[chemie] Definitie 'mineraal'

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

[chemie] Definitie 'mineraal'

Hallo allen,

wat is een eenduidige definitie van het begrip 'mineraal/mineralen'?

Wat is de relatie met zouten?

Een van de definties die ik heb gevonden:

"Mineralen zijn elementen of scheikundige verbindingen in 'kristallijne toestand' gevormd door aardkundige processen. ‘Kristallijn’ houdt in dat de atomen of moleculen op een geordende wijze gerangschikt zijn. ‘Aardkundig’ houdt in dat het niet door de activiteiten van levende wezens gevormd is.

De hier gegeven definitie is die van de International Mineralogical Association."

(Gevonden via Google)

Bedankt voor de moeite!

Martin

--

edit:

klopt het dat zouten onder mineralen vallen, maar dat een mineraal geen zout hoeft te zijn?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [chemie] Definitie 'mineraal'

Volgens bovenstaande definitie, en zo gebruik ik hem ook, kan het dus allebei. Een zout hoeft geen mineraal te zijn (niet door aardkundige processen gevormd, bestaat niet "in de natuur"), en er zijn meer mineralen dan allee zouten. Aardolie heet ook minerale olie, in tegenstelling tot bijvoorbeeld plantaardige olie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: [chemie] Definitie 'mineraal'

Mineralen zijn vaste substanties met een regelmatige en symmetrische rangschikking van de atomen. Mineralen hebben aldus een kristallijne roosteropbouw.

Mineralen worden gekenmerkt door de eigen specifieke atoomroostergeometrie. (zie ook de Bragg-wet, als je wil kan ik je hier ook nog meer info over geven)

Ze worden ook gekenmerkt door een scheikundige samenstelling, het mineraal diamant bestaat enkel uit koolstof, net als grafiet. Beide mineralen hebben dus dezelfde chemische samenstelling, maar verschillende eigenschappen omdat hun atoomrooster verschillend is. (vergelijk de hardheid van grafiet maar eens met diamant)

Zulke mineralen worden polymorfen genoemd, nog andere voorbeelden van polymorfen zijn pyriet en markassiet (ijzerdisulfide).

Gewoonlijk worden onder mineralen natuurlijke substanties verstaan. Hoewel ze ook in labo's geproduceerd kunnen worden. Vele edelstenen zijn in labo's nagemaakt.

Een aantal fysische eigenschappen van mineralen zullen anisotroop zijn afhankelijk van de richting waarin de eigenschap gemeten wordt. Dit is het geval voor eigenschappen zoals weerstand, geleidbaarheid, ...

In de praktijk ga je mineralen identificeren aan de hand van kleur, schijn, streek op porseleinplaatje, hardheid, splijting, ...

Hierover kan ik je ook nog meer vertellen als je wilt.

Niet alle mineralen zijn zouten natuurlijk, je hebt wel een klasse binnen de mineralen, de haliden genaamd, die zouten zijn. Voorbeelden hiervan zijn haliet (NaCl), sylviet (KCl) en fluoriet (CaF2).

In de industrie zijn deze mineralen de bronnen voor natrium, kalium en chloor die op hun beurt weer gebruikt worden voor de aanmaak van andere producten.

Indien je nog ergens wat met dit thema te maken heeft vragen hebt, kan je ze altijd stellen en zal ik ze met plezier pogen te beantwoorden. :roll:

Groetjes,

Stef

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [chemie] Definitie 'mineraal'

Mineraal gaat wat verder dan mineralen, het zegt iets over de herkomst. Onder mineraal verstaan we alle stoffen die niet uit de recente levende natuur voort komen. Dus niet alleen gesteentes, maar ook bijvoorbeeld aardolie, bruinkool en andere afzettingen die lang geleden wel tot de levende natuur behoorden.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [chemie] Definitie 'mineraal'

Met deze informatie kom ik er zeker uit; bedankt voor de moeite!

Goed weekend =)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [chemie] Definitie 'mineraal'

Kjk ik naar de taalkundige herkomst van het woord mineraal dan zie ik daarin "mine", oftewel mijn. Mineraal is dus alles wat uit een mijn komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: [chemie] Definitie 'mineraal'

Kjk ik naar de taalkundige herkomst van het woord mineraal dan zie ik daarin "mine", oftewel mijn. Mineraal is dus alles wat uit een mijn komt.


Nee hoor, je vind ook mineralen boven de grond hoor. :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [chemie] Definitie 'mineraal'

Al eens van open-cast mining gehoord?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: [chemie] Definitie 'mineraal'

Al eens van open-cast mining gehoord?


Een groeve dus ? Wat niet hetzelfde is als een mijn...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [chemie] Definitie 'mineraal'

in het Engels wel, en daar komt Brinx's woord vandaan.

EDIT: sorry, Klazon's woord.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer