gaschromatografie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 152

gaschromatografie

Hallo iedereen,

nog es een vraagje over GLC.

In onze cursus hebben we gezien dat je een mengsel van substanties slechts op twee manieren kan scheiden. Ofwel op basis van het kookpunt, ofwel op basis van de affiniteit voor de stationaire fasen. Nu begrijp ik niet zo goed hoe een scheiding op basis van kookpunt verloopt: Welke sustanties gaan dan eerst elueren, de hoogstkokende op de laagstkokende en waarvan is dit afhankelijk? Mijn redenering is dat de laagstkokende componenten eerst elueren omdat deze heel vlug in de gasfase komen en vlug meegevoerd worden door de mobiele fase, maar ik weet niet of dit correct is ;) . Kan iemand me helpen?

groetjes

stef.

Berichten: 2.399

Re: gaschromatografie

Je idee is goed. Als je analiet niet eens in de gasfase komt, zal het ook niet elueren.

Berichten: 1.153

Re: gaschromatografie

misschien helpt het verklaren door naar het gebruik van een temperatuur gradient te kijken.

Dit gaat altijd van laag naar hoog. Dus aan het begin van je meting een lage temperatuur en later een hogere. Je componenten komen dan naar buiten als het kookpunt is bereikt, want dan komt de component in de gasfase en kan het dus mee genomen worden door de gasstroom.

(misschien een beetje simplistisch maar wel duidelijk)

Berichten: 152

Re: gaschromatografie

dankjewel allebei! Het is me duidelijk (de simplistische uitleg is vaak de beste hoor!)

groetjes

Reageer