Onjuist spatiegebruik

Moderator: Rhiannon

Berichten: 159

Onjuist spatiegebruik

Ook hier valt het mij op, nja niemand weet meer hoe het moet, maar

in zamelen

steden tripje

kalium chloride

druk werk!!

dat soort dingen.. is allemaal één woord.

Onjuist spatiegebruik komt mij echt de spuigaten uit!

Op deze site kun je de regels nog eens goed doorlezen, maar de hoofdregel is: bij samentrekking GEEN spatie.

Mijn mening is dat moderators, die de orde en netheid op een forum behouden, ook het goede voorbeeld moeten geven; dus ook wat betreft hun Nederlands. Ik hoop dat ik deze (opbouwende!!) kritiek openlijk mag uiten. Zo niet, verwijder mijn postje dan maar snel. I didn't say anything.

Rox ana

Berichten: 337

Re: Onjuist spatiegebruik

MMh je post suggereert dat er misschien moderators zijn die een verkeerd spatiegebruik hanteren, of gewoon geen (correct) Nederlands kunnen schrijven?

Dus, op wie doel je? ;)

Ik ben het met je eens hoor Roxanna, maar het kan natuurlijk zo zijn dat er een foutje zo nu en dan tussendoor glipt.

En trouwens, who cares about Nederlands, ENGELS is de voertaal van de wetenschap!

Helaas blijkt dat ook niet zo makkelijk te zijn... :P

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Onjuist spatiegebruik

Ach ja ik weet dat mijn nederlands niet prefect is, dat is nu eenmaal aangeboren :) Ik weet dat je mij bedoelt :) steden tripje :P

Maar goed dat ben ik nu eenmaal. En als sommige zich geroepen voelen om dit allemaal te verbeteren ga je gang ben je lang bezig :)

Talen is gewoon niet mijn sterkste punt en dat weet ik zelf ook en daarop hoef je mij echt niet meer aan te spreken ;)

Kijk als er nu twijfels zijn aan mijn kennis dan zou ik mij dat veel meer aantrekken. Afbeelding

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Onjuist spatiegebruik

Kunnen we niet een moderator met een graad in Nederlands aantrekken die zich alleen maar richt op het verbeteren van de taal.

Hierbij een vacature ;)

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Onjuist spatiegebruik

Op zich ben ik het met je eens dat er veel te veel woorden worden opgesplitst in tweeën (ik kwam zelfs vandaag in het Sophia kinderziekenhuis een officiëel bordje tegen: "Schuif deur defect").

Maar feit is dat nu eenmaal niet iedereen even sterk is in Nederlands. Niet teveel op letten denk ik dan...

Overigens, jij gaat ook de fout in met
Onjuist spatiegebruik komt mij echt de spuigaten uit!
Wat, heb jij spuigaten?? ;)

@DrQuico:

Ja, "spuigaten" wel maar niet in de context dat ze "mij" de spuigaten uit komen. De uitdrukking was toch "Het loopt de spuigaten uit"?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Onjuist spatiegebruik

Ik persoonlijk stoor mij meer aan het SMS-achtige breezer-taalgebruik dan aan de enkele foutjes in spaties en dergelijke. Vaak helpt het wanneer de schrijver zijn eigen tekst nog even doorleest alvorens op het Ok-knopje te drukken.

Hiernaast blijft het natuurlijk een chemisch forum, dus:

Wanneer alle leden correct gebruik maken van de sub- en superscripts zullen we ons op de spaties storten... ;)

Ten slotte nog even:
nja

I didn't say anything
Dit valt wel onder correct nederlands? :P

@Berry: spuigaten is helaas voor jou wel een correcte uitdrukking....

Berichten: 159

Re: Onjuist spatiegebruik

AAAHH

Ik kan niet editen!!!

Of is het editten?

Nou weet ik het ook niet meer :P .

Goed dan, het komt de algemene spuigaten uit.

Oh en Gideon,

Roxanna
Da'z (ik bedoel.. dat is..) wel goed Nederlands misschien maar ik heet Roxana ;) (en wat betekent MMh??)

