vervoeging van google

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

vervoeging van google

Ik word uit het groene boekje niet goed wijs wat nou de correcte vervoeging van google-en, googelen, of zoiets zou moeten zijn:

ik google

jij/hij googlet

wij/zij/jullie googelen??

ik googlede?

ik heb gegoogled?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: vervoeging van google

Ik denk dat het is Googelen,googelde,gegoogeld

Wat ik nog zo'n raar woord vind is het 'deleten'

Ik delete

Ik deletete

Ik heb gedeletet
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: vervoeging van google

wij/zij/jullie googlen lijkt mij..
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 5

Re: vervoeging van google

Ik vind het nogal onzin om een bedrijfsnaam te vervoegen.

Het verbaast mee ook niet dat het groene boekje hier geen uitkomst biedt, 't is namelijk geen Nederlands.

Wat dacht je van: "ik heb het opgezocht op internet"? :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: vervoeging van google

Koos schreef:
Wat dacht je van: "ik heb het opgezocht op internet"?
Een niet overdreven, taalpuristische oplossing Koos, en ik kan het met je eens zijn. Maar er zijn praktische problemen in mijn ogen:

- dat jouw oplossing heel wat meer typwerk vereist, en waarschijnlijk dus niet echt breed gebruikt zal gaan worden

- dat google-en of hoe dan ook zodanig is ingeburgerd dat het waarschijnlijk wel in de volgende editie van van Dale zal staan, net als TL-buis (Philips-merknaam) ipv fluoro-luminescentielamp of fl-lamp(algemene technische benaming)

Kortom, we ontkomen er niet aan. Zullen we dan maar niet beter alvast de zaak op een logische manier vaststellen, voordat de meest tenenkrommende vervoegingen dusdanig ingeroest raken dat we er nog decennia tegenaan zitten te hikken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 121

Re: vervoeging van google

Misschien zoiets:

Ik ben aan het googlen

Jij bent aan het googlen

Hij is aan het googlen

Wij zijn aan het googlen

Jullie zijn aan het googlen

Zij zijn aan het googlen
Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avé, Bom, Día, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, Kítal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jónapot!

Berichten: 5

Re: vervoeging van google

Ok ok, 't proberen waard. Ik heb het eens nagekeken. Op:

http://www.taalcentrum.vu.nl/index.html?/t...s.php~mainFrame

staat een oplossing. Het hangt weliswaar samen van compromissen, maar goed...

Taalkundig bekeken is googl de stam. Volgens de regeling blijft de -e alleen staan als dat noodzakelijk is voor de uitspraak.

Dat is hier niet het geval (ik vind het eerder vreemd als er "jij googlet" staat omdat je dan geneigd bent om goog-let te zeggen), dus zou het "Ik googl" moeten zijn.

Dan kun je discussiëren over het feit of dit een raar nederlands woordbeeld is, maar zeker is dat deze (eind)lettercombinatie niet verder voorkomt in het Nederlands. Van een raar woordbeeld is dus onvermijdelijk sprake (moeten we dan maar aan wennen hè... )

"Ik googel" lijkt me onzin, omdat je dan zomaar de laatste twee letters omdraait.

De vervoegingen worden dus:

Ik googl

Jij/hij/zij googlt

Wij/zij googlen

Ik/jij/... googlde

Wij/... googlden

En dan hebben we met z'n allen gegoogld.

Correct of niet, ik heb het in ieder geval geprobeerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: vervoeging van google

Ikzelf schrijf googelen met een dikke knipoog naar de versie waarbij de 2e g met een ch wordt geschreven, want af en toe lijkt het daar wel op. En wees blij dat Ilse of infoseek niet zijn ingeburgerd ipv google :wink:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 150

Re: vervoeging van google

In het groene boekje staat googelen; de stam is dan googel- met ik googel, googelde en heb gegoogeld. In Onze Taal (11): 301 en in de vragenrubriek op p. 297 wordt erop ingegaan. Zie ook www.onzetaal.nl/advies ; bij de taaladviesdienst kun je overigens ook advies krijgen over dit soort zaken. Of googelen een mooi woord is, is een andere zaak.

Reageer