[scheikunde] dipoolmoment

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 63

[scheikunde] dipoolmoment

Kort vraagje dit keer :)

Waarom heb je een dipoomoment bij PCl3 en geen bij PCl3F2, PCl5 en BCl3?

Bij PCl3 weet ik wel dat het een tetraedrisch (4-omringing) is.

Berichten: 857

Re: [scheikunde] dipoolmoment

Een dipoolmoment geeft aan of het molecuul een dipool is. Wanneer een stof een dipool is (= polaire stof) zal het ene atoom harder aan de binding trekken dan de andere atoom (heeft te maken met de elektronegativiteit van het atoom). Er is dus een kleine ladingverschijving in het molecuul. Er zal dus een resulterende kracht op het molecuul staan in een bepaalde richting. Dit is veelal het geval bij stoffen waarbij er vrije elektronen over zijn. Niet alle electronen zijn dan een binding aangegaan.

Dit is het geval bij PCl3. Deze maakt slechts 3 van de 5 bindingen. Er is dus een resulterende kracht op het molecuul (= dipoolmoment).

Bij de overige stoffen zijn wel alle valentie elektronen gebruikt om bindingen aan te gaan. Er zal dus GEEN resulterende kracht op het molecuul zijn omdat alle valentie elektronen opgebruikt zijn aan bindingen.

Duidelijk?

Maar ik volgensmij heeft PCl3F2 wel een dipoolmoment aangezien de elektronegativiteit van Cl (3.0) en F (4.0) verschillen. Maar dit is ook weer afhankelijk van de opbouw van het molecuul.

Berichten: 328

Re: [scheikunde] dipoolmoment

JeffreyButer schreef:Bij de overige stoffen zijn wel alle valentie elektronen gebruikt om bindingen aan te gaan. Er zal dus GEEN resulterende kracht op het molecuul zijn omdat alle valentie elektronen opgebruikt zijn aan bindingen.
Bij de overige stoffen heffen de dipoolmomenten elkaar op en daarom is de resulterende kracht 0.

BCl3

Afbeelding

De delta+ en delta- liggen op het B-atoom

PCl5 en PCL3F2

Afbeelding

De delta+ en delta- liggen op het P-atoom

En bij PCl3 liggen de delta+ en delta- niet bij elkaar. Delta- ligt tussen de 3 Cl-atomen en delta+ ligt op het P-atoom en dus is het wel een dipool.

Afbeelding

Afbeeldingen bron: The shapes of molecules

Jorim: Afbeeldingbron :)

Berichten: 63

Re: [scheikunde] dipoolmoment

wauw.. mooie plaatjes en zeer duidelijk.

Berichten: 857

Re: [scheikunde] dipoolmoment

De plaatjes op de onderstaande site willen bij mij niet laden maar hier zie je nogmeer van die structuren (hopelijk doet ie het bij jou wel). Het is een onderdeel van de VSPER-theorie = Valence Shell Electron Pair Repulsion theory. Dat is een hele leuke vorm van chemie die wel wat voorkennis gebruikt maar het is heel interessant.

VSEPR

Interesse ga chemie studeren :D :)

@ Roytje Hoe zit dit nou voor PCl3F2. Zitten fluor atomen boven en onder in het vlak waardoor dit molecuul geen dipoolmoment heeft. Het kan toch ook zo zijn dat het in het middelste vlak (die 3hoek) ligt.

(sorry dat ik die namen niet weet..ik begrijp de theorie maar die geometrische namen zijn bij mij altijd een struikelblok)

Berichten: 183

Re: [scheikunde] dipoolmoment

Het is een onderdeel van de VSPER-theorie = Valence Shell Electron Pair Repulsion theory. Dat is een hele leuke vorm van chemie die wel wat voorkennis gebruikt maar het is heel interessant.

