Luchtverfrissers

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Luchtverfrissers

Ik moet voor school een PO maken over luchtverfrissers, hier was een tijdje terug nogal wat commotie over of deze een te hoge concentratie giftige stoffen zou bevatten. Nu moet ik een proces beschrijving geven van al die gave stofjes (?) :) die luchtverfrissers bevatten voordat ze in de bus komen.

Nu heb ik afgelopen maanden echt al 16 bedrijven gemaild in de hoop op wat informatie te krijgen, maar ik heb slechts 2 keer een antwoord ontvangen. eentje van een mevrouw die mij aardig wist duidelijk te maken dat ze hier toch echt geen zin in had Afbeelding. En eentje van een bedrijf wat mij alleen kon vertellen hoe de bussen zelf worden gemaakt, dit is natuurlijk ook mooi, maar niet helemaal wat ik zocht.

Met een naderende dead-line storte ik al huilend :) voor de klas ten gronde, gelukkig hielp Final Art (al eerder hier gepost) mij weer op de been en die heeft mij ook deze site gegeven, hij had hier erg veel aan gehad. Hopelijk ik nu ook :D

Ik hoop dat iemand op deze site mij misschien iets meer kan vertellen, of misschien een goede site weet waar ik meer informatie kan vinden over dit proces en/of over de samenstelling van de werkstof en drijfstof. Alvast Bedankt!! Afbeelding

Alexander

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Luchtverfrissers

Welkom op chemieforum.nl!

Heb je al eens op het etiket gelezen?? Wat zit erin? Kun je van die stoffen het doel herleiden? Ze opzoeken op google? Zijn het bij een ander merk dezelfde stoffen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Luchtverfrissers

Nu moet ik een proces beschrijving geven van al die gave stofjes
Moet je weten hoe deze stofjes gemaakt worden, wat de eigenschappen ervan zijn of de reden waarom ze aan de luchtverfrisser worden toegevoegd?

Spuitbussen bevatten in ieder geval drijfgassen (propaan/butaan) en een oplosmiddel voor de geurstoffen (water?)

Berichten: 4

Re: Luchtverfrissers

Alvast bedankt allemaal voor het snelle reageren!

op de etiketten staat niet vermeld wat er in zit (degene die ik hier voor me heb staan iig). ik weet alleen inderdaad dat de drijfgas meestal butaan is, maar over de werkstof (de luchtverfrisser) is erg weinig bekend. mijn vraag is dan vooral gericht op wat er nu precies in de luchtverfrisser zit en dan ook hoe deze gemaakt worden. dus alles is welkom!

Groetjes Alex

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Luchtverfrissers

Ik heb een website gevonden waar wat stoffen op staan: http://www.ourlittleplace.com/chemicals.html

Er wordt vooral op de (beoogde) gevaren gehamerd, maar geeft in ieder geval al een overzicht van belangrijke stoffen die je kan tegenkomen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 4

Re: Luchtverfrissers

@ beryllium en anderen natuurlijk

GEWELDIG!

echt hoe vinden jullie dit?? geniaal, het is niet precies duidelijk, maar hier kom ik wel een heel eind mee. beetje verhaaltje om heel babbelen en ik kom n heel eind. ik heb ook al onderzoeksrapporten van de VWA gevonden (incl. uitslagen) dus ik denk dat ik wel een eindje verder kan. Natuurlijk zijn aanvullingen nog steeds vanharte welkom!

Groetjes Alex

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Luchtverfrissers

Beryllium schreef: Ik heb een website gevonden waar wat stoffen op staan: http://www.ourlittleplace.com/chemicals.html

Er wordt vooral op de (beoogde) gevaren gehamerd, maar geeft in ieder geval al een overzicht van belangrijke stoffen die je kan tegenkomen.
Bekijk alleen de namen van de stoffen, want het 'gevaren commentaar' slaat (bijna) nergens op, dat gaat over hoeveelheden die nooit uit een spuitbus zullen komen :)

Aanvullende op die stoffen heeft de consumentenbond het nog over benzeen, formaldehyde en styreen en The New Scientist noemt nog xyleen, ketonen en aldehyden. Verder kom ik paradichloorbenzeen ook geregeld tegen, maar dat gaat dan vooral over oudere spuitbussen.

De EPA, zo'n Amerikaans agency die zich met niks anders als environmental protection bezig houdt heeft er een complete site over. Hiero, daar staat vast wel wat zinnigs op!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Luchtverfrissers

echt hoe vinden jullie dit??
Is vooral een kwestie van "Creatief met kurk, ehh Google..."; als je het met Nederlandse termen niet vindt, probeer dan eens Engelse termen (als je die weet).

Nuttig topic als leesvoer...

Nog even over de link die ik geef: ga niet teveel af op de gevaren die er op staan, dit lijkt me op dat gebied geschreven door iemand die iedereen wil overtuigen van de gevaren van alles wat "chemisch" heet.

Jeetje, ik snap nu je nickname pas, scherp hoor :) ...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 4

Re: Luchtverfrissers

Hallo allemaal,

na een tijdje afwezig te zijn geweest vanwege een se-week ben ik weer van de partij. mijn excuses voor het feit dat ik dit niet even vermeld heb. ik wil nogmaals iedereen bedanken voor zijn hulp!!! ik heb voorlopig genoeg informatie over dit onderwerp en ben druk bezig met mijn po.

bedankt allemaal!

Rednaxela

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Luchtverfrissers

Bekijk alleen de namen van de stoffen, want het 'gevaren commentaar' slaat (bijna) nergens op, dat gaat over hoeveelheden die nooit uit een spuitbus zullen komen
Inderdaad, limoneen dat in grote hoeveelheden voorkomt in alle citrusvruchten is zelfs kankerverwekkend.

Luchtverfrissers bevatten in elk geval geurstoffen, als regel zullen dat dezelfde zijn die je ook in parfums tegenkomt, dus bijvoorbeeld etherische olie en geurchemicaliën als coumarine, benzaldehyde, jonon, hydroxycitronellal etc.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer