Belang van chemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Belang van chemie

Vaak beseffen de chemici en wetenschapers in het algemeen wel het grote belang van de chemie in ons dagelijks leven (brandstof, industriële productie, geneesmiddelen, grote economische en politieke impact,...) maar de gewone mensen op straat erkennen dit belang vaak niet, integendeel, veel mensen kijken erop neer.

Zelfs in eigen familie-en vriendenkring heb ik de indruk dat ik elke keer moet verantwoorden dat ik chemie studeer.

Wat zijn jullie ervaringen hieromtrent? Moeten de mensen beter worden gesensibiliseerd?

Dank u

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Belang van chemie

Ik denk dat dit heel moeilijk is. De KNCV probeert ook al een tijd om het aanzien van chemie te verbeteren, maar de enige manier waarom chemie als "chemie" in het nieuws komt is gif, ongelukken, terrorisme, explosieven, vervuiling, en dergelijke negatieve situaties. Als het goede dingen betreft heeft men het over olie-industrie, afvalverwerking, analytische laboratoria, etc, allemaal woorden die de chemie niet noemen maar het wel zijn.....

Berichten: 3.145

Re: Belang van chemie

Als de professionals het al moeilijk hebben met het imago van hun vakgebied, dan wordt het voor hobbyisten op dit gebied wel heel erg moeilijk :) . Dan ben je al bijna per definitie verdacht tegenwoordig. Ik ben bang dat het alleen maar erger wordt. Dit geldt niet alleen voor chemie, maar voor alles wat technisch is en niet goed begrepen wordt door het grote publiek. Nog nooit is er in onze maatschappij zo veel gebruik gemaakt van technologie en nog nooit is technologie zo onmisbaar geweest en aan de andere kant is er ook nog nooit zo negatief over gedaan. Kijk maar eens naar exacte opleidingen. Het wordt steeds moeilijker om echt enthousiaste mensen daarvoor te vinden. Bedrijven wijken niet voor niets uit naar China, India , maar ook bijv. naar Oost-Europa. Zolang wij hier met z'n allen bezig zijn de techniek zwart te maken en het kennisniveau zitten te verkleuteren zal dit alleen maar erger worden :) .

Berichten: 205

Re: Belang van chemie

welke opleiding doe jij?

- ik doe laboratorium techniek...

op dat moment zitten mensen mij al aan te staren alsof ik net uit de lucht ben komen vallen, en zien ze geleik een gestoorde man voor zich met een wittejas die vaag gekleurde chemicalien bij elkaar gooit, ontploft en eureka roept

dat gestoord klopt dan nog wel maar de meeste mensen zien ook gewoon niet wat laboranten doen, ik heb stage gelopen op het hoogheemraadschap maar NIEMAND wist wat het was en dat het voor de leef omgeving zorg van die lieve visjes in hun sloten.

opzich stoor ik mij er niet aan en heb ik er ook geen last van, en beginnen de mensen mij (onterecht) slim te vinden als ik een stof chemich benader. bijv. C6H1206 zeggen als je gewoon suiker bedoeld

Berichten: 1.153

Re: Belang van chemie

tja. Ik begrijp die reacties.

Omdat chemie een moeilijk leerbaar vak blijft, zullen wij altijd op onbegrip stuiten. Dit wordt aangesterkt door (sensatie)journalisten die altijd de chemische industrie als "kwaad" weer geven. Men is gevoelig voor alles wat hun omgeving aantast. Door ongelukken etc bij de chemische wereld zal er altijd iets in het menselijk veiligheidsgevoel veranderen, waardoor men (misschien) terecht bang blijft voor chemie. Als jij/ik dan in die "slechte" chemische wereld studeerd/werkt zal men je altijd met onbegrip aankijken.

Ik heb geluk dat mijn werk in een nu maatschappelijk belangrijk gebeid afspeeld waardoor men mijn werk als iets echt nuttigs ondervindt. Dus op feestjes krijg ik niet echt vaak onbegrip reacties.

Maar ik kan me voorstellen dan wanneer iemand als organicus werkt bij een bedrijf dat hulpstoffen voor andere chemische fabrieken maakt, men je niet echt zal begrijpen. Want oom Jan die accountancy doet doet toch iets nuttigs, waarom jij dan niet?

(we hebben dit onderwerp, of soort gelijk al eerder gehad: hier)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Belang van chemie

Het is de wetenschap in het algemeen. In de eennalaatste aflevering zat Robbert Dijkgraaf (mathematisch fysicus) bij Zomergasten en daar ging het er ook nog over. Nederland mag uitermate trots zijn op ons wetenschappelijke verleden met wetenschappers als Huygens, Drebbel, Leeuwenhoek, van der Waals, Lorentz enzovoorts, maar zelfs veel wetenschappers van nu kunnen veel van deze mensen niet bij naam noemen. In de inleidende column van de redactie in de laatste Scientific American (NL) ging over het ITER-project (kernfusie) een van de grootste en belangrijkste onderzoeken voor onze toekomst en wordt uitgevoerd hier in Europa (Fr), maar de kranten vinden een klein berichtje op pagina 4 wel weer genoeg.

