dan heb je 20 mL nodig tot e.q.p. 1, en nog eens 20 mL voor e.q.p. 2, enzovoorts enzovoorts...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Citroenzuur

Weet je het molgewicht van natronloog en van citroenzuur? En weet je hoeveel H+ een mol natriumhydroxide kan neutraliseren?

Als dat zo is, kun je twee oplossingen maken, waarin bijvoorbeeld in de een x mol citroenzuur, en in de ander x mol natriumhydroxide is opgelost. Je zorgt ervoor dat die oplossingen beide op kamertemperatuur zijn, en dan meng je ze (je zult wel niet met een thermometer mogen roeren, maar dat is misschien wel een goede truc). Lees de hoogst bereikte temperatuur af.

Doe hetzelfde met andere handig gekozen verhoudingen.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Citroenzuur

Dankjewel voor jullie reactie!!

Ik weet het molgewicht van natronloog en citroenzuur, maar hoe kan ik uitrekenen hoeveel H+ ionen natronloog opneemt? 8-[ Moet ik dan een reactievergelijking maken en daaruit het aantal H+ ionen halen?

Xx Marthe

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Citroenzuur

Ik weet het molgewicht van natronloog en citroenzuur, maar hoe kan ik uitrekenen hoeveel H+ ionen natronloog opneemt? 8-[ Moet ik dan een reactievergelijking maken en daaruit het aantal H+ ionen halen?
Yep, maak maar een paar reactievergelijkingen: voor het oplossen van natriumhydroxide, en voor de reactie van die oplossing met H+. Dit moet je echt weten voor je begint aan dit experiment!

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Citroenzuur

Dus een reactievergelijking maken van natronloog, en een reactievergelijking maken van de zuur-base reactie.. Waarom moet ik dat eigenlijk weten voor het experiment? Dat moet ik dan toch daarna onderzoeken, nadat ik weet hoeveel natronloog er nodig is om het citroenzuur te neutraliseren? En dat dan in een reactievergelijking zetten?

8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Citroenzuur

De citroenzuur kan niet voorkomen in je reactievergelijking, want inderdaad weet je de waardigheid daarvan niet. Maar je kunt ervan uit gaan dat er H+ vanaf komt die je laat reageren met je base.

Daarna neem je aan dat het een eenwaardig zuur is, en reken je uit hoeveel gram je dan met hoeveel gram natriumhydroxide moet laten reageren.

Daarna neem je aan dat het een tweewaardig.....

Daarna neem je aan dat het een driewaardig.... vierwaardig.... zover je wilt doorgaan.

En dan deze allemaal proberen en kijken welke het was!

Wel moet je er aan denken dat je de natriumhydroxide en de citroenzuur eerst oplost en de oplossingen op kamertemperatuur laat komen voor ze bij elkaar te gooien. Zeker natriumhydroxide kan warm worden als je het oplost, en dat zou de meting kunnen verstoren.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Citroenzuur

Dankuwel!! U bent echt mijn redder in nood, haha..

Ik maak nu dus een reactievergelijking van natronloog en verschillende aantal H+-ionen?

Dus bijv: NaOH (aq) + H+(aq) --> NaO (aq) + 2OH-(aq)

en dan met twee H+-ionen dan met drie enz.

Zoiets? ;) En hoe zou ik hieruit dan de hoeveelheid natronloog kunnen afleiden die ik nodig heb?

Sorry dat ik zo veel vragen stel, maar scheikunde is niet echt mijn sterkste vak :)

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Xx Marthe

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Citroenzuur

marthe schreef: Dankuwel!! U bent echt mijn redder in nood, haha..

Ik maak nu dus een reactievergelijking van natronloog en verschillende aantal H+-ionen?

Dus bijv: NaOH (aq) + H+(aq) --> NaO (aq) + 2OH-(aq)

en dan met twee H+-ionen dan met drie enz.

Zoiets? ;) En hoe zou ik hieruit dan de hoeveelheid natronloog kunnen afleiden die ik nodig heb?

Sorry dat ik zo veel vragen stel, maar scheikunde is niet echt mijn sterkste vak  :)

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Xx Marthe
Ehm nee, wat dacht je van een standaard oplosreactie? NaOH +aq -> Na+ + OH-.

En dan 1-waardig citroenzuur + OH- -> substraat + H2O

Zo, mag jij 2-,3-,n-waardig doen 8-[

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Citroenzuur

1-waardig citroenzuur + OH- -> substraat + H2O

2-waardig citroenzuur + OH- -> substraat + H3O ??

En dan 3-waardig citroenzuur + OH- -> substraat + 2H2O

En dan n-waardig citroenzuur + OH- -> substraat + H(n+1)O ??

Hmm.. klopt het zo een beetje? ;)

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Citroenzuur

Of

1-waardig citroenzuur + OH- -> substraat + H2O

2-waardig citroenzuur + 2OH- -> substraat + 2H2O ??

En dan 3-waardig citroenzuur + 3OH- -> substraat + 3H2O

En dan n-waardig citroenzuur + nOH- -> substraat + nH2O ??

;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Citroenzuur

Yessss!! Dat laatste is dus juist.

Berichten: 1

Re: [scheikunde] Citroenzuur

dus met een 3 waardig citroenzuur komt het hier op neer?

C6H8O7 + 3H2O > C6H5O7 + 3H3O+ = 3OH- + 3H3O+ > 3H2O

NaOH > Na+ + OH-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Citroenzuur

Je kan dat zelfs in 1 stap omschrijven als

C6H8O7 + 3 NaOH --> C6H5O7Na3 + 3 H2O

Citroenzuur is overigens een zwak zuur, wat betekent dat het nooit zomaar al zijn zure protonen aan water zal afstaan. Daarom klopt het eerste deel van jouw reactievgl dus niet. Je bent, zou het toch gaan, ook vergeten dat citroenzuur dan 3- zal krijgen. En je mag nooit zeggen dat de ene stof de andere is. Je stelt nu namelijk loog gelijk aan citroenzuur (citraat eigenlijk).

Reageer