Eigenschappen Waterstof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 84

Eigenschappen Waterstof

Kan iemand mij meer vertellen/uitleggen over de eigenschap van Waterstof dat het tijdens expansie van een hogere naar een lagere druk in temperatuur STIJGT ipv ZAKT zoals andere gassen?

Kunnen we automatisch stellen dat bij compresie de waterstof in temperatuur ZAKT ipv STIJGT?

Weet iemand waar ik meer info hierover kan vinden? (tabelle, etc etc)

Met vriendelijke groeten

Luchtsplitser

Berichten: 37

Re: Eigenschappen Waterstof

weet niet zeker of je iets aan hebt maar als je chemistry tot je beschikking hebt van mc murry &fay maar daar staat wel heel wat in over relaties met betrekking tot gasdrukken, tempratuur en volume H9.

Berichten: 592

Re: Eigenschappen Waterstof

is dat een algemeen gegeven ofzo?

ik heb er nog niet van gehoord. Volgt waterstof de ideale gaswet?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Eigenschappen Waterstof

Ehm, helium doet dit toch ook ??? Waterstof en helium zijn de enige die dit doen...

Berichten: 84

Re: Eigenschappen Waterstof

Ja Helium schijnt deze eigenschap ook te hebben.

Ik weet er verder helaas niet meer van (vandaar ook dat ik hier een vraag gepost heb)

Via wat zoekwerk via Google kom ik er alleen achter dat Waterstof (en helium dus ook) een negatieve Joules-Thompson Coeeficient hebben.

Maar ik wil eigenlijk wel graag de achterliggende theorien weten.

Over waarom Waterstof en Helium deze eigenschap hebben, over hoe je er verder mee kan rekenen enzovoort.

Het is natuurlijk buitengewoon interesant dat ALLE gassen kouder worden na expansie (dit is immers in de industrie ook een veel toegepaste manier voor het produceren van koude) BEHALVE waterstof en helium.

Ik zal een proberen of ik ergens het boek Chemistry van MCmurry & Fay waar Marieke naar verwijst kan opduiken. Ben benieuwd of daar iets uit te herleiden valt.

Groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Eigenschappen Waterstof

Voor achtergrond van dit effect: zie http://www.nd.edu/~ed/Joule_Thomson/joule_thomson.htm

Ik heb hier nog niet eerder over nagedacht, maar zal toch proberen het "grove begrip" wat ik heb opgedaan uit even browsen over te brengen.

Samengevat: Het experiment is een adiabatische expansie van het gas waarbij geen arbeid wordt verricht. Een ideaal gas zou in zo'n geval niet warm worden, en ook niet koud. Maar gassen zijn niet helemaal ideaal, en dus is het niet zo dat de moleculen elkaar helemaal niet zien. In verschillende gassen en zelfs in hetzelfde gas bij andere T/p geldt dat de moleculen elkaar gemiddeld kunnen afstoten, of gemiddeld kunnen aantrekken (afhankelijk van de interactiepotentiaal, en de gemiddelde afstand tussen naburige gasmoleculen). Als de moleculen elkaar gemiddeld aantrekken, dan koelt het gas bij adiabatische expansie af. Als de moleculen elkaar gemiddeld afstoten, dan wordt het gas bij adiabatische expansie warmer.

Blijkbaar zijn waterstof en helium bij kamertemperatuur de enige gassen waarvan de moleculen elkaar gemiddeld afstoten. Dat is echter ook nog afhankelijk van de druk, en hoe dat zit weet ik even niet.

Reageer