pyrogenen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

pyrogenen

hallo allemaal,

ik heb een vraagje omtrent sterilisatie...

stel, we hebben een GM (onder de vorm van oogdruppels) en we willen het steriliseren ( het is een warmtelabiele stof dus dit lukt niet via droge hittesterilisatie, methode van Deussen of autoclaafmethode),we moeten het dus doen via membraanfiltratie...

wij gebruiken in het labo een LAF-kast met celluloseacetaatfilters (HEPA-filters) met een poriediameter van 0.22µm,hier kunnen er echter pyrogenen door! maar je kan een geneesmiddel toch niet gaan toedienen wanneer er pyrogenen in aanwezig zijn ;) en toch zeker geen oogdruppels...

iemand een idee hoe ik nu het beste te werk ga?

alvast hartelijk bedankt,

Elsie

Berichten: 27

Re: pyrogenen

Beste Elsie,

Met een membraanfilter met poriegrootte 22 micrometer haal je inderdaad alleen bacterien uit een oplossing. Sporen en pyrogenen blijven gewoon aanwezig.

Waarschijnlijk haal je het begrip filtreren door elkaar er zijn namelijk veel soorten filters. Kijk hier eens http://www.lenntech.com/watisro.htm.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. ;)

Berichten: 4

Re: pyrogenen

hm thanks voor de info,reverse osmose zou idd een idee kunnen zijn voor mijn probleem,moet dan wel opletten dat mijn geneesmiddelmolecule er niet mee wordt "uitgezuiverd"...

mss dat gammaradiatie ook nog een oplossing biedt... dan wel zorgen dat er daardoor niet teveel warmte wordt geproduceerd voor de afbraak van mijn actief bestanddeel...of we moeten gewoon helemaal aseptische procedure volgen en uitgaan van volledig pyrogeenvrij materiaal...

mogelijkheden genoeg :P gewoon hopen dat de prof er dezelfde uit zou kiezen als ik ;)

Reageer