Mos

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 54

Mos

Hallo allemaal,

ik heb een paar vraagjes:

- Hoe groeit mos nou precies?

- Hoe bestrijdt de actieve stof(ijzer(II)sulfaat) in mosbestrijder het mos nou precies?

- Wat kan je beter tegen mos strooien, puur ijzer(II)sulfaat of ijzer(II)sulfaat in een mosbestrijder?

greetz, Axel

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Mos

Dit zijn redelijk biologische vragen. Ik kan een poging doen om je vragen te beantwoorden, maar zonder enige garantie.

Mos groeit doordat er in de omgeving alle eisen voor de groei aanwezig zijn, en geen gifstoffen die de groei remmen. Ik neem aan dat ijzersulfaat de groei remt. En een uitgebalanceerde formule is altijd beter dan zelf experimenteren.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Mos

Mos groeit doordat er in de omgeving alle eisen voor de groei aanwezig zijn, en geen gifstoffen die de groei remmen. Ik neem aan dat ijzersulfaat de groei remt. En een uitgebalanceerde formule is altijd beter dan zelf experimenteren.
Het ziet na een paar dagen al zwart en je kan het zo wegvegen, dus het doet wel iets meer dan de groei remmen 8-[ ik heb verder ook geen idee wat er wel gebeurd!

Berichten: 251

Re: Mos

welk soort mos bedoel je ???

heb je een beschrijving, naam,.... ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Mos

Waarschijnlijk wordt mos in het gras bedoeld.

In de mosbestrijder die je kant en klaar kunt kopen zitten naast het ijzerzout ook meststoffen voor het gras. Je remt de mosgroei en stimuleerd de grasgroei met als netto resultaat een beter gazonnetje.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Mos

Elke gazonbezitter is als de dood voor mos. In geen tijd kan een gazon verstikt worden door dit duivels gewas. Mos komt echter niet zomaar in uw gazon, bepaalde omstandigheden bevorderen de mosgroei:

- zure bodems, dit is een gebrek aan kalk

- een gebrek aan voedingsstoffen voor het gras. Als het gras "honger" heeft is mos op zijn best.

- schaduw en vocht bevorderen sterk de mosgroei

- in fijne, traaggroeiende gazons komt relatief meer mos voor.

- ook kort maaien bevordert mos ten opzichte van het gras.

- ten slotte is een slechte bodemstructuur met een verharde bodem nefast. Stagnerend water wordt door het mos zeer op prijs gesteld!

bron
Nog ff een leuke quote van mijn buurman 8-[

"Onkruid is een kruid dat op een ongewenst plek groeit"

MvG Ron

Berichten: 54

Re: Mos

allemaal bedankt he 8-[ ik kan er nu verder mee, dit is een goede start

thnx allemaal, Greets Axel

Reageer