fosfaat transfer potentiaal

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 152

fosfaat transfer potentiaal

Hallo iedereen,

ik zit een beetje in de knoop met het begrip fosfaat transfer potentiaal. Volgens hetgeen wat ik uit mijn cursus begrepen heb, is de fosfaat transfer potentiaal het tegengestelde van ΔG°', maar volgens mijn gevoel klopt dit gewoon niet. bij de hydrolyse van ATP is de verandering van vrije energie gelijk aan -31 KJ/mol. Dit betekent dat de afsplitsing van een orthofosfaat en ADP een gunstig proces is. de fosfaat transfer potentiaal geeft dan weer het gemak aan waarmee een bepaalde fosfaatverbinding een fosfaat afgeeft aan een andere verbinding (gekoppelde reacties) en hierdoor energie vrijgeeft. is het dan zo dat hoe groter de fosfaat transfer potentiaal is, hoe makkelijker een fosfaat afgesplitst wordt dus een negatieve vrije energieverandering of een positieve fosfaat transfer potentiaal komen op hetzelfde neer?

Is er hier iemand die me er iets van kan vertellen?

alvast bedankt!

groetjes

stef.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: fosfaat transfer potentiaal

Ik wil het wel even proberen. Het is voor mij alweer een hele poos geleden, dus heb ik maar weer boyer biochemistry erbij gepakt van de boekenplank. :)

Als ik zo de tekst lees over reactive biomolecules for energy transfer kan ik hier uit opmaken dat de fosfaat transfer potentiaal hoog is na mate er meer energie vrijkomt (negatieve Kj/mol waarde wil zeggen dat er energie vrijkomt bij deze reactie), omdat ATP de energie bron van het lichaam is.

Dus er treden meer reacties van de fosforgroepen met het gevolg dat er meer energie vrijkomt.

Dit dacht ik tenminste. Ik weet niet precies of ik je hiermee heb geholpen, maar dan discusseren we nog ff verder :)

MvG Ron

Berichten: 152

Re: fosfaat transfer potentiaal

Ondertussen was ik eigenlijk al een beetje op hetzelfde besluit gekomen. Dit is wat ik van de fosfaat transfer potentiaal gemaakt heb: fosfaatverbindingen met een hoge negatieve vrije energie hebben ook een hoge transferpotentiaal (want transferpotentiaal is de tegengestelde waarde van de vrije energie). Dit betekent dat de afgifte van een orthofosfaat-moleculen een gunstig proces is. Die hydrolysereacties kan je dan koppelen aan een fosforylatiereactie van een andere verbinding met een lagere transferpotentiaal zodat aan die verbinding een orthofosfaat-molecule gehecht wordt.

Is mijn redenering correct?

Alvast bedankt voor de hulp!

groetjes

stef.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: fosfaat transfer potentiaal

Als ik het zo na lees klopt het wel ja. Tenminste dat vond ik immers ook in mijn boek van boyer :) anders heeft het boek het fout :)

MvG Ron

Berichten: 704

Re: fosfaat transfer potentiaal

op deze manier worden ook veel biologisch ongunstig verlopende processen gunstig gemaakt, doot het te koppelen aan de hydrolyse van ATP :)

Reageer