extractie SZ / ZZ

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

extractie SZ / ZZ

Hallo,

waarschijnlijk voor velen een banale vraag, maar toch worstel ik er een beetje mee. Bestaat er een algemene methode voor een extractie van een sterk zuur en een zwak zuur? En zoja, waar kan ik die ergens vinden??

Met een beetje gezond verstand zou ik misschien al wel ver komen... maar ik vraag me toch af er geen algemeen beschreven methode is???

Alvast bedankt voor de moeite!

groetjes

Berichten: 328

Re: extractie SZ / ZZ

Het extraheren van een sterk zuur lijkt me niet te doen, het extraheren van een zwak organisch zuur is wel te doen. Ik zou niet weten waar je het kan vinden.

Maar om een zwak organisch zuur te extraheren, zorg je ervoor dat de pH laag is (mbv een sterk zuur), zodat het organische zuur niet meer geprotoneerd is. Als je dan gaat extraheren met een organisch oplosmiddel, gaat het zwakke zuur liever in het organische gedeelte zitten dan in het water.

Als je het organische zuur wilt extraheren uit een organisch oplosmiddel, moet het pH van water waarmee je gaat extraheren juist hoog zijn. Het organische zuur zal zijn protonen verliezen, het krijgt een lading en gaat liever in het water zitten.

Berichten: 9

Re: extractie SZ / ZZ

hallo,

dankjewel voor je reactie!

extractie van een sterk zuur gaat wel, je gebruikt NaHCO3 als extractiemiddel om het sterke zuur om te zetten naar zijn zout-vorm, dan gaat het het sterke zuur in de organische fase zitten, en kan je met een beetje HCL dat weer omvormen naar zijn zure vorm!

Nu het probleem dat ik echter heb, ligt eerder ter hoogte van de opzuivering, ik dacht dat het logisch was dat dat daaruit volgde, maar ik heb achteraf bekeken mijn vraag dus niet goed geformuleerd :) :

Ik wil de twee stoffen, het sterk zuur en het zwak zuur, in zijn vaste vorm tevoorschijn toveren, maar ik weet niet goed hoe dat juist te doen... rotovap, herkristallisatie - büchner, ... Waar moet ik juist rekening mee houden bij het gebruik van de verschillende methodes??

alvast dankjewel :)

Berichten: 328

Re: extractie SZ / ZZ

Hoe wil je NaHCO3 gebruiken als extractiemiddel?

Het sterke zuur zit in water (als H+ en zijn anion bijv. Cl-) en daar gebeurd niet zoveel mee als je er NaHCO3 aan toevoegt.

De pure vorm van zwakke organische zuren moet wel te doen zijn. Extraheren zoals ik eerder beschreven heb en dan het oplosmiddel verdampen. Dus dan kies je als extractiemiddel een organische stof met een laag kookpunt.

Bij een anorganisch zuren zou ik het water verdampen, zodat de zoutvorm over blijft. Maar niet alle zuren zijn vaste stoffen. HCl bijv. is een gas. Ik weet ook niet of het wel kan.

Berichten: 9

Re: extractie SZ / ZZ

amaai, ik heb mijn dagje niet als het op uitleg aankomt :)

Mijn NaHCO3 is natuurlijk geen extractiemiddel, ik bedoelde NaHCO3 bij het extractiemiddel voegen (sorry voor de onduidelijkheid)...

Dus, het toevoegen van NaHCO3 zal geen enkel effect hebben? Ik dacht nl. het volgende: als je bij een sterk zuur die NaHCO3 voegt, zal er dus de zoutvorm van dat zuur ontstaan, en zal het sterke zuur dus geen lading meer dragen en wel in de organische laag kunnen... :)

Wat het zwakke organische zuur betreft, dat moet naderhand wel lukken denk ik.

Algemeen vraagje dan: hoe zit het met "iets" uit de waterige laag opzuiveren. Dat gaat toch niet via de rotovap, of vergis ik me hierin??

