boter+olie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 251

boter+olie

Ik zag zopas een kookprogramma. Daarin bakten ze in een mengsel van boter en olie, omdat dan de boter niet zou "verbranden". Plots ging er een belletje rinkelen.... stel dat boter gaat verbranden bij X°C en je de olie kan verhitten tot X+Y°C, hoe komt het dan dat je boter alsnog niet (zo snel) gaat verbranden bij deze hogere temperatuur ? maw, water kookt bij 100°C, hou ik de reageerbuis in een oliebad van 150°C dan zal alsnog het water koken bij 100°C.......

iemand een verklaring voor het boter/olie-verhaal ?

Berichten: 1.153

Re: boter+olie

hoi Jack,

met water/olie heb je het over koken. Inderdaad iedere stof heeft zijn kookpunt dus ja 100 graden blijft het kookpunt van water.

bij de olie/boter mix hebben we het over verbranden. Niet het chemische met O2 maar verbranden in de keuken. (wat daar de chemische reactie is

weet ik niet).

neem eens een pan en een stuk vlees:

Vlees zal verbranden bij temp X. Tenzij men hier olie of boter bij doet.

Boter alleen zal ook verbranden. Neem eens een klontje, gooi dit in de pan en zie: eerst smelt het dan wordt het bruin. Dit bruin worden noemen ze in de keuken verbranden. Dit ga je inderdaad tegen met olie. (waarom chemisch gezien???)

Persoonlijk gezien zou ik alleen de olie gebruiken en dan met wat zout de smaak van de boter nabootsen. De enige reden waarom men een mengsel zal gebruiken is de smaak. (en behalve zout en vet is boter niet zoveel, dacht ik)

Berichten: 2.746

Re: boter+olie

is dat niet iets fysisch?

het stuk vlees heeft dan de max-temperatuur van het kookpunt van de olie/boter

en onder die temeratuur verbrandt het vlees niet

(dit is een wilde gok)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: boter+olie

Persoonlijk gezien zou ik alleen de olie gebruiken en dan met wat zout de smaak van de boter nabootsen. De enige reden waarom men een mengsel zal gebruiken is de smaak. (en behalve zout en vet is boter niet zoveel, dacht ik)
Voor het bakken worden gelijke hoeveelheden margarine of boter en olie gebruikt.

De margarine of boter is voor het mooie bruine kleurtje, de olie is nodig om voldoende hitte te krijgen.

Dat is volgens kooktips.com :) maar daar schieten we niks mee op...

Berichten: 1.153

Re: boter+olie

nog een wilde gok.

olie en boter zijn allebei vet. Dus we zullen een verschil moeten zoeken in (on)verzadigde vetzuren, willen we dit chemisch kunnen verklaren. Ik heb al wat gezocht tussen door, maar nog niet echt iets boeiends gevonden.

Berichten: 251

Re: boter+olie

lijkt me dan toch niet zo'n dom idee dat ik had....iets waar ik ABSOLUUT niet van op de hoogte ben, maar zou dat iets te maken kunnen hebben met die maillard-reaktie's ?????

Berichten: 1.153

Re: boter+olie

ik denk het niet:
De Maillard-reactie (ook wel bruinkleuring genoemd) is een chemische reactie die optreedt tussen reducerende suikers en aminozuren (bijvoorbeeld in eiwitten) onder invloed van warmte.

In levensmiddelen leidt de Maillard-reactie tot een verandering van smaak, geur, voedingswaarde en de vorming van mutagene en antimutagene stoffen. Het meest zichtbaar is de kleurverandering, waarbij een bruin-gele kleur ontstaat. De Maillard-reactie treedt onder meer op bij koken, de bereiding van bier, brood, chocolade en koffie, maar ook bij het bederf van melk en vruchtensappen.

Volgens enkele onderzoekers is de Maillard-reactie verantwoordelijk voor het ontstaan van een afbeelding op de Lijkwade van Turijn.
bron: wikipedia

Dus de maillard reactie is tussen suikers en aminozuren. Ik weet niet hoeveel suiker in olie zit maar veel zal het niet zijn.

Berichten: 12

Re: boter+olie

Boter verbrandt bij hogere temperaturen omdat boter geen zuivere olie is maar een mengsel van melkproteïnen , melkzuur, boterolie en water.

Het zijn de proteïnen die verbranden en de boter doen bruin kleuren. indien je boter smelt bij 50°C en nadien de olie fractie decanteert. Dan ken je deze gebruiken om te bakken. Aangezien het proteïnegehalte nu sterk gereduceerd is zal de boter niet zo snel meer verbranden. De vetzuursamenstelling heeft er niets mee te maken.

Berichten: 39

Re: boter+olie

inderdaad zwarte piet, dat is het "klaren" van boter. op die manier kan met zuivere boter toch op hogere temperaturen gebakken worden.

Wanneer nu een mengsel van boter en olie gebruikt wordt dan zal de boter wel degelijk een beetje "verbranden", maar dat is juist het beoogde effect; nl het eten de karakteristieke smaak van boter meegeven. Het bakken van het vlees kan dan toch op hogere temperaturen gebeuren door de olie; dubbele winst dus...

(deze verklaring komt van mijn papa [die man kan koken ;) ] mss moeten ze heem een kookprogramma laten presenteren [-X )

heel veel groetjes

Reageer