QSAR

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 16

QSAR

Wie kan mij helpen aan nederlandstalige uitleg over het onderwerp Quantitative Structure Activity relationships (QSAR).

Een aantal zaken die in de engelstalige documentatie voor mij te ingewikkeld worden behandeld zijn de begrippen Log(1/C), LC50, LD50, KD en Log KOW.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: QSAR

Het is niet echt mijn veld, maar ik kan wat proberen.

log(1/C) = log(1/concentratie), dit is waarschijnlijk een concentratie waarbij een bepaalde activiteit wordt waargenomen. Een stof die 10x zo aktief is heeft log(1/C) één punt hoger.

LC50 = Ik denk dat dit "Lethale contentratie" is voor 50% van proefdieren/planten. Bij blootstelling aan deze concentratie gaat 50% van de individuën dood.

LD50 = Lethale dosis voor 50% van de individuën. Hetzelfde, maar in plaats van een concentratie een dosis in mg/kg lichaamsgewicht.

Die andere twee: geen idee.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: QSAR

KD = Verdelingscoëfficiënt tussen vaste fase en vloeistoffase

Log KOW = log(octanol-waterverdelingscoëfficient)

Even googlen brengt veel extra uitleg over de begrippen die ik en Rob noemen.

Berichten: 2.399

Re: QSAR

De LC50 wordt gebruikt bij een omgeving, bijvoorbeeld als de lucht gecontamineerd is, en dan is de LC50 de concentratie van de contaminant waarbij 50% van de populatie sterf (hoeft dus niet direct te zijn)

De LD50 is een dosis, dus er wordt dan echt shot toegediend. Hierbij wordt echt de acute toxiteit gemonitord. De dosis wordt ook weergegeven als het aantal mg/kg lichaamsgewicht.

Berichten: 16

Re: QSAR

Bedankt!

Reageer