(btw het sterke zuur en het zwakke zuur zouden beiden organische stoffen zijn)

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 328

Re: extractie SZ / ZZ

Nou het heet niet voor niks een sterk zuur, het is een sterk zuur, omdat het zuur volledig wordt omgezet in H+ ionen en zijn anionen. En die + en - krijg je niet zomaar weer bij elkaar. Wat er gebeurd als je er NaHCO3 bij gooit is het volgende:

H+ (van het sterke zuur) + NaHCO3 -> H2O + CO2 + NA+
Algemeen vraagje dan: hoe zit het met "iets" uit de waterige laag opzuiveren. Dat gaat toch niet via de rotovap, of vergis ik me hierin??
Nee, met een rotavap, verdamp je het water alleen en houd je de rest over. Dat is dus het zuur en alle spullen wat nog meer in het water zit.

Maar sterke organische zuren? De enigste sterke zuren die ik ken zijn: HClO4, H2SO4, HI, HBr, HCl en HNO3. Maar er zijn natuurlijk ook "sterke" zwakke zuren, misschien dat je dat bedoeld. En die "sterke" en zwakke zuren zitten allebei opgelost in hetzelfde water?

In dat geval zou ik spelen met de pH. Je zorgt er eerst voor dat de pH laag genoeg is om ervoor te zorgen dat het zwakke zuur niet meer geprotoneerd is (dus alle H+ eraan) en het "sterke" zuur wel geprotoneerd is. Dat ga je extraheren. Daarna verlaag je de pH, zodat het "sterke" zuur alle H+ opneemt en dan kun je weer extraheren.

Berichten: 9

Re: extractie SZ / ZZ

jajajaja, ik begin het te snappen...

dus een mengsel van SZ en ZZ oplossen in bv ether...

extraheren met NaHCO3, het SZ gaat in zijn zoutvorm voorkomen, en een H'tje aan HCO3 geven, waardoor het sterke zuur gedeprotoneerd is, en in de waterige fase terechtkomt... Terwijl het zwakke zuur nog steeds niet-ionisch is en in de organische fase blijft.

Nu gaan we dat sterke zuur aanzuren met HCL, waardoor het sterke zuur weer sterk wordt, en we dat kunnen opzuivering (via herkristallisatie bv?)

Met het zwakke zuur, gaan we nu ook een beetje spelen, het zat in ether, en we gaan dat nu extraheren met NaOH, waardoor het zwakke zuur geioniseerd geraakt en zich in de waterige laag gaat zetten. Voegen we dan HCL toe, dan zal het zwakke zuur niet meer geioniseerd zijn, en bij een volgende extractie met ether zal die zich dus in de organische laag gaan zetten, en in de waterige laag zal dan eigenlijk gewoon de rest nog zitten nl. NaCl.

Dan heb ik eigenlijk met behulp van NaCO3, HCl, NaOH en zo een beetje met de PH gespeelt hé. Dan zou dit toch moeten kloppen hé?

Alvast bedankt roytje, heel hard geapprecieerd!!

Berichten: 328

Re: extractie SZ / ZZ

Dit ging ff te snel voor mij :)

Je hebt dus een mengsel van "sterk" en zwak zuur, zonder water? (ik dacht eerst met water :) )

En bij het toevoegen van NaHCO3 geeft niet alleen het "sterke" zuur een proton af, maar ook het zwakke zuur, zodat ze allebeide naar de waterige fase gaan. Heb ik misschien niet helemaal goed gezegd. Ik wilde er mee zeggen dat je het (volgens mij) niet helpt.

Berichten: 9

Re: extractie SZ / ZZ

ik had zelf ook een beetje zitten puzzelen en opzoeken ondertussen... kweetniet of het kon kloppen... dus mijn overgang kan idd een beetje snel zijn geweest :)

ja, ik zou die extractie doen met een mengsel van SZ / ZZ en een apolaire stof...

en dankje voor de uitleg ivm NaHCO3, 'k wist niet dat het zo ineen zat...

Reageer