[scheikunde] Vakantiewerk -- onopgeloste vragen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Vakantiewerk -- onopgeloste vragen

Hallo iedereen,

Ik ben een belgische studente en kom uit het 3e middelbaar. Chemie is m'n zwakke vak op school, en daarom kreeg ik een vakantietaak..

Daar het 't einde van de vakantie is, en ik sommige vragen echt niet weet, vraag ik 't aan jullie..

't is 't eerste jaar chemie dus voor jullie zou 't niet zo moeilijk mogen zijn lijkt me :)

1) maak een tekening van de volgende hoeveelheden stoffen.

2 magnesium moleculen

3 moleculen water

4 moleculen koolstoftetrachloride

2) Natrium, magnesium en aluminium bevinden zich in dezelfde ______ van het periodiek systeem. Vul in + waarom.

3) Waarom hebben natrium en kalium opvallend veel gelijkenissen?

4) Geef het ionisatieschema bij de vorming van een


sulfide-ion

magnesium ion

lood (IV) ion

5) De inwendige samenstelling van een calciumion (Z=20) is :

-22e 20n 22p

-20e 20n 18p

-20e 20n 20p

-18e 20n 20p

6) De atomen X en Y hebben als atoomnummer 20 en 8. Kunnen ze onderling een ionbinding aangaan + verklaar

7)Schrijf en equilibreer de reactievergelijkingen voor:


- de verbranding van kalium tot dikaliumoxide

- de analyse van kwikoxide in kwik en dizuurstof

- de synthese van ammoniak uit distikstof en waterstof

.. En dan heb ik ook nog dit blad met meerkeuzevragen :$Afbeelding

Berichten: 704

Re: [scheikunde] Vakantiewerk -- onopgeloste vragen

dit zal vast en zeker allemaal wel ergens op google te vinden zijn, of in een mooi boekje.

Doe eerst zelf een poging.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Vakantiewerk -- onopgeloste vragen

sdekivit schreef: dit zal vast en zeker allemaal wel ergens op google te vinden zijn, of in een mooi boekje.

Doe eerst zelf een poging.
Net alsof ik nog niets aan mijn vakantiewerk gedaan heb Afbeelding

Mijn vakantiewerk is heus niet 7 vragen lang :) Leuk chemie forum hier

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Vakantiewerk -- onopgeloste vragen

Dat wordt toch helemaal niet gezegd :) ? Ik denk dat sdekivit bedoelt dat je het zelf eerst eens op moet zoeken, omdat je daar het meeste van leert. Dit lijkt mij ook het beste, omdat veel van deze dingen prima te vinden zijn, en je zoals je zelf al aangeeft, heb je de taak niet voor niets hebt gehad.

Mocht je nog iets niet snappen, kom dan met een gerichte vraag. Dit lijkt er erg op dat wij jou huiswerk moeten gaan maken en daar pas ik eerlijk gezegd ook voor.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Vakantiewerk -- onopgeloste vragen

Napoleon1981 schreef: Dat wordt toch helemaal niet gezegd :) ? Ik denk dat sdekivit bedoelt dat je het zelf eerst eens op moet zoeken, omdat je daar het meeste van leert. Dit lijkt mij ook het beste, omdat veel van deze dingen prima te vinden zijn, en je zoals je zelf al aangeeft de taak niet voor niets hebt gehad.

Mocht je nog iets niet snappen, kom dan met een gerichte vraag. Dit lijkt er erg op dat wij jou huiswerk moeten gaan maken en daar pas ik eerlijk gezegd ook voor.
okee, dat begrijp ik, maar heb je anders een linkje voor me naar een of andere informatieve site, behalve google of een andere zoekmachine (die ik nu trouwens ga gebruiken, met goede hoop)

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Vakantiewerk -- onopgeloste vragen

Gaat je taak niet over de stof van het afgelopen jaar? Het lijkt mij dat een taak compenseert voor het gedeelte waar je slecht hebt gescoord. Als dit dan zo is, dan weet je toch in welke boeken je dit vinden kan. Ik kan mij herinneren dat bij mij op school er boeken mee gegeven werden, als dit bij jou niet het geval is zou ik je docent eens vragen of hij nog een naslag werk voor je heeft :)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Vakantiewerk -- onopgeloste vragen

Omdat ik zo verschrikkelijk aardig kan zijn :)

1) http://images.google.com/imghp?hl=nl&btnG=Google+zoeken

magnesiumatom, watermolecule, carbon tetrachloride

2) http://nl.wikipedia.org/wiki/Periodiek_systeem

3) http://nl.wikipedia.org/wiki/Periodiek_systeem

4) Nooit van gehoord

5) http://nl.wikipedia.org/wiki/Calcium

6) http://nl.wikipedia.org/wiki/Periodiek_systeem

7) Antwoorden staan er al

8: :)

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Vakantiewerk -- onopgeloste vragen

Gaat je taak niet over de stof van het afgelopen jaar? Het lijkt mij dat een taak compenseert voor het gedeelte waar je slecht hebt gescoord.
Ik heb ook een vakantietaak en dat is een vorbereiding op een aantal onderwerpen van volgend jaar, zodat je dan gemakkelijker kan volgen. Vorig jaar had ik juist hetzelfde voor geschiedenies, daardoor heb ik het eerste trimester ook zeer goede scores behaald.

edit: Ik moet zodadelijk gaan werken. Als ik straks terug ben zal ik mijn cursus van chemie op zolder gaan zoeken en er zoveel mogelijk in opzoeken.

