formaldehyde bepaling in waterige oplossing

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

formaldehyde bepaling in waterige oplossing

Ik zou vrije formaldehyde in water moeten bepalen en dat met de hydroxylammonium hydroxychloride methode, die Rik reeds vermeldde in een bericht op 12sept 2004.

Kan Rik of iemand anders mij deze methode geven.

Het zou gaan om een terugtitratie.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: formaldehyde bepaling in waterige oplossing

Stuur hem anders even een mailtje :)

Berichten: 3

Re: formaldehyde bepaling in waterige oplossing

Heb ik gedaan, maar het e-mail adres bestaat niet meer, dus... :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: formaldehyde bepaling in waterige oplossing

Je krijgt bij deze methode toch het oxim van formaldehyde en hydroxylamine gevormd:

H2C=O + H2NOH·HCl -> H2C=NHOH + H2O + HCl

Ik zou dus zeggen dat het 1 op 1 reageert. Wanneer je een overmaat hydroxylammonium hydrochloride gebruikt reageert dus een deel van je hydroxylamine weg. Het hierbij vrijgekomen HCl kun je dan met een NaOH-oplossing terugtitreren.

Je kunt dan het beste een indicator met omslagpunt tussen pH 3-5 kiezen

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: formaldehyde bepaling in waterige oplossing

Waarom mag het niet met een andere methode? (Ik stoor me er altijd aan als creativiteit niet de vrije loop krijgt!)

Een beproefde manier is een terugtitratie met zwavelzuur: formaldehyde + waterstofperoxide + NaOH 15 min. verwarmen op een waterbad, afkoelen en titreren met zwavelzuur (geen HCl, dat vormt gif met H2CO).

Het principe berust op de oxidatie van formaldehyde tot mierezuur die met een deel van de NaOH reageert. De overmaat titreer je met zuur. Ik kon met deze methode altijd uitstekende triplo's krijgen.

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Reageer