[scheikunde] (ver)bindingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] (ver)bindingen

Hallo!

Ik kom steeds vaker de woorden verbindingen en bindingen door elkaar tegen in scheikundige teksten. Nu ben ik heel erg benieuwd of iemand mij kan helpen uitleggen wanneer je nou verbindingen gebruikt en wanneer bindingen. Hoe meer ik het probeer uit te zoeken, hoe onduidelijker aan het worden is.

Heel erg bedankt!

Rinske

Berichten: 232

Re: [scheikunde] (ver)bindingen

Je kan een binding beschouwen als een "koppeling" van 2 atomen of ionen (respectievelijk atoombinding en ionbinding).

Een verbinding is volgens mij een andere benaming voor een molecule

Berichten: 1

Re: [scheikunde] (ver)bindingen

Hallo,

Een verbinding is eigenlijk een ander woord voor een ontleedbare stof.

En een binding is een soort tja binding 8-[ tussen positieve ionen en de bewegende elektronen. :D

Maar een verbinding kan ook plaats vinden tussen twee elementen; b.v Koolwaterstof bestaat uit koolstof en waterstof.

Ik hoop dat je hieruit je antwoord kunt halen. :P

Berichten: 232

Re: [scheikunde] (ver)bindingen

TomB schreef: Hallo,

Een verbinding is eigenlijk een ander woord voor een ontleedbare stof.

En een binding is een soort tja binding 8-[ tussen positieve ionen en de bewegende elektronen. :D

Maar een verbinding kan ook plaats vinden tussen twee elementen; b.v Koolwaterstof bestaat uit koolstof en waterstof.

Ik hoop dat je hieruit je antwoord kunt halen. :P
Ik kan me niet zo goed vinden in je antwoord.

Wat bedoel je bv met "ontleedbare stof"? Een verbinding is gewoon een groepering van atomen die met bindingen aan elkaar worden gehouden.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] (ver)bindingen

Dus als ik het zo goed begrijp is een binding, de fysieke binding tussen twee atomen b.v.

Bij een verbinding moet je meer in het algemeen denken. Het kan een meervoud zijn van bindingen of meer algemeen dat twee elementen bij elkaar worden gehouden, zonder dat je direct over de fysieke binding spreekt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] (ver)bindingen

Dat lijkt me een prima manier om het uit elkaar te houden.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] (ver)bindingen

Bedankt allemaal! Ik geloof dat ik het nu eindelijk snap.

Reageer