Voordelen HPLC t.o.v Gaschromatografie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 20

Voordelen HPLC t.o.v Gaschromatografie

Hallo,

Weet iemand wat de voordelen zijn van HPLC t.o.v. Gaschromatografie?

En waarom Gaschromatografie nog in de meeste laboratoria gebruikt wordt, met andere woorden wat is het voordeel van Gaschromatografie t.o.v HPLC?

Alvast Bedankt

Berichten: 2.399

Re: Voordelen HPLC t.o.v Gaschromatografie

Hier is geen duidelijk antwoord op te geven, maar de volgende dingen moet je rekening mee houden. Voor je je iets in een GC kunt analyseren moet je het wel in de gasfase kunnen krijgen, dit kan problemen opleveren met de wat grotere polairdere verbindingen, het kookpunt wordt dan te hoog. Voor polaire verbindingen is natuurlijk de RP-HPLC uitermate geschikt.

Wanneer verbindingen thermolabiel zijn, dan kan de HPLC ook uitkomst bieden.

Wanneer je een vluchtig molecuul heb ga je inprincipe altijd voor GC, dit is toch de simpelste techniek. Verder is een GC qua separation power ongelovelijk veel beter als een HPLC, zoek maar eens op schotelgetallen.

Berichten: 125

Re: Voordelen HPLC t.o.v Gaschromatografie

Johanvuegen schreef: En waarom Gaschromatografie nog in de meeste laboratoria gebruikt wordt, met andere woorden wat is het voordeel van Gaschromatografie t.o.v HPLC?
Ik ben er niet zeker van dat GC in de meeste laboratoria gebruikt wordt. In de meeste biochemische laboratoria zul je geen GC aantreffen. Voor de scheiding van eiwitten en peptiden is HPLC de aangewezen methode, al dan niet gekoppeld met MS.

Sjouke

Berichten: 1.153

Re: Voordelen HPLC t.o.v Gaschromatografie

Zoals Napoleon1981 al zegt. er is geen antwoord op te geven.

Er zijn stoffen die je alleen met LC kan scheiden en meten (bv.peptiden)

Er zijn stoffen die je alleen met GC kan scheiden en meten (bv. vluchtige componenten)

Er zijn stoffen die je op beiden kan scheiden en meten (bv. sommige pesticiden)

In het laatste geval hangt de voorkeur meestal af van 1, welk instrument heb ik tot mijn beschikking, 2. Waar heb ik ervaring mee. 3. hoe goed moet mijn scheiding zijn en 4 hoe lang mag de scheiding duren.

GC geeft meestal hogere schotelgetallen en dus betere scheidingen dan LC, ook is GC vaak sneller dan LC. Maar bij GC moet je vaak derivatiseren van je monster, wat weer een nadeel kan zijn.

Waar je verder op moet letten in welk matrix zit je monster. Is het een waterige oplossing, dan kan LC een betere methode zijn dan GC.

Dus samengevat: kijk naar je stof en bepaal dan welke scheidingsmethode het beste is. (dit is de eerste "wet" van scheidingsmethoden)

PS. @Hovinsj1: natuurlijk zijn er labs die alleen GC's hebben, en labs die er geen hebben

Reageer