[scheikunde] hydroxyalkaanzuren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] hydroxyalkaanzuren

Cis en trans zijn eigenlijk verouderde benamingen voor alkenen. Officieel worden ze niet meer voor alkenen gebruikt.

E en Z komen uit het duits:

E = entgegegen = tegenovergesteld = trans

Z = zusammen = samen = cis

itt = in tegenstelling tot :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] hydroxyalkaanzuren

Nee andersom: E staat voor Entgegen, "tegenover elkaar", dus wat jij trans zou noemen; Z staat voor Zusammen, "bijelkaar", dus cis.
Wat is itt?
In tegenstelling tot :)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 857

Re: [scheikunde] hydroxyalkaanzuren

Chromatografie is mij in eerste instantie uitgelegd als een grote groep mannen en vrouwen die door een winkelstraat lopen die alleen bestaat uit kledingswinkels.

De kledingswinkels moet je dan zien als je stationaire fase en de groep mannen en vrouwen als je monster.

Wanneer de groep begint met lopen zullen de vrouwen de kledingswinkels in gaan en de mannen zullen door lopen. Vrouwen hebben namelijk meer "interacties" aangaan met de kledingswinkels en de mannen helemaal niet.

De mannen zullen het eerst aan het einde van de winkelstraat staan en een tijdje later pas de vrouwen.

Berichten: 857

Re: [scheikunde] hydroxyalkaanzuren

DrQuico schreef: Cis en trans zijn eigenlijk verouderde benamingen voor alkenen. Officieel worden ze niet meer voor alkenen gebruikt.
Sinds wanneer dat dan? Ik ben nu een beginnend student chemie en het staat in alle boeken (die zeer resent zijn, 2000 t/m 2004) nogsteeds beschreven als Cis en Trans.

Leuk nieuwtje voor in de klas :)

Berichten: 63

Re: [scheikunde] hydroxyalkaanzuren

Achja... hoe lomp :D ik zit nu helemaal in een scheikunde sfeer, dat ik alle afkortingen ben vergeten.

Maar dat wil dus zeggen dat we cis/trans moeten vergeten en duitse benamingen voor in de plaats moet worden gezet :)

Dus de ene zal trans-2-buteenzuur en de ander cis-2-buteenzuur?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] hydroxyalkaanzuren

Sinds wanneer dat dan? Ik ben nu een beginnend student chemie en het staat in alle boeken (die zeer resent zijn, 2000 t/m 2004) nogsteeds beschreven als Cis en Trans.

Leuk nieuwtje voor in de klas
Toch al wel behoorlijk lang. Precies weet ik het niet, maar zeker meer dan 10 jaar. Cis en trans worden nu aleen nog gebruikt om de substitutiepatronen aan cycloalkanen e.d. weer te geven. bijvoorbeeld cis- en trans-1,2-dichloorcyclohexaan.
Achja... hoe lomp tongue.gif ik zit nu helemaal in een scheikunde sfeer, dat ik alle afkortingen ben vergeten.

Maar dat wil dus zeggen dat we cis/trans moeten vergeten en duitse benamingen voor in de plaats moet worden gezet
Vergeten is waarschijnlijk niet handig. Er zijn altijd genoeg mensen/boeken die toch hardnekking aan de oude benamingen blijven hangen. Denk maar eens aan het gebruik van caloriën in plaats van joule. Zo zijn er nog veel meer te bedenken.

Berichten: 63

Re: [scheikunde] hydroxyalkaanzuren

Maar je hebt dus 2 moleculen als het cis is en ook 2 moleculen als het trans is. Of is cis 1 en trans ook 1 en beide 2 moleculen i.p.v. 4.

Berichten: 857

Re: [scheikunde] hydroxyalkaanzuren

Je hebt 1 cis en 1 trans vorm..Dit noemen ze isomeren. Een molecuul bestaat uit dezelfde en evenveel atomen maar heeft een andere structuur en dat zie je ook goed in de plaatjes die Jorim geplaatst heeft. Dat zijn de 2 vormen namelijk cis-2-buteenzuur (het linker plaatje) en trans-2-buteenzuur (het rechter plaatje).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] hydroxyalkaanzuren

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld, maar:

Er is één uitgangsstof

3-hydroxybutaanzuur

en er zijn 3 producten:

3-buteenzuur (hier heb je geen E of Z (cis of trans) van)

E-2-buteenzuur (trans)

Z-2-buteenzuur (cis)

Wanneer niet al het 3-hydroxybutaanzuur opgereageerd is dan het je 4 verbindingen in je mengsel en zie je dus ook 4 pieken in het GC.

Berichten: 63

Re: [scheikunde] hydroxyalkaanzuren

Oooh... i get it.. bedankt mannen..

Reageer