hypochloorzuur als desinfectiemiddel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

hypochloorzuur als desinfectiemiddel

Hypochloriet wordt reeds lang toegepast als desinfectiemiddel ( sterk oxidans).

Kan dit middel ook aangewend worden als desinfectiemiddel ( in bepaalde concentraties weliswaar) voor de ontsmetting/concervering van granen en graanbijproducten? Bestaat hierover enige studie en/of legislatie?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: hypochloorzuur als desinfectiemiddel

Het officiële wettelijke standpunt ken ik niet, maar aangezien de stof niet als voedseladditief is togestaan denk ik niet dat het uberhaupt met voedingswaren in aanraking mag komen...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 311

Re: hypochloorzuur als desinfectiemiddel

Chloorhoudende desinfectiemiddelen mogen volgens mij niet eens meer gebruikt worden in ziekenhuisafdelingen waar kinderen en ouderen opgenomen worden. Laat staan dat graan er dan mee behandeld mag worden.

Berichten: 2

Re: hypochloorzuur als desinfectiemiddel

Misschien even ter verduidelijking : Na-hypochloriet is in de US een toegelaten voederadditief. Chloorhexidine bvb is een erkend biocidaal middel. Waarom zou onderchlorigzuur ( HCLO) dan niet kunnen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: hypochloorzuur als desinfectiemiddel

Ik denk dat het niet mag omdat het zuur niet stabiel is. Onder zure condities disproportioneerd (reageert met zichzelf) het hypochloriet-ion in chloraat (ClO3-) en chloorgas (Cl2). Dat laatste is natuurlijk veel te giftig/gevaarlijk.

Disproportionering treedt ook op in basische oplossing (natiumhypochloriet), maar dan worden er (ipv chloorgas) chloride-ionen gevormd. Dit is niet zo gevaarlijk.

Meteen de reden waarom je bij chloorbleek geen anti-kalkmiddel (zuur) moet gooien.

Reageer