HPLC (scheiden diverse cannabinoiden)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

HPLC (scheiden diverse cannabinoiden)

Hallo

Ik heb straks mijn verdediging over mijn verslag.

Ik heb voor mijn onderzoek 2 verschillende HPLC-methoden gebruikt.

1. MF: Acetonitril, St.F. ODS C8

2. MF: Methanol, St.F. C18

Te scheiden componenten, diverse cannabinoiden (THCA, THC, CBGA, CBG, CBD, CBN, CBC)

Allen ringstructuren met apolaire ketens, O, OH en COOH groepen.

De volgorde waarin de componenten eruit komen is bij de 2 methoden verschillend.

Hoe kan dit verklaard worden??

Ik weet dat MeOH protondonor is en ACN protonacceptor. Wat is hiervan de invloed?

Groetjes Janneke

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: HPLC (scheiden diverse cannabinoiden)

Ik zou eerst gaan kijken wat de verschijningsvormen zijn van je analieten in de verschillende mobiele fasen, en ze gaan rangschikken op polariteit.

In het geval van je RP-HPLC zal je elutie namelijk grootendeels (zo niet helemaal) bepaald worden door de polariteit.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2

Re: HPLC (scheiden diverse cannabinoiden)

Er is zuur toegevoegd aan de mobiele fase, dus de zuren zijn geprotoneerd...

;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: HPLC (scheiden diverse cannabinoiden)

Daar kan ik niet heel veel mee... kan je iets zeggen over de mate van (de)protonering van je stoffen in de verschillende mobiele fasen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 677

Re: HPLC (scheiden diverse cannabinoiden)

De volgorde waarin componenten elueren van een staionaire fase wordt bepaald door de specifieke, intermoleculaire interacties tussen de componenten, de stationaire en de mobiele fase.

Het is niet mogelijk daar iets a priori over te zeggen (behalve, zeer algemeen, dat bij RP-HPLC de meest polaire component het eerst reageert.

Moest het mogelijk zijn om al deze interacties kwantitatief in kaart te brengen, dan zou het het mogelijk zijn om te gaan berekenen welke de optimale samenstelling is van de mobiele fase. Dat is op dit moment nog steeds niet te doen.

Dus: behalve voor de zeer eenvoudige voorbeelden is de elutievolgorde onvoorspelbaar.

Berichten: 2.399

Re: HPLC (scheiden diverse cannabinoiden)

Oei ik zie nu ook pas dat je ook nog eens de kolom hebt gevarieerd (of is ODS c8 een type fout, want ODS staat voor c18 volgens mij). Anders wordt het helemaal moeilijk om deze systemen nog te gaan vergelijken. Wat Janneke zegt sluit ik me helemaal bij aan.

Verder los je zuren eigenlijk altijd op in ACN, wat was voor jou de reden om methanol toe te gaan passen?

Hoe ging je verdediging?

Reageer