Lozing Zware metalen in afvalwater

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Lozing Zware metalen in afvalwater

Hallo mensen,

Ik ben momenteel met een onderzoek bezig met lood in drinkwater. Voor mijn testopstelling moet ik er lood doorheen voeren en dit dan lozen in de afvoerbak. Ik wilde weten of dit wel mag. Volgens de NSF- norm ( een amerikaanse National Standaard) mag drinkwater max 20 ug/l lood bevatten. Ik doseer er zelf 150 ug/l lood en er komt iets meer dan 20 ug/l aan lood vrij.

Dus mijn vraag is; moet de de afvalwater dat ik loos, opvangen of mag het geloosd worden in afvalwater?

Alvast bedankt.

Mvg,

Waterpas

Berichten: 1.153

Re: Lozing Zware metalen in afvalwater

[!] Nooit zware metalen lozen in drink water! dus gewoon opvangen en in het afvalvat zware metalen [!]

Berichten: 5

Re: Lozing Zware metalen in afvalwater

[!] Nooit zware metalen lozen in drink water! dus gewoon opvangen en in het afvalvat zware metalen [!]
weet je dat wel zeker. Ik wil graag argumenten zien. Ik loos maar ongeveer 20 ug/l lood in afvalwater. En dit wordt dan zover verdunt dat het verwaarloosbaar is. Heb ik gelijk of niet??

En ik loos niet een paar liters water maar meteen 10000 liter ~ 200 mg lood in totaal.

grtjes,

Waterpas

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Lozing Zware metalen in afvalwater

Nou het is gewoon ethisch onverantwoord om lood door de afvoer te spoelen Afbeelding

Berichten: 5

Re: Lozing Zware metalen in afvalwater

Nou het is gewoon ethisch onverantwoord om lood door de afvoer te spoelen Afbeelding
Als het om geld gaat, denkt niemand meer aan ethiek.

Berichten: 592

Re: Lozing Zware metalen in afvalwater

het gaat niet om geld, het om de volksgezondheid en het milieu

loodvergiftiging....

Berichten: 328

Re: Lozing Zware metalen in afvalwater

Misschien kun je eerst het lood eruit halen (neerslaan bijv.). Want 10.000 liter is wel veel. ;)

Berichten: 151

Re: Lozing Zware metalen in afvalwater

Met zo weinig lood in het water zal een neerslag niet lukken lijkt me.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Lozing Zware metalen in afvalwater

Hangt erg af van de vergunningen die je hebt als lab (voor lozingen heb je ALTIJD een vergunning nodig). Die maakt het bijv mogelijk om concentraties tot 500 mg/L te mogen lozen op het riool.

Lees meer...

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: Lozing Zware metalen in afvalwater

Volgens de NSF- norm ( een amerikaanse National Standaard) mag drinkwater max 20 ug/l lood bevatten.  Ik doseer er zelf 150 ug/l lood en er komt iets meer dan 20 ug/l aan lood vrij.
De grens geldt voor DRINKwater. Wat in het riool zit is GEEN drinkwater maar smerige troep. Realiseer je wel dat de verwerking van chemisch afval opzich al slecht voor het milieu is. Soms is het dus milieuvriendelijker om iets door de gootsteen te gooien dan het af te voeren!!! Dit lijkt mij zo'n geval.

Als het om sterk verdunde oplossingen gaat van zeer gifige metalen kan je het ook zelf opwerken: voeg een beetje Dowex ion exchange resin toe en roer. De metalen gaan dan aan de resin zitten. De resin is chemisch afval en het water kan door de gootsteen.

Berichten: 592

Re: Lozing Zware metalen in afvalwater

waterpas schreef: Volgens de NSF- norm ( een amerikaanse National Standaard) mag drinkwater max 20 ug/l lood bevatten. Ik doseer er zelf 150 ug/l lood en er komt iets meer dan 20 ug/l aan lood vrij.
De grens geldt voor DRINKwater. Wat in het riool zit is GEEN drinkwater maar smerige troep. Realiseer je wel dat de verwerking van chemisch afval opzich al slecht voor het milieu is. Soms is het dus milieuvriendelijker om iets door de gootsteen te gooien dan het af te voeren!!! Dit lijkt mij zo'n geval.

Als het om sterk verdunde oplossingen gaat van zeer gifige metalen kan je het ook zelf opwerken: voeg een beetje Dowex ion exchange resin toe en roer. De metalen gaan dan aan de resin zitten. De resin is chemisch afval en het water kan door de gootsteen.
Dowex? van Dow Chemicals in Terneuzen ;)

daar zou ik wel willen gaan werken.

Berichten: 5

Re: Lozing Zware metalen in afvalwater

Jorim schreef: Hangt erg af van de vergunningen die je hebt als lab (voor lozingen heb je ALTIJD een vergunning nodig). Die maakt het bijv mogelijk om concentraties tot 500 mg/L te mogen lozen op het riool.

Lees meer...
hallo yorim en karl,

thnx voor je info. Daar heb ik wel wat aan.

Dowex he. Ik zal me erin verdiepen.

Allen hartelijk bedankt voor jullie info. Ik weet genoeg.

Ciaoooow

Waterpas

Reageer