[scheikunde] ph uit grafiek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 19

[scheikunde] ph uit grafiek

ik heb een grafiek met daarin het aantal ml NaOH getitreerd en de ph begint in een bakerglaasje met fosforzuur. de ph is 2,14, nu moet ik de molariteit van het fosforzuur berekenen maar hoe kom ik tot die molariteit? heb zelf echt geen enkel idee.

ps.die van NaOh is 0,1103 mol per liter

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] ph uit grafiek

tip: kijk naar de equivallentie punt(en)

Berichten: 19

Re: [scheikunde] ph uit grafiek

wat zijn equivalente punten??

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] ph uit grafiek

uhmmmm, jij krijgt zomaar dit soort opdrachten zonder enige uitleg?

Berichten: 19

Re: [scheikunde] ph uit grafiek

ja

Berichten: 18

Re: [scheikunde] ph uit grafiek

Een equivalentie punt is het punt waarop al uw basen weg is gereageerd met uw zuur.

Dit punt kun je bepalen uit je grafiek als je de raaklijn maakt met het stijle stuk in de grafiek. En het middenpunt van de raaklijn neerlaten op de x-as. Nu zou je op de x-as het aantal ml NaOH moeten aflezen.

Normaal heb je ook een indicator gebruikt en die is van kleur veranderd op het equivalentie punt. Dat volume (op het equvalentie punt) moet je gebruiken om je berekeningen te maken.

De berekening is dan een gewone zuur base titratie.

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] ph uit grafiek

equivallentie punt is ook bekend als omslag punt. kijk nu nog eens naar je figuur...heb je een equivallentie punt? wat zijn de coordinaten hiervan? kan je iets met die gegevens doen?

Berichten: 18

Re: [scheikunde] ph uit grafiek

Hmm nu ben ik aan het twijfelen aan die raaklijn ... :)

Ik zal dat eens gaan opzoeken

Berichten: 857

Re: [scheikunde] ph uit grafiek

of met de cirkelmethode van Tubbs

Berichten: 19

Re: [scheikunde] ph uit grafiek

omslagpunt heb ik wel en daar kan ik ook wel wat mee.

heeft ie er 2 van, want 3waardig zuur.

ml fosforzuur * concentratie fosforzuur (onbekend) = ml NaOH * concentratie NaOH

dan moet ik deze dus gewoon steeds invullen

Berichten: 857

Re: [scheikunde] ph uit grafiek

Buckyball schreef: Hmm nu ben ik aan het twijfelen aan die raaklijn ... :)

Ik zal dat eens gaan opzoeken
Nee hoor niet doen..

Dat is ook een manier om het equivalentiepunt te bepalen.

In de 2 bochten van de grafiek teken je de raaklijnen (deze moeten evenwijdig zijn).

Verbind deze lijnen met een lijn loodrecht op beide lijnen. Nu heb je dus een rechthoek in je grafiek staan.

Verbind de helft van deze lijnen nu met elkaar en waar de lijn de grafiek snijdt is het equivalentiepunt..

Ik zal ffies kijken of ik er een plaatje van kan vinden.

Ik heb ze nu op paint gemaakt. 1x de cirkelmethode van tubbs en 1 keer de raaklijn methode maar ik heb geen webspace :D maar misschien dat iemand dat wel heeft en het bestand wil plaatsen op een site. Laat het me dan ffies weten.

Berichten: 18

Re: [scheikunde] ph uit grafiek

Mijn titratie tijd ligt al 2 jaar achter mij maar de cirkel methode van tubbs ??? nog nooit van gehoord. Misschien kennen ze dat hier in België nog niet :)

Ik hoop dat iemand webspace heeft want dat wil ik wel eens een keer van dichter bij bekijken. Afbeelding

Berichten: 19

Re: [scheikunde] ph uit grafiek

hier in nederland, bij mij ook niet.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] ph uit grafiek

steven123 schreef: omslagpunt heb ik wel en daar kan ik ook wel wat mee.

heeft ie er 2 van, want  3waardig zuur.

ml fosforzuur * concentratie fosforzuur (onbekend) = ml NaOH * concentratie NaOH

dan moet ik deze dus gewoon steeds invullen
Nee hij heeft er dus 3. Je hebt er alleen maar 2 gevonden :) .

edit: je kunt je concentratie zuur natuurlijk al aan 1 equivallentie punt herleiden

Berichten: 19

Re: [scheikunde] ph uit grafiek

ik heb hem inmiddels, en de derde was niet zichtbaar dus kan ik er weinig over zeggen

Reageer