Maar ik heb het zelf ook wel. Als iemand vraagt wat ik doe en dan vervolgens dus vraagt wat je ermee kan vind ik het erg moeilijk om een verhaal te houden waarop gereageerd wordt met "wauw, dat is een boeiend vakgebied". Dat is het wel, maar kan ik ook niet al te goed duidelijk maken, helaas. Negativiteit kan ik wel omver schoppen, maar dat is ook simpel :)

Overal wordt geroepen dat we als land alleen iets kunnen betekenen met een kenniseconomie, maar momenteel zijn we de kenniseconomie die we hadden compleet aan het kwijt raken. Wetenschap is niet 'hot' hoeveel wij betekende en ook nu nog betekenen voor de wetenschappelijke wereld.

[edit]

Twee van de filmpjes die ze bij Zomergasten lieten zien waren erg goed. Eentje over de The Christmas Lectures met Richard Dawkins, dé manier om wetenschap te doceren en een van een interview met Richard Feynman die laat merken hoe mooi de wetenschap is (hij stond bekend om zijn publiciteitsgeil praten, maar dat kon die ook goed).

Helaas staan de filmpjes niet op de site van Zomergasten, mocht iemand ze online wel weten :)

Berichten: 74

Re: Belang van chemie

Om eerlijk te zijn, als ik vertel dat ik chemie studeer zijn de reacties meestal positief en niet negatief. Misschien een verschil tussen België en Nederland?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Belang van chemie

Om eerlijk te zijn, als ik vertel dat ik chemie studeer zijn de reacties meestal positief en niet negatief. Misschien een verschil tussen België en Nederland?
Misschien reageren ze al positief omdat je studeert :x :)

Mensen vinden het dan misschien positief dat je chemie studeert, maar hebben ze ook een positief beeld van de chemie zelf? Daar gaat het eigenlijk om :)

Berichten: 1.153

Re: Belang van chemie

misschien zijn de mensen tegen wie je het verteld niet eerlijk?

Berichten: 74

Re: Belang van chemie

misschien zijn de mensen tegen wie je het verteld niet eerlijk?
:-) denk het wel

Berichten: 857

Re: Belang van chemie

Als ik met mensen praat en ik vertel dat ik chemie studeer is het eerste wat ze zeggen: "Wat is dat??? :) ". Als ik ze dan vertel dat het om scheikunde gaat, zeggen velen "Goh, wat ben jij slim...maar jij bent toch geen Nerd". Alsof ze inderdaad verwachten dat je "nutty proffesor" bent.

Ik ga mensen dan eerst uitleggen wat een chemist voor werk kan doen en dat het heel belangrijk werk is. Ik probeer ze te laten voorstellen dat alles wat chemisch bereid is spontaan er niet meer is..en meestal krijg ik dan wel een aarzelend AHA te horen.

Het is gewoon erg jammer dat vele mensen het belang van de chemie niet in zien. We drinken gewoon het water uit de kraan zonder dat e gedacht wordt: "Goh...dit is dus wel geanalyseerd door chemici"...we eten onze fruitsnoepjes zonder er bij na te denken waar die smaak vandaan komt. En dit zijn slechts 2 van de duizenden dan wel niet miljoenen gevallen waarin chemici betrokken zijn.

Maar hoe kan het aanzien ten opzichte van de chemie beter gemaakt worden?? Ik denk door excursies met school en als dat niet werkt hebben we nog altijd de oude vertrouwde videoband waarop veel is vastgelegt. Of er zou geregeld moeten worden dat er een laborant of iemand van het KNCV voorlichtingen komt geven over de chemische industrie en wat het belang van de chemie.

Maar daar heeft de leraar weer geen tijd voor aangezien er steeds minder lessen scheikunde gegeven worden. Erg jammer...ik ben bang dat het altijd zo zal blijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Belang van chemie

Nu heb je het alleen maar over de chemische industie.

Maar het medische wetenschappelijke vlak, wat natuurlijk ook gebaseerd is op chemische processen, heeft hier ook mee te maken. Maar dan kom je vaak op discussies op ethisch niveau over bijvoorbeeld proefdieren en kloneren.

Maar ik krijg ook vaak positieve reacties als ik wat vertel over mijn afstudeer onderzoek dat ik in juli heb afgerond. Zal je zegt dat je specifiek richt op een ziekte zoals Reuma en dat je hieraan wat wilt doen dan zijn veel mensen geinteresseerd. Maar dan moet je er niet bij gaan vertellen dat je hiervoor proefdieren gebruikt :)

MvG Ron

Reageer