Radiochemie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 26

Radiochemie

Nog een radiochemie vraagje: In mijn cursus staat dat een gamma straal van meer dan 1.022MeV onder invloed van een elektrisch veld zich gaat splitsen en materie vormen nl: een electron en een positron.

Dit elektron gaat zich gedragen als bèta- straal

Het positron gaat met een electron reageren tot een nieuwe gamma straal

Maar dan staat er in mijn cursus dat er dus door paarvorming 2 gamma stralen worden gevormd met een tegengestelde richting, loodrecht op de eerste gamma straal. Hoe kan dit? Hoort het geen gamma en een bèta- straal te zijn?

ps: ik vrees dat dit nog niet de laatste radiochemie vraag gaat zijn :)

het blijkt niet meteen mijn vak te zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Radiochemie

Het is niet iets waar ik veel vanaf weet, maar als ik het uitschrijf en reacties:

00γ --> 0-1β + 01β

En vervolgens

01β + 0-1βextern --> 00γ

Maar als je dit in één schrijft krijg je toch gewoon

00γ + 0-1βextern --> 00γ + 0-1βintern

waarbij ik met "extern" het deeltje bedoel dat niet uit de eerste reactie ontstaat en "intern" juist wel.

Dus in dat opzicht, zou ik je gelijk geven. Alleen de richting van de deeltjes verandert dus blijkbaar.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 26

Re: Radiochemie

Bij deze is mijn twijfel dus weer bevestigd. Het zou kunnen dat de cursus fout is hoor, die cursus radiochemie van mij staat vol fouten :) . En dat voor een zelfstudie-vak, schandalig... :x

Hopen dat mijn docent het apprecieert dat ik mn twijfels er over heb en dat ik de materie niet klakkeloos overneem ( of over neem?) anyway, als iemand wat meer helderheid kan bieden: laat maar komen :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Radiochemie

Ook mijn vak is dit niet, maar ik kan nog een gok doen.

Volgens mij moet je hierbij de wet van behoud van impuls bekijken: je begint met een gammafoton, en houdt twee deeltjes over die in (bijna) tegengestelde richting precies even hard wegvliegen.

Als de deeltjes tegen elkaar botsen, maar met een nettoimpuls ongelijk aan die van het bewuste gammafoton, dan kan dat alleen door meer dan één gammafoton te maken.

Hmm.. er zijn mensen die er ook zo over denken: http://cat.middlebury.edu/~PHManual/angular.html

Berichten: 67

Re: Radiochemie

Paarvorming is een wisselwerkingproces tussen een invallend foton en het materie. Het heeft dus niks te maken met het soort straling (alfa, bèta etc).

Het proces gaat volgens de wet van behoud van energie. Volgens de Einstein theorie is massa om te zetten in energie (E=m.c2) Wanneer dus een positron en elektron recombineren (dus samen gaan) ontstaat volgens de principe van Einstein energie (dus fotonen). Die recombinatie vindt plaats in de elektrostatische veld van het atoom.

De energie is 1.022 MeV. Dit is trouwens ook te berekenen uit de formule. Vul de massa van de positron en elektron maar eens in (9.1 . 10-31

De wet van behoud van impuls zorgt ervoor dat de twee fotonen in tegengestelde richtingen worden gevormd.

Voor het geval als je afvraag wanneer beta of alfa straling nu onstaat: Het soort straling is afhankelijk van het elektron die het 'gat' opvult. Als je nu bijvoorbeeld k-straling neemt (dus het gat bevindt zich in de k-schil). Wordt het gat opgevuld door een elektron uit de L-schil dan onstaat er K-alfa straling. Wordt het gat opgevuld door een elektron uit de M-schil (of nog hogere niveau) dan pas onstaat beta (K)-straling.

Reageer