VSEPR

Interesse ga chemie studeren 
Nu ja, onder het jaar was het idd leuk om te weten , maar bij de examens was't al heel wat minder :)

Berichten: 63

Re: [scheikunde] dipoolmoment

Interesse ga chemie studeren :D :)
Ik vrees dat ik dat helaas niet kan. Met een gelukje slaag ik volgend jaar voor scheikunde. Maar scheikunde is niet mijn sterkste vak. Vorig jaar bleef ik met een 4 voor scheikunde zitten. Dit jaar is dus mijn 2e jaars VWO5 NT.

Maar het schijnt dat sk2 makkelijker is dan sk1, sterker nog.. van oude klasgenoten (die nu wel geslaagd zijn) heb ik gehoord dat je met sk2 stof van sk1 veel beter begrijpt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] dipoolmoment

JeffreyButer schreef: @ Roytje Hoe zit dit nou voor PCl3F2. Zitten fluor atomen boven en onder in het vlak waardoor dit molecuul geen dipoolmoment heeft. Het kan toch ook zo zijn dat het in het middelste vlak (die 3hoek) ligt.

(sorry dat ik die namen niet weet..ik begrijp de theorie maar die geometrische namen zijn bij mij altijd een struikelblok)
Dat is ook een deel van de VSEPR-theorie. Net zoals dat vrije elektronenparen zo ver mogelijk van elkaar vandaan blijven, geldt dat ook voor F aangezien deze het meest electronegatief zijn.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 63

Re: [scheikunde] dipoolmoment

Hoe kan trouwens PCl3 die P-atoom zo naar boven gericht zijn? Met een niet-bindend elektronepaar ofzo, las ik net in mijn boek, maar ik weet niet wat dat niet-bindend elektronenpaar doet.

En trouwens.. wanneer weet je dat die niet-bindend elektronenpaar aanwezig is..

Berichten: 857

Re: [scheikunde] dipoolmoment

Het P-atoom is het centrale atoom en deze wijst dus niet naar boven. De Cl-atomen wijzen naar boven onder en naar links of rechts.

Die vrije elektronen die doen helemaal niets..Wanneer er nog een Cl-atoom bij komt zal het vrije elektronenpaar gebruikt worden om de Cl te binden. Maar ze hangen daar een beetje rond meer niet.

Je weet pas dat er een vrij elektronenpaar is als je de electronenopbouw van het atoom weet. En daar zal ik je niet mee lastig vallen aangezien dat best wel pittig is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] dipoolmoment

Het P-atoom is het centrale atoom en deze wijst dus niet naar boven. De Cl-atomen wijzen naar boven onder en naar links of rechts.
He dat is flauw. Het is veel makkelijker om te zeggen dat de P uit het vlak ligt....
Die vrije elektronen die doen helemaal niets..Wanneer er nog een Cl-atoom bij komt zal het vrije elektronenpaar gebruikt worden om de Cl te binden. Maar ze hangen daar een beetje rond meer niet.
Het belangrijkste dat ze met dat rondhangen doen is plaats innemen. Daarmee duwen ze de bindingen opzij.
Je weet pas dat er een vrij elektronenpaar is als je de electronenopbouw van het atoom weet. En daar zal ik je niet mee lastig vallen aangezien dat best wel pittig is.
Wel pittig, maar in dit geval is het heel handig om je te realiseren dat B een vreemde eend in de bijt is. B heeft nu eenmaal niet zoveel elektronen: 5 stuks. Van deze 5 zitten er 2 in een binnenste schil, en 3 in een buitenste schil. Samen met de 3 bindingselektronen van de drie Cl atomen zitten er 6 elektronen in de bindingsschil van de B. Die is daarmee niet vol, want daarin zijn 8 plaatsen. Dat is anders in de elementen die twee kolommen verder staan in het periodiek systeem zoals N en P: die hebben als ze drie bindingen vormen zelf nog 2 elektronen over in die buitenste schil die niet meedoen aan een binding.

Die bijzondere lege plekken in B (en ook voor sommige verbindingen van Al dat een soortgelijk probleem kan hebben) zijn ook verantwoordelijk voor de interessante chemie van deze stoffen. Alleen door ionen te vormen kunnen Al en B de lege plekken voorkomen. Al vormt daarom makkelijk driewaardig positieve ionen, maar voor B wil dat niet.

Reageer