Mecurio vermelho

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 4

Mecurio vermelho

wie kan mij helpen aan de engelse/nederlandse benaming van de grondstof mecurio vermelho. reacties kunt u e-mail naar auke_kooistra[at]hotmail.com

bij voorbaat dank

auke

Jorim: Wij zijn een forum dus reacties plaatsen wij hier, wij mailen dus niet ;)
hele loempejan

Berichten: 1.153

Re: Mecurio vermelho

ALs ik heb goed heb is het Portugees.

mercurio, is in het nederlands Kwik, mercury in Engels

Vermelho kom ik veel tegen na het woorr infra...in de combi met spectroscopie dus, infrarood. Nu is het portugeese woord voor rood niet vermelho. Ik kom niet zo gauw een grond stof met de naam vermelho tegen.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Mecurio vermelho

Nu is het portugeese woord voor rood niet vermelho.
Echt wel :)

Mercurio vermelho is dus kwikrood oftwel kwiksulfide ;) deze site bevestigd dit.

Berichten: 1.153

Re: Mecurio vermelho

toch maar een nieuw woordenboek kopen? ;)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Mecurio vermelho

toch maar een nieuw woordenboek kopen? ;)
Google vertelde mij dat het wel rood is of kan zijn, dat weet je natuurlijk nooit 8-[

Google! zie tweede en derde hit :)

Berichten: 1.153

Re: Mecurio vermelho

je hebt waarschijnlijk gelijk. In de vierde link zie je dat het meer een roodbruine, natuur kleur is.

Berichten: 1.153

Re: Mecurio vermelho

ik heb nog even gezocht:

hier:
Result of search for "rood":

rood

  1. rubro, vermelho

  2. rubro, vermelho

  3. rubro, vermelho
Dus ik dacht dat het rubro was, maar ook vermelho is goed.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Mecurio vermelho

Nu alleen nog echt bewijzen dat kwikrood HgS is ;)

Berichten: 4

Re: Mecurio vermelho

bedankt voor de vele, snelle reacties. Dan de volgende vraag, waar wordt dient deze vloeistof voor en waar wordt ie voor gebruikt. Stel dat ik wat voorraadig heb waar zou ik dan aan moe kloppen?

alvast bedankt.

auke

Berichten: 1.153

Re: Mecurio vermelho

Kwik sulfide is een reactie product dat meestal ontstaat als men kwik gemorst heeft en dat heef tproberen op te ruimen. Kwik sulfide is nl. minder giftig dan kwik.

Als je het hebt, goed verpakken en erop zetten dat het kwiksulfide (HgS) is. En dan naar de chemokar, of gemeentelijk vuilstort plaats als klein chemisch afval.

Ik ben wel nieuwsgierig hoe je eraan komt.

Berichten: 4

Re: Mecurio vermelho

Uhmz, nou heb 't goedje niet thuis liggen ofzo maar een goeie 'kennis' van me woonachtig in Angola heeft 10l van dit goedje liggen en als ik hem goed heb begrepen moet dit spul erg maar dan ook heel veel geld waard zijn.

uhmz, het is dus een vloeistof en ben op zoek naar potentiele kopers hiervoor.

Berichten: 1.153

Re: Mecurio vermelho

HgS rood bij Sigma kost per 50g 32,30 euro. Het is een poeder. Dus 10kg kost. 6460 euro. Maar dna heb je dus echt 10L 100% HgS dat kan niet., want dan heb je een poeder en geen oplossing. Ik denk dat het niet zo veel waard is.

(en daarnaast, hoe haal je het uit de oplossing om het als zuiver HgS te verkopen) breng het gewoon naar de KCA (hebben ze dat in Angola?)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Mecurio vermelho

Als mosterd na de maaltijd "vermelho" lijkt mij ons woord "vermiljoen".

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: Mecurio vermelho

Mercurio vermelho is dus kwikrood oftwel kwiksulfide
Het kan natuurlijk ook "rode kwik" betekenen. Rode kwik is kwikantimoonoxide Hg2Sb2O7. Er wordt van deze stof gezegd dat er mini atoombommen mee gemaakt kunnen worden omdat het neutronen zou reflecteren. Afbeelding :)

Berichten: 251

Re: Mecurio vermelho

Hier gaan we weer met het rode kwik :)

Ik dacht ook even aan vermiljoenrood...

echter.... ik vraag me af hoe je HgS in oplossing kan krijgen... ik citeer even de Merck : "Mercuric Sulfide, Red; Vermillion, Chinese Red; Occurs in nature as the mineral Cinnabar; .... ; blackens on exposure to light, particular in presence of H2O or alkali hydroxides; practically insol in water,..."

troost je, 20 jaar geleden is me ook een vat (50l) "rood kwik" aangeboden, door een doorzopen student derdejaars eerstejaars geneeskunde................ :D

het enige wat ie ermee kan doen (als het vermilioen is, is ermee naar een verfhandelaar stappen, of het omzetten in kwik en dat proberen te slijten....

ik ken nu niet de natiolale behoefte aan kwik in Angola, maar na verkoop gaan rentenieren lijkt me niet mogelijk :)

Reageer