hulp bij zoeken op internet

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1.153

hulp bij zoeken op internet

Hallo,

Tja een beetje afgezaagd om weer hierover te beginnen maar misschien kan ik zo toch nog extra hulp bieden, daarvoor ben ik het chemieforum toch?

Steeds vaker zie je hier vragen komen die men makkelijk zelf zou kunnen oplossen door op internet te zoeken. Nou lijkt het me handig om eens een lijstje te maken met tips waarmee scholieren snel zelf kunnen zoeken.

Ik doe maar een gooi, vul maar aan als je iets handigs weet:

1. Zoeken in Engels levert vaak meer informatie dan in het Nederlands.

2. Voor definities kan je bij google intypen: define:<zoekterm>

3. Gebruik meerdere termen, LC geeft heel veel hits, LC phenols geeft al heel wat minder hits. Dus zoek gericht.

4. Voor je een vraag post op dit forum kijk of je al een soort gelijk onderwerp met de zoekfunctie kan vinden

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: hulp bij zoeken op internet

Net zoals in dit topic ?? Of deze ??

Maar het idee is heel goed. Het levert vast goed tips op. Ik ga nog uitgebreid reageren ;)

Berichten: 96

Re: hulp bij zoeken op internet

Voordat je gaat zoeken op google, zoek eerst eens met www.chemfinder.com. Werkt erg goed!

//edit: wel engelse namen invoeren, dus ipv ethaan ethane enzo ;)

Berichten: 39

Re: hulp bij zoeken op internet

En op WikiPedia vindt je ook veel informatie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Portaal:Scheikunde

Berichten: 2.399

Re: hulp bij zoeken op internet

Misschien iets voor het documentatie forum?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: hulp bij zoeken op internet

Op de eerste plaats is de keuze van zoekmachine of site erg belangrijk.

Voor snel even wat fysische informatie over een stof ga ik naar ChemFinder, NIST Chemistry Webbook of Acros.be (er zijn er meer en die staan hier). Voor begrippen ga ik naar Wikipedia (NL, EN of DE), Organisch woordenboek of naar dit woordenboek. Voor gecompliceerdere vragen ga ik naar Scirus (staan wij ook in) of Google.com (ik gebruik de .com ingesteld op Nederlands, volgens Voelspriet is deze beter uptodate en biedt extra's). Andere zoekmachines kan natuurlijk ook, maar de meeste halen het nog niet bij of gebruiken de database van google.

[quote='Google's mogelijkheden']Converteren in google: zie hier hoe (mogelijkheden).

Geavanceerd rekenen in google: zie hier hoe (mogelijkheden).

En het zoeken op locatie: zie hier.

Wetenschappelijke artikelen met Scholar: zie hier.

Woordenboek van google: zie hier (zoals Jeroen noemt).

Woordenboek van google op .com: Geintegreerd in je zoekterm (zie hier)

Filmrecenties via google: zie hier

Google suggest (beta): zie hier

Gmail van google: zie hier ('k heb nog invitations)

Treinreisje plannen: zie hier (alleen op .nl en sneller dan de NS site)[/quote]

Je keuze van de zoekwoorden is héél erg belangrijk net als het gebruik van de appelstrof ("). Vaak is het in de chemie heel handig om je zoektermen te vertalen naar het Engels waarvoor ik dan soms Ectaco, Interglot of het Organisch woordenboek gebruik.

Houd er goed rekening mee dat heel veel dingen meerder schrijfwijzen (synoniemen of triviale namen kan ook nog) hebben en dat in het Engels veel woorden los van elkaar worden geschreven terwijl wij deze aan elkaar plakken. Gebruik dan dus de appelstrof. Wij zouden zoeken op appelsap maar Engelsen op "appel sap" dat idee een beetje.

Verder is het verwoorden heel belangrijk, even wat knip-en-plak voorbeelden (pas op voor de 10 zoekwoorden limiet van Google):

"(determination OR analysis) of stofnaam" techniek

"stofnaam (determination OR analysis)" techniek

"synthesis of stofnaam" reactieproduct1 reactieproduct2 etc

"stofnaam synthesis" reactieproduct1 reactieproduct2 etc

En het zoeken op één domein is ook erg handig (met site:chemieforum.nl). Je weet welke op site het moet staan maar niet waar dan kan je de uitgebreide zoekfuntie ook gebruiken. Of het alleen zoeken op PDFjes (met filetype:pdf), er zijn veel mogelijkheden om met de geavanceerde zoekfunctie goede sites te vinden.

Neem ook nog even een kijkje op de zoekhulp van google en/of de zoektips van Voelspriet!

Hehe, klaar ;)

Reageer