Ijzer bedekken met gesmolten koper, waarom?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

Ijzer bedekken met gesmolten koper, waarom?

Beste forumleden,

Ik heb een klein vraagje:

In een boek heb ik het volgende gelezen:

Brengt mij blokken ijzer." (Zij deden dit) totdat hij de ruimte tussen de beide rotsen had opgevuld; toen zeide hij: "Blaast." totdat (het ijzer) wit gloeiend werd, nu zeide hij: "Brengt mij gesmolten koper, opdat ik het er overheen giete."

Er is een ijzeren muur gebouwd ter verdediging. Wat ik me nou afvraag is, waarom de ijzeren muur bedekt is met koper?

Ik denk dat het is om het roetsen te voorkomen.

Kan het ook zijn dat ijzer bliksem sneller aantrekt dan koper?

Heb jullie nog een ander idee?

Met vriendelijke groet,

Volkan Gugor

Berichten: 198

Re: Ijzer bedekken met gesmolten koper, waarom?

en uit welk -jaar komt dat boek man .... :)

het lijkt mij zo'n beetje de spelling van de bijbel: jaren '60... vorige eeuw :)

maar over de vraag:

is ijzer en koper samen niet een of andere sterke legering?

want waarom moet dat ijzer dan witgloeiend worden (om te smelten voor die legering met gesmolten koper vermoed ik )

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Ijzer bedekken met gesmolten koper, waarom?

Ik denk dat het is om het roetsen te voorkomen.
Dat heb je helemaal goed gedacht. De verwijzing naar de hoge temperaturen doet inderdaad vermoeden dat het gaat om een legering, maar er is mij geen legering bekend van ijzer en koper dus gaat dat niet op. Tevens verwijst de laatste zin alleen naar een laag koper over het ijzer heen.

Uit welk boek komt die tekst?
Kan het ook zijn dat ijzer bliksem sneller aantrekt dan koper?
Koper geleid véél beter stroom dan ijzer, dus dat gaat helemaal niet op. We gebruiken niet voor niet koperdraad in ons electriciteits-gebeuren :)

Berichten: 251

Re: Ijzer bedekken met gesmolten koper, waarom?

Tevens verwijst de laatste zin alleen naar een laag koper over het ijzer heen.
akkoord jorim, maar waarom moet dat ijzer dan eerst witgloeiend gestookt worden ?

het smeltpunt van koper ligt trouwens zo'n 500°C lager.....

:) euhm, het komt toch niet uit één van de boeken van von daniken zeker ? over die zgn "roestvrije pilaren" in dehli ????????? :)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Ijzer bedekken met gesmolten koper, waarom?

jack de keyzer schreef:
Tevens verwijst de laatste zin alleen naar een laag koper over het ijzer heen.
akkoord jorim, maar waarom moet dat ijzer dan eerst witgloeiend gestookt worden ?

het smeltpunt van koper ligt trouwens zo'n 500°C lager.....
Geen idee, volgens mij is dat zelfs heel dom, want dan oxideert het helemaal makkelijk. Al is het wel goed om tegen gloeiend heet ijzer (koud) water te gooien, want dan wordt het weer veel harder.

btw als ik blokken ijzer tussen rotsen gooi dan moet je het wel tot smeltens toe verhitten om te zorgen dat het een 'echte' muur wordt. Anders heb je er nog geen klap aan. :)

Wat kan je toch een hoop verklaren uit een paar regeltjes tekst :)

Berichten: 151

Re: Ijzer bedekken met gesmolten koper, waarom?

Of ze gooien blokken ijzer er tussen in en vullen de ruimte ertussen op met koker waardoor je een muur krijgt, dit lijkt mij waarschijnlijker.

Maar het ijzer verhitten zodat het koper niet zo snel stold mogelijk.

En wat zal dat een kloterig boek zijn om te lezen als je het niet gewend bent om oude boeken te lezen. :)

Berichten: 37

Re: Ijzer bedekken met gesmolten koper, waarom?

ik weet niet of ik juist zit maar ik denk inderdaad dat het ook iets heeft te maken met het afkoelen van beide ijzers en de combinatie van de ijzers. Ik heb zojuist een tentamen gehad over eigenschappen en sterkte van ijzers. Sommige worden juist erg stevig als deze snel en ineens afkoelen, de andere wordt juist sterk als deze langzaam afkloelt, of wanneer er met een hamer op geslagen wordt(smeden). Dit heeft te maken met de alpha en gammadeeltjes in het ijzer en de combinatie hiervan. Als je hier meer over wilt weten kan ik volgende week het boek opzoeken waaruit de theorie kwam en de naam doorgeven?!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Ijzer bedekken met gesmolten koper, waarom?

