[scheikunde] Hoe werkt een coldpack?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Hoe werkt een coldpack?

Hallo allemaal..

Wij snappen de zoekmachine van dit chemieforum niet..

Kan iemand ons hier in dit topic alsjeblieft helpen en uitleggen hoe een coldpack werkt? ;)

Hoezo wordt dit koud wanneer je ammoniumnitraat en water mengt?

en nog een laatste vraag.

Is deze reactie endotherm of exotherm?

Dankuwel :)

Berichten: 592

Re: [scheikunde] Hoe werkt een coldpack?

ik weet niet waar jullie het over hebben

maar als het koud wordt, neemt het warmte op en is de reactie dus endotherm

Berichten: 1

Re: [scheikunde] Hoe werkt een coldpack?

Ik ben op school met een soortgelijk onderzoek bezig. Ik ben aan het onderzoek welk deeltje van NH4NO3 er voor zorgt dat het water afkoelt, en waarom. Ik heb dit onderzocht door eerst ammoniumchloride met water te later reageren, dit mengsel koelde af, en toen natriumnitraat met water, en dit mengsel koelde ook af. Na het een en anders opgezocht te hebben ben ik erachter gekomen dat het de Na in natriumnitraat is die ervoor zorgt dat de reactie endotherm is.

Jorim: De report knop is NIET bedoelt om reactie te plaatsen, maar om misdragingen te rapporteren! Maar ik heb het even gefixt ;)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Hoe werkt een coldpack?

Wij snappen de zoekmachine van dit chemieforum niet..
Je gaat naar de zoekmachine typt in coldpack en je drukt op zoek nu. Wat is daar precies ingewikkeld aan ??

Eventueel druk je op de knop simpele modus en dan krijg je deze versie zonder alle extra's voor jullie misschien handiger 8-[ ;)

Resultaten:

Werking coldpack

Herbruikbaar coldpack

Profielwerkstuk -> coldpack

Veel plezier en succes ermee! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Hoe werkt een coldpack?

leftar schreef: Ik ben op school met een soortgelijk onderzoek bezig. Ik ben aan het onderzoek welk deeltje van NH4NO3 er voor zorgt dat het water afkoelt, en waarom. Ik heb dit onderzocht door eerst ammoniumchloride met water te later reageren, dit mengsel koelde af, en toen natriumnitraat met water, en dit mengsel koelde ook af. Na het een en anders opgezocht te hebben ben ik erachter gekomen dat het de Na in natriumnitraat is die ervoor zorgt dat de reactie endotherm is.

Jorim: De report knop is NIET bedoelt om reactie te plaatsen, maar om misdragingen te rapporteren! Maar ik heb het even gefixt ;)
Ehm dit klopt dus niet: elke oplossingsreactie zorgt voor een afkoeling: er is nl energie nodig om de ionbinding te breken :)

Berichten: 151

Re: [scheikunde] Hoe werkt een coldpack?

Een coldpack word idd koud door een endothermische reactie.

Kijk maar eens naar de oplossings enthalpie.

FsWd: NaOH word ver van koud bij het oplossen ;) , maar er is idd energie nodig voor het breken van een ion binding.

Reageer