Greetzz

Stef

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Vakantiewerk -- onopgeloste vragen

Bedankt Jorim, en alvast bedankt Stef2...

Ik neem vanavond eens de sites door die je gegeven hebt, en hopelijk begrijp ik de leerstof dan beter :)

Ik hou jullie op de hoogte Afbeelding

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Vakantiewerk -- onopgeloste vragen

1) maak een tekening van de volgende hoeveelheden stoffen.

2 magnesium moleculen

3 moleculen water

4 moleculen koolstoftetrachloride

Niet bepaald veel over gezien, weet er niet echt veel van

2) Natrium, magnesium en aluminium bevinden zich in dezelfde ______ van het periodiek systeem. Vul in + waarom.

periode => Hebben alledrie hetzelfde hoofdenergieniveau

3) Waarom hebben natrium en kalium opvallend veel gelijkenissen?

beiden in het s-blok van het PSE (laatst opgevuld subniveau), geleik aantal valentie-elektronen

4) Geef het ionisatieschema bij de vorming van een

sulfide-ion

magnesium ion

lood (IV) ion

idem 1

5) De inwendige samenstelling van een calciumion (Z=20) is :

-22e 20n 22p

-20e 20n 18p

-20e 20n 20p

-18e 20n 20p

Z = Aantal protonen en elektronen = 20

A (pse) : Aantal kerndeeltjes (A - Z = aantal neutronen)

dus: 20 e 20n 20p

6) De atomen X en Y hebben als atoomnummer 20 en 8. Kunnen ze onderling een ionbinding aangaan + verklaar

Ionbinding = Metaal + Niet-Metaal. Als je dan volgens de referentiediagonaal je elektronen op de juiste schil gaat zetten, of eenvoudigweg naar je PSE kijkt zie je dat je te maken hebt met 20: Ca (Metaal) en 8: O (Niet-Metaal

7)Schrijf en equilibreer de reactievergelijkingen voor:

- de verbranding van kalium tot dikaliumoxide

- de analyse van kwikoxide in kwik en dizuurstof

- de synthese van ammoniak uit distikstof en waterstof

Hier was ik zelf ook niet al te goed in, dus hierop ga ik niet antwoorden aangezien het risico bestaat dat ik foute antwoorden geef

Het meerkeuzevragenblad:

d) Allevier; Ne: 10 e-

Na: 11 e-

O2-: 20 e-

Al3+: 10 e-

e) Sterk elektronegatief

f) Enkel positief of 0

g) OG = hoofdzakelijk groepsnummer of groepsnummer - 8 Als we bij OG = - II deze regel toepassen komen we uit op een positief OG van +VI. Dit brengt ons bij groep 6 in het PSE. Als je dan overloopt welke van de elektronenconfiguraties voldoen aan de voorwaarde om in groep zes uit te komen weten we welke dat zijn. => 2 8 6

h) C en F (Na, Mg en Al zijn metalen en vormen met een niet-metaal dus een ionbinding)

i) (bij deze oefening veronderstel ik dat je moet zeggen of de binding theoretisch KAN of niet)

mogelijk bij: XF2

Mochten er fouten inzitten, sorry. Ik ben zelf ook absoluut geen expert.

Greetzz

Stef

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Vakantiewerk -- onopgeloste vragen

7)

4K + O2 => 2 K2O

2HgO => 2Hg + O2

N2 + 3H2 <=> 2NH3

Meerkeuze

De vorige poste moet even leren lezen aangezien er NIET staat. Het gaat om Mg2+. Magnesium heeft atoomnummer 12. Dit betekent dat er normaal 12 elektronen inzitten. Omdat er nu 2 wegzijn, heeft magnesium de elektronenconfiguratie van neon. O2- heeft ook de elektronenconfiguratie van neon, net zoals Al3+.Het enige dat er dus niet op lijkt is natrium. Dit is dus het antwoord.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Vakantiewerk -- onopgeloste vragen

Sorry voor de fout! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Vakantiewerk -- onopgeloste vragen

Sorry voor de fout! :)
Het spijt MIJ als ik nogal tactloos overkwam, maar als je dit op bijvoorbeeld een examen tegenkwam, zou je je echt voor je kop slaan als je ontdekte dat je onvoldoende daaraan lag Afbeelding. No hard feelings

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Vakantiewerk -- onopgeloste vragen

Stef2 schreef: Sorry voor de fout! :)
Het spijt MIJ als ik nogal tactloos overkwam, maar als je dit op bijvoorbeeld een examen tegenkwam, zou je je echt voor je kop slaan als je ontdekte dat je onvoldoende daaraan lag Afbeelding. No hard feelings
No problem, ik had trouwens 34% het laatste examen van chemie, dus alléén daaraan zal het wel niet liggen.

Reageer