Molasse

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Molasse

Ik heb van school de opdracht gekregen om uit te zoeken of het mogelijk is om molasse (reststroom in de suikerindustrie) te gebruiken als substraat voor penicilline productie.

Nu kan ik nergens de formule of samenstelling van molasse vinden, kan iemand mij hiermee helpen?

Bij voorbaat dank!!
--Is happiness in the middle of Christmas? Or is it existing at the other end of a year's term?--



Groetjes,

Maarten

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Molasse

Hey, welkom op Chemieforum.nl!

Ik zou sowieso al nee zeggen aangezien een afvalstroom, in mijn ogen, nooit geschikt kan zijn voor het maken van medicijnen. Resten chemicaliën zoals (kunst)mest, landbouwgif, etc verpesten volgens mij alles.

Maar het gaat natuurlijk of het mogelijk zou zijn. Er is weinig over te vinden, maar ik ben er wel achter dat molasse molassed sugar is en dat levert nog al wat hits op, maar weinig zinnigs vermoed ik. Via Scholar ook aardig wat wetenschappelijke publicaties waar het genoemd wordt, maar of dat echt wat oplevert...

Even een suikerfabriek bellen of mailen, die kunnen je vast vééél meer vertellen 8-[

Dit en dit zijn ook nog mailopties :D

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Molasse

Tuurlijk kan dat; penicilineschimmel heeft voeding nodig en melasse is gewoon een suikeroplossing.

Berichten: 243

Re: Molasse

Dat lijkt mij ook inderdaad. Gewoon een kwestie van enten en laten groeien, neem ik aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Molasse

molasse is bijna het Engelse woord voor stroop. Natuurlijk zou dat gebruikt kunnen worden als voedingsbodem voor schimmels en bacteriën in de bioindustrie, maar de zuiverheid zou daar wel een rol bij kunnen spelen. Als het zuivere stroop zou zijn, waarom stoppen ze het dan niet in een pot broodbeleg?!?

Berichten: 243

Re: Molasse

molasse is bijna het Engelse woord voor stroop. Natuurlijk zou dat gebruikt kunnen worden als voedingsbodem voor schimmels en bacteriën in de bioindustrie, maar de zuiverheid zou daar wel een rol bij kunnen spelen. Als het zuivere stroop zou zijn, waarom stoppen ze het dan niet in een pot broodbeleg?!?
Ik neem aan dat we het hier niet over appelstroop hebben, rwwh. Ik denk dat de term suikeroplossing beter gekozen was. Bovendien denk ik niet dat de zuiverheid van de voedingsbodem hier nu echt van cruciaal belang is, als het maar niet zo sterk vervuild is dat de bacteriën niet kunnen overleven. Het naderhand opzuiveren hoeft niet zo'n probleem te zijn, vooral niet als je bedenkt dat antibiotica maar voor een klein deel door mensen geconsumeerd worden. De rest gaat recht het veevoer in.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Molasse

Ik neem aan dat we het hier niet over appelstroop hebben, rwwh
Nee, suikerstroop. Te koop bij van Gilse, bruine dikvloeibare drab in schenkflessen.... Dat heet in het engels "Molasses". Maar in de afvalprodukten van de suikerindustrie zit waarschijnlijk van allerlei oligosachariden behalve sucrose.....

Berichten: 243

Re: Molasse

Pruts0r schreef: Ik neem aan dat we het hier niet over appelstroop hebben, rwwh
Nee, suikerstroop. Te koop bij van Gilse, bruine dikvloeibare drab in schenkflessen.... Dat heet in het engels "Molasses". Maar in de afvalprodukten van de suikerindustrie zit waarschijnlijk van allerlei oligosachariden behalve sucrose.....
Dat was niet letterlijk bedoeld, rwwh. Ik bedoelde te zeggen dat het hier om suikerdrab gaat, vergelijkbaar met bijv. bietenpulp, en dat dat nogal een stukje verschilt met suikerstroop die voor consumptie geschikt is...

Berichten: 3

Re: Molasse

Wat ik me afvraag is of molasse hetzelfde is als melasse. En is melasse een verzameling stoffen of een zuivere stof. Als ik uit wil rekenen hoeveel mol molasse ik nodig heb om een bepaalde hoeveelheid penicilline te produceren, moet ik wel de samenstelling van molasse weten. Heb ik ook nodig om de wartmtewisseling e.d. van een bioreactor te berekenen.

Blijkbaar zijn er 3 hoofdsoorten molasse: ongezwaveld, gezwaveld en "blackstrap". Wij zijn geinteresseerd in de laatste, omdat dat een afvalstroom is. Heeft iemand enig idee wat de samenstelling van molasse is en of dat hetzelfde is als melasse?? 8-[
--Is happiness in the middle of Christmas? Or is it existing at the other end of a year's term?--



Groetjes,

Maarten

Reageer