filtreerpapier

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 251

filtreerpapier

ok, ik geef het toe, ik ben niet zo wiskundig.... en het kan mss een domme vraag lijken.... :P

ik zit op school met verschillende formaten trechters... bestaat er een eenvoudige regel om de diameter van het bijhorend filtreerpapier te bepalen ? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: filtreerpapier

Slimme vraag, had ik nog nooit over ingezeten.

Ik zou zeggen: als de trechter een hoek maakt van zestig graden (redelijk standaard), dan is de vorm van de zijkant gezien een gelijkzijdige driehoek. Dat zou betekenen dat de diameter van de trechter ongeveer gelijk is aan de straal van het filterpapier, ofwel de diameter van het papier is tweemaal de diameter van het filtertje....

ps: trek er nog 1.5-2 cm vanaf om ervoor te zorgen dat het filtertje niet boven de rand uitsteekt.

Berichten: 311

Re: filtreerpapier

ps: trek er nog 1.5-2 cm vanaf om ervoor te zorgen dat het filtertje niet boven de rand uitsteekt.


Ik zou zeggen dat het papiertje er juist wel uit moet steken, zodat je kan voorkomen dat er iets langs de andere kant van het filtreerpapier stroomt, waardoor je weer overnieuw moet beginnen.

Berichten: 251

Re: filtreerpapier

mja, dat van die 60° klopt wel een beetje, probleem is dat ik dus met verschillende trechters zit, dus niet allemaal 60°, maar blijkbaar heeft mijn vraag het effekt van een stok in een hoenderhok (of haantjeshok :) ) ;)

soms krijg je ook de raad om je filtreerpapiertje niet "recht op recht" te plooien :)

lijkt me maar één oplossing : voorgevouwen filtreerpapiertjes :P

Berichten: 111

Re: filtreerpapier

Ik zou ook denken dat het filtreerpapiertje er een beetje moet uitsteken. Dan krijg je het er toch simpeler uit?

Berichten: 198

Re: filtreerpapier

is het niet gemakkelijker als je gewoon de afstand van de rand tot het XXXX meet

XXXX = plaats waar kegel overgaat in de buis, maar ik heb geen idee hoe dat heet

dan weet je toch de straal van je filtreerpapiertje?

doe dat maal 2 en je hebt de diameter.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: filtreerpapier

Als je wilt dat het papier nét in de trechter past moet de straal van het papier gelijk zijn aan de lengte van de schuine zijde van de trechter...

Zo simpel lijkt me....

edit:strontium zegt eigenlijk hetzelfde maar dan ingewikkelder ;)

Berichten: 1.153

Re: filtreerpapier

als je een simpele oplossing wilt, koop gewoon een grote maat, en knip de overmaat weg. ;)

(echtepino gaf de goede methode, net als Strontium en eigenlijk ook rwwh)

Reageer