Iedereen heeft natuurlijk gelijk, de Nederlandse taal is al in een dusdanig vergevorderde staat van ontbinding en verloedering, dat het niet zoveel zin meer heeft om erop te letten. En, dat blijkt ook maar weer uit de reacties, niemand geeft er om. Ik vind dat persoonlijk erg jammer, en dat het op een forum als dit gebeurt, tot daar aan toe, maar officiële onderzoeksinstituten, nou, ziekenhuizen, maar ook en vooral TV en andere media... bijvoorbeeld de lichtkrant van RTLZ.

En wat ik dan ook erg vind is dat iedereen van de daken schreeuwt dat de allochtonen/buitenlanders moeten inburgeren en Nederlands leren, maar ondertussen hebben ze het over het 'meest zwaarst' en dat soort dingen.

Als Engels de voertaal is, waarom wordt hier dan nog in het Nederlands gecommuniceerd??? :)

Contaminatie.nl is wel een leuke site, evenals taalpuristen.nl.

En, Dr.Quico:

I didn't say anyting

Dat is Engels.

Maar ik ben het je eens dat eerst de sub- en superscripts maar eens goed moeten.

Roxana,

die heus weet dat haar Nederlands ook wel eens te wensen overlaat....

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Onjuist spatiegebruik

Ik persoonlijk stoor mij meer aan het SMS-achtige breezer-taalgebruik dan aan de enkele foutjes in spaties en dergelijke. Vaak helpt het wanneer de schrijver zijn eigen tekst nog even doorleest alvorens op het Ok-knopje te drukken.
Daar ben ik het nou helemaal mee eens. Natuurlijk is correct spatiegebruik (al vind ik kalium chloride geen fout spatiegebruik, gewoon spellingsfout) belangrijk, maar er zijn zoveel dingen die grammaticaal verkloot worden DAT spatiefouten amper opvallen.

De standaard forum en SMS afkortingen als ff, iig, idd enzovoorts vind ik ook echt niet thuishoren op een wetenschappelijk forum, maar ze worden al door jeugd gebruikt in verslagen die naar school gaan, dus dat zegt wel wat over hoe er met taal wordt omgegaan. Het mixen met andere talen kan je ook juist een verfraaiining van de taal noemen, hangt er gewoon vanaf hoe je erover denkt.

Het Chemieforum.nl team zou het goede voorbeeld moeten geven? Doen wij het dan zo verschrikkelijk slecht? Ik lees bijna altijd mijn reacties nog wel door om te zorgen dat het er een beetje netjes uitziet en goed leesbaar is.

Editen, men neme de stam -edit- en voegen daar -en aan toe.

Meer info: Vervoeging en spelling van Engelse werkwoorden in het Nederlands

ps. Noch nooit niet zo uitchebrijd elke spelvoud nagecheckd :P

DrQuico: Toch maar even dat ene foutje eruit gehaald... ;)

Berichten: 159

Re: Onjuist spatiegebruik

Ik vind kalium chloride voor een chemicus absoluut niet kunnen!!! Wat voor fout het ook is.

Het is ook Gert-Jan zijn schuld hoor, hij zei één keer dat samenvoegingen ALTIJD zonder spatie moeten tenzij het problemen geeft met de uitspraak en sindsdien let ik er op. En uhm... het kost mij geen moeite.
"Jorim" schreef:
forum en SMS afkortingen
Je bedoelt zeker forum- en SMS-afkortingen. ;) Die overigens volgens mij nog het vaakst op MSN gebruikt worden.
"Jorim" schreef:
maar ze worden al door jeugd gebruikt in verslagen die naar school gaan, dus dat zegt wel wat over hoe er met taal wordt omgegaan.
Meen je dat nou?! Kan het niet geloven.

Mixen van talen, ok, maar dit is verloedering.

Meest groot is een anglicisme, wij zeggen gewoon grootst. Praat dan ook gewoon Engels als je het zo wilt doen.
"Jorim" schreef:
Het Chemieforum.nl team zou het goede voorbeeld moeten geven? Doen wij het dan zo verschrikkelijk slecht? Ik lees bijna altijd mijn reacties nog wel door om te zorgen dat het er een beetje netjes uitziet en goed leesbaar is.
1. Jullie moeten niets, ik heb nog cursief gezet dat het slechts mijn mening is. Net als dat politie-agenten niet door rood 'moeten' rijden (zonder zwaailicht e.d.)

