Niet geladen pion

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Niet geladen pion

het :roll: 0 Is het ongeladen pion deeltje.

de samenstelling is:

Afbeelding

Wat is u's en d's betekenen ben ik wel uit, maar dat delen door [wortel]2 vindt ik zo raar. Wat houdt dat in?

Ik herrinner me iets over super postitie. Maar dat ben ik snel vergeten omdat ik toen nog helemaal geen idee had wat dat zou moeten inhouden

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Niet geladen pion

Je telt 2 golffuncties bij elkaar op. Om de nieuwe golffunctie "netjes" te houden, deel je door de factor :P 2.

Preciezer gezegd: je moet eisen dat

:P :roll: :P * = 1.

En aangezien je oorspronkelijke golffuncies goed genormeerd waren, moet je door :P 2 delen als je er twee bij elkaar optelt.

Dit is heel kort uitgelegd, voor details raad ik je een boek over Quantummechanica aan.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Niet geladen pion

Ik zou graag je korte uitleg begrijpen.

Wat bedoel je met "netjes"? is het zo dat je 2 golf funcities niet zo maar mag optellen, en het dus moet delen door [worel]2?

Nou ik barst nog van de vragen. welk boek over kwantum mechanica raad je me aan? Of kom ik er met "kwantum mechanica voor beginners" ook wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Niet geladen pion

Heel kort-door-de-bocht: een golffunctie geintegreerd over een bepaald volume geeft aan wat de kans is dat het deeltje dat de golffunctie beschrijft ook daadwerkelijk in dat volume zit. Aangezien je slechts 1 deeltje beschrijft (ook in het geval van een superpositie: het is 1 deeltje, dat niet precies weet wat het is), moet dus gelden dat als je de golffunctie integreerd over het complete volume (van -oneindig tot +oneindig), je precies 1 moet vinden. Het deeltje moet namelijk wel ergens zijn: het kan niet opeens verdwenen zijn.

Hier vind je een mooie opbouw tot en inleiding in de quantummechanica. Dit is ook een goed opgezette cursus. Zoals bijna alles in de natuurkundige wetenschap, is de les in het engels en staan er veel formules in. Ik denk persoonlijk dat boekjes als "kwantum mechanica voor beginners" alleen maar tot meer verwarring en onduidelijkheid leiden. QM is nu eenmaal een theorie die niet overeenkomt met onze dagelijkse wereld en daarom is zij, en haar resultaten, zeer lastig te interpreteren. Eigenlijk heb je gewoon echt de formules nodig.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Niet geladen pion

Dankje voor de links. ik ben begonnen aan de 2e link.

Reageer