[scheikunde] polymerisatie: nylon 6-10

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] polymerisatie: nylon 6-10

Hallohallo beste forummers!

Hier een vraagje over de synthese van nylon 6-10 (polymerisatie of course)...

Om nylon 6-10 te vormen (polymerisatie) gebruiken we een diamine (hexamethyleendiamine) en een zuurchloride (sebacoylchloride). De reactie wordt uitgevoerd in een twee-fasen-systeem, nl. water en cyclohexaan.

Waarom gaat het zuurchloride goed oplossen in cyclohexaan en het diamine in water???

Heeft dit te maken met polariteit? Ik zou in feite niet weten waarom dan wel??

Kan iemand me helpen, want ik zie het gewoon niet?

Berichten: 152

Re: [scheikunde] polymerisatie: nylon 6-10

Volgens mij heeft het meer te maken met de PH. Als je tenminste met een tweefasensysteem een tweefasenextractie bedoelt.

groetjes

stefanie

Berichten: 9

Re: [scheikunde] polymerisatie: nylon 6-10

Hello Stefanie!

Nee, met een tweefasensysteem bedoel ik: de twee vloeistoffen zijn niet mengbaar en de reactie gebeurt aan het contactoppervlak: daar wordt het polymeer (nylon) gevormd en die kunt ge er dan uithalen met een glazen staaf...



Wat bedoelt ge juist met die pH? Ik dacht toch dat water het referentiepunt is voor de pH?

Allez, alleszins bedankt al! Groetjes!

Berichten: 152

Re: [scheikunde] polymerisatie: nylon 6-10

Ik dacht dat je een tweefasenextractie bedoelde en het is dus zo dat je met deze methode zuren en basen van elkaar kunt scheiden omdat je door wijziging van de PH wateroplosbare zouten kan vormen (en het zuur of de base komt dan in de organische fase terecht).

Ik herinner me nog dat we ook nog nylon gemaakt hebben (je kon dat er zo uittrekken met een staaf en dat was zo superlang), maar dat is ondertussen al twee jaar geleden en mijn cursussen heb ik uitgeleend aan een andere studente.

Maar er zal hier vast iemand zijn die je wel kan helpen!

groetjes

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] polymerisatie: nylon 6-10

Volgens mij heeft dit ook te maken met de polariteit. De diamide is veel polairder dan de zuurchloride die 10 C atomen in het midden heeft!

Berichten: 9

Re: [scheikunde] polymerisatie: nylon 6-10

Is het verschil in polariteit zoveel groter als er maar 4 koolstoffen meer tussen staan?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] polymerisatie: nylon 6-10

Het diamine heeft in water meer mogelijkheden om waterstofbruggen te vormen (zowel als donor en acceptor) dan het dizuurchloride (alleen waterstofbrugacceptor).

En inderdaad, die 4 koolstofatomen extra in het zuurchloride kunnen erg veel uitmaken voor de oplosbaarheid in water.

Reageer