En dit?
  • Met een gesmolten materiaal kan men geen muur bouwen zonder dat er een gesloten frame is.
  • Als men vloeibaar koper over koud ijzer gooit koelt het te snel af, en vult het de gaten niet netjes op
  • Koper heeft een lager smeltpunt dan ijzer, dus men kan vloeibaar koper tussen heetgemaakt ijzer laten lopen, en zo de muur die gebouwd is van ijzeren blokken tot een geheel maken. Als het ijzer niet te heet is, zal het koper er niet zomaar tussenuit lopen.

Berichten: 11

Re: Ijzer bedekken met gesmolten koper, waarom?

Ten eerste wil ik jullie bedanken voor jullie reactie.

De passage over de ijzeren muur die ik hier geplakt heb, is afkomstig uit de Koran. Misschien komt een vergelijkbare passage ook wel voor in de Bijbel. De ijzeren muur is gebouwd ter verdediging tegen Gog en Magog.

Toen ik de Koran las, ben ik benieuwd geweest, waarom de ijzeren muur bedekt is geweest met koper. Omdat ik niet zo veel verstand heb van chemie, heb ik besloten om dit te vragen aan mensen die kennis hebben.

Ik geef toe dat de passage moelijk nederlands is. Ik heb ook de engelse vertaling van de Koran doorgenomen. Daarin staat dat de ijzeren muur bedekt is met teer.

18:94 They said, "O Zul-Qarnain, Gog and Magog are corruptors of the earth. Can we pay you to create a barrier between us and them?"

18:95 He said, "My Lord has given me great bounties. If you cooperate with me, I will build a dam between you and them.

18:96 "Bring to me masses of iron." Once he filled the gap between the two palisades, he said, "Blow." Once it was red hot, he said, "Help me pour tar on top of it."

18:97 Thus, they could not climb it, nor could they bore holes in it.

Wat lijkt jullie logischer, dat de top van de ijzer bedekt is met koper of met teer en waarom?

Nog een vraag uit nieuwsgierigheid: Trekt ijzer de bliksem sneller aan dan aarde?
Als je hier meer over wilt weten kan ik volgende week het boek opzoeken waaruit de theorie kwam en de naam doorgeven?!
Dat is goed Marieke, alvast bedankt voor de moeite!
Als men vloeibaar koper over koud ijzer gooit koelt het te snel af, en vult het de gaten niet netjes op
Hier had ik niet aan gedacht, bedankt voor je reactie rwwh!
Koper heeft een lager smeltpunt dan ijzer, dus men kan vloeibaar koper tussen heetgemaakt ijzer laten lopen, en zo de muur die gebouwd is van ijzeren blokken tot een geheel maken. Als het ijzer niet te heet is, zal het koper er niet zomaar tussenuit lopen
Dus als ik het goed begrijp mag de hitte van de ijzer niet te hoog zijn, maar ook niet te laag.

Mvg,

Volkan Gungor

Berichten: 251

Re: Ijzer bedekken met gesmolten koper, waarom?

ok, ok, sla me maar in de ban.......................

blijkbaar lukt het vertalen van de koran niet zo goed, er is namelijk een vrij belangrijk groot verschil tussen koper en teer :)

wat betreft "von däniken" zat ik toch al in de buurt

als iemand nog niet het verschil kan maken tussen teer (ik zou graag de reactie zien van gesmolten teer op gesmolten ijzer) en koper, hou ik het maar voor bekeken...

ow ja, teer bevat een hoog C-gehalte, mss een voorloper van staal ????

ps : mss zijn er nog andere koran-varianten met andere recepten ? zwavel ? salpeter ? houtskool ? zilver ? goud ?

ps bis : als men al met een zo erbarmelijke vertaling op de markt durft komen (en ok jorim, dit is off-topic), wat is dan nog geloofbaar én verkoopbar aan de niet-korangebondenen wat oa betreft de sharia ? mss werd daar ook een foutje gemaakt in één of andere vertaling en lezen ze nu 100 zweepslagen ipv 1 ??? :)

in elk geval, dit is bruikbaar materiaal voor de lessen non-coffesionele zedenleer

bedankt voor de bijdrage !!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Ijzer bedekken met gesmolten koper, waarom?

Koper of teer? Het wordt nog gekker: Lood? Ik denk dat er een arabist nodig is om vast te stellen of deze woorden allemaal mogelijke vertalingen zijn!
What is known is that the height of this wall reaches that of the summit of both mountains. It is made with blocks or sheets of iron, which is further strengthened by molten lead. In this manner Ya'jooj and Majooj are unable to scale the wall, or cross it, except when it is the will of Allah.
At length when he had filled up the space between the two steep mountain-sides, he said, "Blow (with your bellows)". Then when he had made it (red) as fire, he said: "Bring me, that I may pour over it molten lead."
Maar:
They asked him to build a barrier between them and Gog and Magog. He asked them to him to build it, so together they built a barrier by mixing iron, copper and tar.
Zie ook: http://www.submission.org/miracle/iron.html waar inderdaad naar staal wordt verwezen.

Reageer