2. Dat (jullie het slecht doen) heb ik niet gezegd; overigens is het opbouwende kritiek, niet neerbuigende! Het is alleen dat alles beter kan. Nee hoor, jullie doen het helemaal niet slecht, kom nou.

3. Dat jij het naleest is iets persoonlijks, dus heeft niets met de rest van het team te maken.

...ik vraag me af wat Jantine over dit onderwerp te zeggen heeft...

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Onjuist spatiegebruik

Ik kan best tegen wat (opbouwende) kritiek hoor, kom ik zo geïrriteerd over dan :)

Ik ben bezig geweest met een wijziging in de forumsoftware dat je als je op "Reactie toevoegen" drukt je eerst het voorbeeld krijgt en pas daarna pas de mogelijkheid om de reactie toe te voegen, helaas niet gelukt :P
MethoxyRoxy schreef:
"Jorim" schreef:
maar ze worden al door jeugd gebruikt in verslagen die naar school gaan, dus dat zegt wel wat over hoe er met taal wordt omgegaan.
Meen je dat nou?! Kan het niet geloven.

Mixen van talen, ok, maar dit is verloedering.

Meest groot is een anglicisme, wij zeggen gewoon grootst. Praat dan ook gewoon Engels als je het zo wilt doen.
Is ook maar een sterk "hear say" verhaal ;) maar wel eentje die ik vaker heb gehoord...

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Onjuist spatiegebruik

Na een keertje herlezen :)
3. Dat jij het naleest is iets persoonlijks, dus heeft niets met de rest van het team te maken.
Aaahhh, dus ik doe het goed en de rest van het team verpest ons mooie taaltje, ik begrijp het helemaal...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Onjuist spatiegebruik

Aaahhh, dus ik doe het goed en de rest van het team verpest ons mooie taaltje, ik begrijp het helemaal...
Zohee, zoek je ruzie ofzo?? :)

Kijk fouten maken we allemaal maar zo'n heilig boontje ben je ook weer niet hoor.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Onjuist spatiegebruik

Jorim schreef:Na een keertje herlezen :)
3. Dat jij het naleest is iets persoonlijks, dus heeft niets met de rest van het team te maken.
Aaahhh, dus ik doe het goed en de rest van het team verpest ons mooie taaltje, ik begrijp het helemaal...
Het loont dan toch om even Jorim's berichtje van 15.35 uur na te kijken. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Onjuist spatiegebruik

Ik ben zelf niet heilig, maar ik kom inderdaad ook vaak taalfouten tegen in stukjes op het forum. Ik denk toch dat het een rare bedoening wordt als de teamleden alle spelfouten die ze tegenkomen zouden gaan corrigeren in alle postings.....

Op dit ogenblik veranderen we behoudens uitzonderingen alleen storende fouten in titels. Het lijkt me redelijk om dat zo te houden.

We kunnen en willen het publiek op het forum niet beperken tot mensen met een universitaire graad in de Nederlandse taal. Zou een saaie en lege boel worden!

Berichten: 337

Re: Onjuist spatiegebruik

Waarom is dit zo interessant Roxan(n)a :) ?
iedereen van de daken schreeuwt dat de allochtonen/buitenlanders moeten inburgeren en Nederlands leren
Ik weet niet waar jij woont hoor, maar bij mij in de buurt zijn er mensen die nog geen 2 woorden Nederlands spreken, en die wonen nog maar een jaar of 20 in Nederland. Bovendien zijn we niet allemaal hoger opgeleid of even taalkundig capabel.
Als Engels de voertaal is, waarom wordt hier dan nog in het Nederlands gecommuniceerd
Het is geen wetenschappelijk forum.
Ik vind kalium chloride voor een chemicus absoluut niet kunnen!!! Wat voor fout het ook is.
Lekker genuanceerd, hoor, het absoluut niet kunnen van een fout, wat het ook is. Bovendien is niet iedereen chemicus (dat bent alleen als je universitair Scheikunde heb gedaan), ik ben maar een doodgewone analist.

Dat er mods zijn die soms een foutje maken, kan ik echt wel mee leven (waarom? ik ben er een van). Maareh je maakt nu echt van je mug je olifant en wat mij betreft hak je met je botte bijl :) .

Reageer