isomerisatie van hepteen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 266

isomerisatie van hepteen

Het gaat over de isomerisatie van 1-hepteen naar een mengsel van 1-hepteen:2-hepteen:3-hepteen (1:20:78) met als katalysator Ni[P(OEt)3]4.

Mijn probleem is dat er eerst allemaal cis-3-hepteen wordt gevormd en dit pas na een tijdje helemaal tot trans-3-hepteen wordt omgezet en ik dat niet kan verklaren met mijn beperkte organo-metallische kennis. Ik vermoed natuurlijk dat er op het einde trans wordt gevormd omdat dit stabieler is of is het omdat trans-hepteen niet meer toegankelijk is voor de katalysator. Weet er ook iemand hoe de cis en trans worden gevormd?

bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: isomerisatie van hepteen

De trans- of eigenlijk E-vorm is thermodynamisch inderdaad het meest stabiele doordat deze minder last heeft van sterische hindering. De isomerisatie bestaat uit twee stappen: Markovnikov additie van het alkeen aan een metaalhydride gevolgd door beta-waterstof eliminatie. Bij de eliminatie wordt selectief het cis of Z-alkeen gevormd, maar niet 100% selectief.

versimpelde weergave van de katalytische cyclus:

Afbeelding

Wanneer je isomerisatie evenwicht zich heeft ingesteld treedt er nog steeds additie en eliminatie aan je katalysator op. Langzaamaan wordt er daardoor steeds meer van de E-isomeer gevormd. Omdat dit thermodynamisch het meest stabiele product is zal dit minder makkelijk met je katalysator reageren dan de Z-isomeer en daardoor uiteindelijk als enige overblijven.

PS. In jouw geval is HNi[P(OEt)3]3+ het werkelijke katalytisch actieve deeltje.

Berichten: 266

Re: isomerisatie van hepteen

Hartelijk bedankt

Reageer