[scheikunde] Elektrolyse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[scheikunde] Elektrolyse

Heej

Nog weer even een vraagje.

Als je een redoxreactie op moet stellen bij de volgende stoffen (bij elektrolyse!!!).

Klopt dit dan zo?

Elektrolyse van zinknitraatoplossing:

Zn2+ NO3- H2O(l)

OX: Zn2+ + 2e- --> Zn (s)

RED: 2H2O (l) --> O2(g) + 4H+ + 4e-

En dan de bovenste X2, en dan gewoon optellen? Of moet NO3-

de oxidator zijn? (bij +0,01V)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

En klopt deze dan ook?

De volgende deeltjes: (elektrolyse van natriumnitraatoplossing)

Na+ NO3- H2O(l)

OX: NO3- + H2O (l) + 2e-→ NO2- + 2OH-

X2

RED: 2H2O (l) → O2 (g) + 4H+ + 4e-

X1

Alvast bedankt,

groeten Ruud

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Elektrolyse

Ik zou zeggen: sla binas eens erop neer voor de goede reductor

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Elektrolyse

Ik zou zeggen: sla binas eens erop neer voor de goede reductor
Hmm, kun je niet gewoon eventjes helpen? Want ik heb toch de goede reductor? En tevens komt dit ook gewoon goed uit met de waarnemingen..

Berichten: 170

Re: [scheikunde] Elektrolyse

Ik zou zeggen: sla binas eens erop neer voor de goede reductor
Ik heb geen Binas (ben van België) ,kan ik dat nergens online vinden of hebben jullie hier eventueel een vb van

Alleszins ik ben niet 100% zeker maar de meeste redox vgl zijn toch zonder opspiltsen van water

is het niet zo dat NO3 zal gereduceerd worden

grts

El Blanco

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Elektrolyse

tja zonde rBinas, is het lastig. Misschien kan in het documentatie topic de tabel 48 (en 45) door een moderator worden geplaatst?

Maar even terug op je vraagstelling:

Wat heb je allemaal in je oplossing? is het echt alleen Zn2+ NO3- en H2O(l)? Heb je geen elektroden die iets kunnen doen? bv een Zn elektrode of een Cu elektrode?

probeer dan nog eens de sterkste ox en red naast elkaar te vinden.

(nee ik ga niets voorzeggen, je moet ervan leren)

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Elektrolyse

JeroenC schreef: tja zonde rBinas, is het lastig. Misschien kan in het documentatie topic de tabel 48 (en 45) door een moderator worden geplaatst?

Maar even terug op je vraagstelling:

Wat heb je allemaal in je oplossing? is het echt alleen Zn2+ NO3- en H2O(l)? Heb je geen elektroden die iets kunnen doen? bv een Zn elektrode of een Cu elektrode?

probeer dan nog eens de sterkste ox en red naast elkaar te vinden.

(nee ik ga niets voorzeggen, je moet ervan leren)
De elektrode is gewoon van koolstof ( C(s) ), dus deze kan zowiezo al niet

mee reageren..

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Elektrolyse

Ok, in dat geval...wat zijn je waarnemingen

Probeer volledig te zijn met het beschrijven van je vraag. Dan krijg je betere hulp.

Maar goed. Volgens mijn BINAS (heb je die Ruudjew?) zie ik niet bij +0.01 NO3- als ox staan.

Voor je eerste reactie:

De enige reactie met NO3- als ox is deze (bij +0.81)

NO3- + 2 H+ + e- --> NO2(g) + H2O(l)

EDIT: ik zie net dat er nog een tweede is bij +0.96:

NO3- + 4 H+ + 3e- --> NO(g) + 2H2O(l)

Dus aan je waarnemingen kan je zien welke reactie je moet hebben... (als je niet kijkt naar wie het sterkst is) : zie je een vaste stof ontstaan (op de electrode) of zie je bij beiden polen gas ontstaan?

Voor je tweede reactie:

OX: NO3- + H2O (l) + 2e- → NO2- + 2OH-

deze ken ik niet...

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Elektrolyse

OX: NO3- + H2O (l) + 2e- → NO2- + 2OH-

Deze reactie die je niet kende, staat dus bij +0,01 ... Het staat in de nieuwste binas, die ik hier voor me heb liggen.

Maar je hebt t over H+, dat kan toch nog niet in een zinknitraatoplossing zitten of wel?

Enkele waarnemingen:

Zinknitraat:

Bij de +(red): gasbelletjes

Bij de -(ox): grijze aanslag op electrode, en er dreven zwarte deeltjes in de oplossing

-------------------------------------------------------------------------------------

Natriumnitraat:

Bij de +(red): gasbelletjes

Bij de -(ox): groen/zwartige kleur komt er af, en hele kleine gasbelletjes.

Oplossing word een beetje donkerder, geen vaste stoffen in de oplossing.

Maar mijn vraag is dus gewoon, of beide redoxreacties correct zijn.

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Elektrolyse

Nog één vraagje: Moet ik mijn conclusies trekken op de waarnemingen of echt wat in binastabel 48 staat?

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Elektrolyse

vraag een (zijn ze correct)

als ik naar de waarnemingen kijk en naar je reacties uit de nieuwe BINAS (toch eens een nieuwe bestellen?? :) ) lijken ze mij wel goed!

Vraag 2:

Beiden. Binas is een hulp middel, je waarnemingen ook. Combineer alles wat je weet en kom dan tot een onderbouwt antwoord. (Dit geldt niet alleen voor chemische porblemen)

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Elektrolyse

Oké bedankt hoor!

Maar de laatste vraag, nog even de vraag over de elektrolyse van een natriumnitraatoplossing:

Maar nu heb ik de volgende halfreacties, maar de OX klopt volgens mij niet, of wel?:

OX: NO3- + H2O (l) + 2e- → NO2- + 2OH-

X2

RED: 2H2O (l) → O2 (g) + 4H+ + 4e-

X1

Omdat NO3-zowiezo geen elektronen op kan nemen.. Moet de oxidator dan niet gewoon

Na+ + e- --> Na (s)

zijn?

Maar volgens mijn waarnemingen onstaat er echter geen vaste stof, wel wordt de oplossing wat donkerder..

Alvast bedankt,

groeten Ruud

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Elektrolyse

het lijkt mij zeeeeer onwaaarschijnlijk dat er in een waterige oplossing Na(s) ontstaat.

In de reactie die je hebt neemt ook de NO3- geen elektronen op, maar het water doet dat. dus het zou opzich wel kunnen, denk ik.

Reageer