HPLC

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 20

HPLC

Hallo allemaal,

Is er misschien iemand die weet wat het verschil is tussen, plunjerpompen en reciprocerende pompen. Of weet iemand waar ik over dit onderwerp iets kan vinden.

B.v.d

groeten Johan

Berichten: 2.399

Re: HPLC

Volgens mij valt een plunjerpomp binnen de catogorie reciprocerendepompen. Of zie ik het verkeerd? :)

Berichten: 266

Re: HPLC

Misschien bedoelt ge met de plunjerpomp verkeerdelijk een spuit-pomp (screw-driven syringe) (geen puls) en dan is hij niet reciprocerend.

Berichten: 1.153

Re: HPLC

een plunger pomp werkt met een plunger. Er wordt een spuit snel volgezogen en dan langzaam in de gewenste flow uitgedrukt. voordeel: een constante flow; nadeel zolang je spuit vol is. er is even geen flow bij het vullen van de spuit.

een reciprocerende pomp is een pomp waar een plastic slang om tussen een paar bewegende delen is zit. Die bewegende delen "duwen" de vloeistof door de plastic slang. Hierdoor ontstaat een redelijk constante flow. Nadeel. niet echt een goed gedefineerde flow, kan wel eens afwijken van de waarde die je insteld.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: HPLC

een plunger pomp werkt met een plunger. Er wordt een spuit snel volgezogen en dan langzaam in de gewenste flow uitgedrukt. voordeel: een constante flow; nadeel zolang je spuit vol is. er is even geen flow bij het vullen van de spuit.
Daarom heb je toch meerder plungers, iig twee, of zeg ik nou iets raars ???

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: HPLC

Nee, je zegt niets raars. Meestal werken ze alternerend, eerst 1 dan 2 dan 1 etc., maar tijdens het vullen of wisselen van de plunger is er wel een beetje vloeistofdrukvariatie. Meestal zit er wel een eenheid tussen die die druk kan opvangen, maar dat lukt nooit helemaal.

* Berry heeft flashbacks van een serie ouwe trouwe Gilsons...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.399

Re: HPLC

JeroenC schreef: een plunger pomp werkt met een plunger. Er wordt een spuit snel volgezogen en dan langzaam in de gewenste flow uitgedrukt. voordeel: een constante flow; nadeel zolang je spuit vol is. er is even geen flow bij het vullen van de spuit.

een reciprocerende pomp is een pomp waar een plastic slang om tussen een paar bewegende delen is zit. Die bewegende delen "duwen" de vloeistof door de plastic slang. Hierdoor ontstaat een redelijk constante flow. Nadeel. niet echt een goed gedefineerde flow, kan wel eens afwijken van de waarde die je insteld.
Weet je dit heel zeker? Een reciprocerende beweging is het op en neergaan van een zuiger (in dit geval dus een plunjer)

edit: het 2e punt in je verhaal is de roterende beweging in mijn ogen. Ken deze toepassing trouwens niet in HPLC verband, maar dat kan aan mij liggen. Dit principe wordt in iedergeval ook bij slangenpompen toegepast

Berichten: 20

Re: HPLC

Bedankt,

Klopt het antwoord van Jeroen C ?

Of heeft iemand een ander antwoord?

groeten

Berichten: 1.153

Re: HPLC

inderdaad met 2 pluners wordt dit opgevangen, helaas nog steeds niet zonder pomppuls, maar wel met onderdrukte pomp puls.

@Leon:

Er zijn inderdaad weining toepassingen voor zo'n slangen pomp, zeker met HPLC, want ze kunnen meestal de druk niet aan. Maar met reciprocerende pompen ken ik eigenlijk alleen deze roterende pompen.

Extra info.

in de Van Dale:

re·ci·pro'ce·ren

overgankelijk werkwoord; reciproceerde, heeft gereciproceerd

1. vergelden

Berichten: 2.399

Re: HPLC

ok hier kun je alles vinden:

klik

Reageer