[scheikunde] Gemiddeld oxidatietrap bepalen.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2.589

[scheikunde] Gemiddeld oxidatietrap bepalen.

Hallo,

Wie kan helpen bij het bepalen van een gemiddelde oxidatietrap. de oxidatietrap van een welbepaald atoom bepalen lukt me wel. maar hoe bepaal je het gemiddelde?

Dank bij voorbaat. Groeten.

Beryllium: het onderwijsforum heeft een ander doel... verplaatst naar Huiswerk.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Gemiddeld oxidatietrap bepalen.

Bert F schreef: Hallo,

Wie kan helpen bij het bepalen van een gemiddelde oxidatietrap. de oxidatietrap van een welbepaald atoom bepalen lukt me wel. maar hoe bepaal je het gemiddelde?

Dank bij voorbaat. Groeten.
Wat bedoel je hier mee? Bedoel je het gemiddelde oxidatiegetal van alle atomen in een molecuul of ion of bedoel je het gemiddelde oxidatiegetal van een specifiek element in een molecuul of ion, waarin meer dan 1 atoom van dat element voor komt?

Als je de vraag wat preciezer kunt formuleren, dan kan ik (of iemand anders) je misschien wel helpen.

Berichten: 2.589

Re: [scheikunde] Gemiddeld oxidatietrap bepalen.

ik snap niet hoe men aan het volgende komt rood onder lijnt.

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/down...?file=redox.JPG

Berichten: 704

Re: [scheikunde] Gemiddeld oxidatietrap bepalen.

dat is het oxidatiegetal van zwavel in SO2. O heeft altijd lading -2 (uitgezonderd H2O2), dus heeft een lading van -4 in het molecuul. Het oxidatiegetal van S moet daarom + IV zijn ( molecuul in totaal is neutraal en heeft dus lading 0)

Daarna vindt dus de redoxreactie plaats. O2 neemt 4 elektronen op en wordt daardoor 2 O2-. Dat levert dan 2 moleculen SO3 op en omdat O nu een lading van -6 heeft in het molecuul, is S overgegaan naar oxidatiegetal + VI.

dus in totaal krijgen we voor het oxidatiegetal voor zwavel:

2 * +IV + 4 elektronen --> 2 * +VI.

Dat is heel dat plaatje.

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 2.589

Re: [scheikunde] Gemiddeld oxidatietrap bepalen.

Ik snap wel dat de oxidatietrap van S gelijk is aan +IV is maar waarom gebruikt men de oxidatietrap van het S atoom het gaat hier toch over het molecuul SO2 dat reageert.

Misschien vind ik een verklaring in volgende documente waarin uitgelegd word dat men meestal met de gemiddelde oxidatietrap werkt maar duidelijk is me dan eigenlijk niet hoe die precies berekend wordt. want als ik alle oxidatietrapen in een molecuul optel bekom ik nul (logisch is dat ook weer daar de lading van een molecuul nul is)

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/down...le=redoxbis.JPG

Hoe wordt in volgend documentje gemiddelde oxidatie trap berekent? Helpt dit mij hier?

Groeten.

Berichten: 704

Re: [scheikunde] Gemiddeld oxidatietrap bepalen.

Bert F schreef: Ik snap wel dat de oxidatietrap van S gelijk is aan +IV is maar waarom gebruikt men de oxidatietrap van het S atoom het gaat hier toch over het molecuul SO2 dat reageert.

Misschien vind ik een verklaring in volgende documente waarin uitgelegd word dat men meestal met de gemiddelde oxidatietrap werkt maar duidelijk is me dan eigenlijk niet hoe die precies berekend wordt. want als ik alle oxidatietrapen in een molecuul optel bekom ik nul (logisch is dat ook weer daar de lading van een molecuul nul is)

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/down...le=redoxbis.JPG

Hoe wordt in volgend documentje gemiddelde oxidatie trap berekent? Helpt dit mij hier?

Groeten.
om te laten zien waarschijnlijk dat je aan de oxidatiegetallen kunt zien hoe de elektronentransport plaatsvindt.

nu begrijp ik wat je wilt met de gemiddelde oxidatietrap. Dat is gewoon het gemiddelde van alle oxidatietrappen van een atoomsoort in het molecuul.

