polymeren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 100

polymeren

Ik zoek een synthese methode voor amorfe vorm van polystyreen!?

Ik heb wel eens eerder amorfe polymethylmetacrylaat gemaakt via bulkpolymerisatie, maar ik weet niet of dit ook werkt voor polystyreen.

Hoezo is het eigenlijk zo dat ik via bulkpolyerisatie een amorfe vorm van polymethylmetacrylaat krijgt en via emulsiepolymerisatie niet?
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: polymeren

Benzoyperoxide + monostyreen + warmte -> amorf polystyreen

Om je andere vraag te beantwoorden: tijdens een radicaal reactie (de bovenstaande dus [ook wel bulkpolymerisatie]), is er geen controle in hoe de ketens aan elkaar koppelen (de styreengroep kan eens onder zitten en dan weer boven). Met emulsiepolymerisatie heb je dat dus niet.

Berichten: 311

Re: polymeren

de styreengroep kan eens onder zitten en dan weer boven


Oftewel atactisch polystyreen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: polymeren

Ik wou niet te moeilijk overkomen, anders kun jij meteen uitleggen wat isotactisch is ;)

Berichten: 328

Re: polymeren

Om je andere vraag te beantwoorden: tijdens een radicaal reactie (de bovenstaande dus [ook wel bulkpolymerisatie]), is er geen controle in hoe de ketens aan elkaar koppelen (de styreengroep kan eens onder zitten en dan weer boven). Met emulsiepolymerisatie heb je dat dus niet.
En waarom is dat met emulsiepolymerisatie niet dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: polymeren

Nou daar zit iets in, een soort richter, die zorgt dat de zijgroep steeds op dezelfde plaats ligt, ik weet zelf niet meer hoe dat nu heet. Een soortgelijk principe is het polymeriseren met behulp van TiCl5. Dit heeft 1 vrij elektronenpaar, hier wordt eerst etheen aangekoppeld, waarna elke volgende groep, maakt verder nix uit wat, dezelfde orientatie behoudt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: polymeren

TiCl5?

TiCl3 en TiCl4 ken ik wel.... ;)

Berichten: 311

Re: polymeren

Ik wou niet te moeilijk overkomen, anders kun jij meteen uitleggen wat isotactisch is
Isotactisch polystyreen: Stryreen groepen allen aan dezelfde kant van de koolstofketen.

Syndiotactisch polystyreen: Styreen groepen om en om aan verschillende kanten (-boven - beneden - boven - beneden - boven-...) van de koolstofketen.

Berichten: 115

Re: polymeren

Gegroet,

Zelf heb ik evaring opgedaan met emulsie polymerisatie en copolymerisatie waarbij MMA betrokken was.

Wat mij logisch lijkt (aan de hand van info uit mijn polymeerboek) is dat de kans op amorf polymeer groter is bij bulk dan bij emulsie.

BULK: verbreding molecuulmassa bij hoge omzettings graad

EMULSIE: smalle molecuulmassa verdeling en hoge molecuulmassa's

Ik denk dat hoe smaller de molecuulmassa verdeling is des te groter de kans is op een kristallijn polymeer. De temperatuur heeft echter ook een zeer grootte invoed op het proces. Bij emulsiepolymerisatie wordt de warmte veel geleidelijker afgevoerd en met een veel kleiner temp. verschil als bij bulk. Hierdoor kan het polymeer zich "rustiger" orienteren en beter kristallijn structuur aannemen.

Om duidelijk te maken wat voor invloed je temperatuur heeft op kristallijnheid.

Pak PE bolletjes verwarm deze en pers er een dunne film van. Bij snel afkoelen zie je geen kristal pieken in het IR gebied. Wanneer je het geheel heel langzaam laat afkoelen zie je wel kristal pieken in het IR gebied.

Berichten: 266

Re: polymeren

Dat TiCl4 (of vanadium, molybdeen, chroom) is een partner van AlR3. Samen vormen ze een Ziegler-Natta katalysator ( Nobelprijs 1963) dat een stereospecifieke katalysator is. Naargelang van de verhouding Al/Ti kan bv 95% cis of trans gevormd worden bij bv polyisopreen. De techniek noemt coordinatie polymerisatie.

Bij radicalair mechanisme heb je altijd vertakkingen (meer amorf). Indien je met kationische of anionische polymerisatie werkt heb je geen vertakkingen en dus een meer kristallijn polymeer.

Reageer