[scheikunde] EMK berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[scheikunde] EMK berekenen

hallo , wederom een vraag ivm elektrochemie :

Bereken de EMK van volgende cel :

Zn(v)_| Zn2+ (0.024M) ||_Zn2+ (0.480) |_Zn(v)

Als aan de linkerhalfcel water toegevoegd wordt tot de concentratie [Zn2+]=0.012M, zal de EMK dan toenemen, afnemen of gelijk blijven ?

Dit is mijn berekening : het is een concentratieverschil dus het verschil in EMK is gelijk aan 0. Dit is immers de reactie :

Zn2+(vl) + Zn(v) --> Zn(v) + Zn2+

De EMK van deze cel zal dus niet teweeggebracht worden door het verschil in halfreacties want deze zijn dezelfde,maar zal opgewekt worden door het concentratieverschil en kan zo berekend worden :

Ecel = E0cel + (0.059/2)*log([Znverd]/[Zngeconc])

Mijn uitkomst is : Ecel = -0.0383 V en na de concentratieverdunning : Ecel = -0.0472 V

Dus de EMK neemt af , maar in mijn cursus staat dat de EMK toeneemt. Of speelt het teken hier geen rol ?

Alvast bedankt

Berichten: 704

Re: [scheikunde] EMK berekenen

vroten schreef: hallo , wederom een vraag ivm elektrochemie :

Bereken de EMK van volgende cel :

Zn(v)_| Zn2+ (0.024M) ||_Zn2+ (0.480) |_Zn(v)

Als aan de linkerhalfcel water toegevoegd wordt tot de concentratie [Zn2+]=0.012M, zal de EMK dan toenemen, afnemen of gelijk blijven ?

Dit is mijn berekening : het is een concentratieverschil dus het verschil in EMK is gelijk aan 0. Dit is immers de reactie :

Zn2+(vl) + Zn(v) --> Zn(v) + Zn2+

De EMK van deze cel zal dus niet teweeggebracht worden door het verschil in halfreacties want deze zijn dezelfde,maar zal opgewekt worden door het concentratieverschil en kan zo berekend worden :

Ecel = E0cel + (0.059/2)*log([Znverd]/[Zngeconc])

Mijn uitkomst is : E0cel = -0.0383 V en na de concentratieverdunning : E0cel = -0.0472 V

Dus de EMK neemt af , maar in mijn cursus staat dat de EMK toeneemt. Of speelt het teken hier geen rol ?

Alvast bedankt
je moet je goed realiseren dat er een concentratiegradient is. De reactie zal verlopen zodat de concentraties in beide cellen in evenwicht zijn. Deze vraag kan dus al met logisch redeneren worden opgelost.

De reactie die in de linker halfcel plaatsvindt:

Zn(s) --> Zn2+ + 2 e-

En die van de rechter halfcel:

Zn2+ + 2 e- --> Zn

De reactie dus plaats zal vinden in deze cel zal zijn:

Zn2+rechts --> Zn2+links

Dus voor de wet van Nernst krijgen we:

E = E0 - RT/nF * ln [Zn2+]links / [Zn2+]rechts

de standaard elektrodepotentiaalverschil is 0,000V dus reduceert de vergelijking tot:

E = - RT/nF * ln [Zn2+]links / [Zn2+]rechts

Als nu de concentratie in het linkercompartiment 2x afneemt, wat gebeurt er dan met Kev en met ln Kev? en dus met de EMK (onder gelijke omstandigheden)?

Reageer