Berichten: 2.589

Re: [scheikunde] Gemiddeld oxidatietrap bepalen.

Dat is gewoon het gemiddelde van alle oxidatietrappen van een atoomsoort in het molecuul
alle oxidatie getallen opgeteld levert mij nul daarom kan ik dat gemiddelde niet bepalen. Hoe doe ik dat dan alleen die nemen die het meest voorkomen of zoiets?

Wordt dat hier gebruikt?

Berichten: 198

Re: [scheikunde] Gemiddeld oxidatietrap bepalen.

nu ik de link heb bekeken snap ik ook wat je bedoelt.

het gaat om de vraag wat voor een oxidatiegetal S heeft.

Maar die is in dit atoom niet overal dezelfde.

er zijn er +V en er zijn er +0.

voor hetgeen in de volgende paragrafen komt (wat dat ook moge zijn) kun je werken met een zogenaamde "gemiddelde oxidatietrap"

Dat is een fictieve waarde van de oxidatietrap van al deze S tesamen.

In dit geval: 2S met +V (=5)en 2 met +0

in totaal dus 4 S met waarde +X (=10) als je hun oxidatietrappen optelt

de gemiddelde oxidatietrap is dus 10/4 = 2.5

Berichten: 704

Re: [scheikunde] Gemiddeld oxidatietrap bepalen.

Strontium schreef: nu ik de link heb bekeken snap ik ook wat je bedoelt.

het gaat om de vraag wat voor een oxidatiegetal S heeft.

Maar die is in dit atoom niet overal dezelfde.

er zijn er +V en er zijn er +0.

voor hetgeen in de volgende paragrafen komt (wat dat ook moge zijn) kun je werken met een zogenaamde "gemiddelde oxidatietrap"

Dat is een fictieve waarde van de oxidatietrap van al deze S tesamen.

In dit geval: 2S met +V (=5)en 2 met +0

in totaal dus 4 S met waarde +X (=10) als je hun oxidatietrappen optelt

de gemiddelde oxidatietrap is dus 10/4 = 2.5
juist en ik denk dat in de volgende paragrafen er iets gaat komen met oxidatie/reductie (weet het eigenlijk wel zeker) waarbij dus de gemiddelde oxidatietrap van S veranderd.

Berichten: 198

Re: [scheikunde] Gemiddeld oxidatietrap bepalen.

waarschijnlijk zal het een toepassing zijn in de aard van de voorgetallen veranderen

dat kan je doen door de oxidatietrappen te vergelijken

kan je direct zien in Z/B milieu hoeveel Z/B erin moet

Berichten: 2.589

Re: [scheikunde] Gemiddeld oxidatietrap bepalen.

Graag had ik de oxidatietrap (eigenlijk de gemiddelde van Mn daar dit voldoende is om mijn redox vergelijking op te stellen.)

van MnO- 4 berkend ze leerde mij dit aan de hand van een lewisformule of structeur formule samen met de elektronennegatieviteit.

Een structeur formule opstellen leerde ik ook toch lukt het mij hier niet. Nu is mijn vraag daarom hoe kan Mn gebonden zijn met 4 O atomen en daarbij negatief zijn?

hoe is het geheel hier gebonden?

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Gemiddeld oxidatietrap bepalen.

Nou je hebt MnO4-. Zoals je weet telt een zuurstofatoom altijd voor 2-. Omdat je hier vier van hebt is het dus :) /sup]. Hieruit volgt dus dat je Mangaan 7+ moet zijn. 7 zuurstofpootjes zitten aan de mangaan vast. Eentje zit er los. Dit geeft dus de laatste -. Die is meestal gebonden aan kalium. Vandaar kaliumpermanganaat

Berichten: 2.589

Re: [scheikunde] Gemiddeld oxidatietrap bepalen.

snap u redenering maar vind ik ergens een cataloog met daarin alle (of toch veel ) structeur formules bestaat dat?

Groeten.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: [scheikunde] Gemiddeld oxidatietrap bepalen.

@Bert: Ik denk dat je dit soort site bedoelt...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Gemiddeld oxidatietrap bepalen.

Bert F schreef: snap u redenering maar vind ik ergens een cataloog met daarin alle (of toch veel ) structeur formules bestaat dat?

Groeten.
:) Btw, het is structUur

Reageer