Broglie formule

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Broglie formule

Voor een foton is de broglie formule makkelijk te herleiden.

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase.../debrog.html#c3

Maar de Broglie zou op alle deeltjes van toepassing zijn.

Op de site maken ze zich er van af met het volgende:
The momentum-wavelength relationship for a photon can then be derived and this DeBroglie wavelength relationship applies to other particles as well.
Maar ik zie het alleen maar voor een foton.

heb ik zelf lopen denken en je weet dat E=Ekin+m0c² ook voor electronen geld

en die en die Ekin=pc.

Maar dit is alleen voor deeltjes zonder rust massa. Nu vraag ik me af, Hoezo? Ik heb ooit eens een proef gedaan waar we de kinetische energie van een electron ook op deze manier berekenden. en het kwam goed uit.

Geld die Ekin=pc. echt alleen maar voor deeltjes zonder rust massa?

En als het dat al doet, hoe kan ik dan de broglie formule voor deeltjes met een rust massa berekenen. Want bij een foton wordt voor zijn energie al gelijk gespoken over frequentie enzo, wat dus iets is van een golf.

Om een kort verhaal lang te maken.

Kan iemand mij de herleiding geven van de Broglie formule voor een electron?

En nog een kleine vraag. Hebben alleen fundamentele deeltjes een golfdeeltjes karakter of alles? ook tennisballen en schepen?

[/url]

Berichten: 375

Re: Broglie formule

Antoon schreef:Om een kort verhaal lang te maken.

Kan iemand mij de herleiding geven van de Broglie formule voor een electron?
de formule voor de de Broglie golflengte voor een willekeurig deeltje :

lambda.gif=h/p

met impuls p= m*v voor een deeltje met massa m en snelheid
En nog een kleine vraag. Hebben alleen fundamentele deeltjes een golfdeeltjes karakter of alles? ook tennisballen en schepen?
alle deeltjes die een snelheid bezitten, dus ook een boot, sterker zelfs er treed zelfs interferentie op, een voorbeeld van mijn handboek:

neem een steen met massa m=5.0*10^-3 en snelheid v=40m/s

h=6.63*10^-34 J*s

dan is de de Broglie golflengte lambda.gif=3.32*10^-34m

als je die steen door een spleet van een de grote orde van 10^-34m gooien :roll: :P , dat men dan interferentie zal waarnemen, zoals bij het 2-spleten experiment

dit mag ongelooflijk klinken, maar het werkt voor elektronen, wat wel deeltjes zijn

ps: de correcte benaming is de de Broglie golflengte, afgeleid van Louis-Victor de Broglie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Louis-Victor_de_Broglie

Reageer