[scheikunde] Materieaspecten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Materieaspecten

Ik zit hier dus met een oefening,maar ik ben niet zeker van mijn oplossing

Bereken hoeveel glazen bier met concentratie 5V% Dirk minimaal heeft gedronken om 1,84(m/V)promille alcohol in het bloed te hebben? Stel dat het volume van een glas 25cl bedraagt en 10% van het geconsumeerde alcohol wordt opgenomen in 5,0l bloed. De massadichtheid van alcohol bedraagt 0,800kg/l.

Ik bereken dus eerst het volume alcohol in het glas: 12,5ml

Dan het volume alcohol in het bloed: 1,25ml

dan: m alcohol(bloed)= V alcohol(bloed) x 0,800kg/l

= 1,25 x 10-3l x 0,800kg/l

=0,001g

dan: mV%= m/V= 1 x 10-3Kg/ 5l= 0,0002 x 1000= 0,2 m/V%

1,84m/V%

------------ = 9,2

0,2m/V%

Ik kom dus 9,2glazen uit,heb aan m'n vader gevraagd hoeveel biertjes hij zou schatten om aan 1,84promille te geraken en hij zei 16,nogal een groot verschil.

Dus zit ik juist met mijn oplossing?
Despite what we all like to think, not EVERYTHING is smokable

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Materieaspecten

Je berekening klopt volgens mij. Het verschil met de schatting van je vader kan liggen in de daadwerkelijke opname van alcohol in het bloed (is dit bij iedereen precies 10%?) of in het (zelf)inschattingsvermogen van je vader.

Jij mag kiezen.... :)

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Materieaspecten

Ok bedankt :) (van die 10% opname weet ik niet,stond zo in de opgave)

Mijn vader zal wel fout gezeten hebben met zijn schatting

Ik zal nog wel weten te zeggen of die 9,2 glazen nu goed waren :)
Despite what we all like to think, not EVERYTHING is smokable

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Materieaspecten

Nou dit is wel een hele simplistische weergave. Teneerste zit er tijd tussen de biertjes, waar het lichaam dus alweer alcohol aan het afbreken is. De afbraak is een exponentiele decoy curve, dus hoe hoger het % alcohol in het bloed hoe sneller de afbraak. Ik heb ooit eens een sheet gehad waarin je het precies kon opgeven, maar deze berekening is te kort door de bocht.

Wat je vader zegt kan dus ook wel degelijk, want het werkelijke aantal biertjes ligt dus veel hoger als in jouw berekening waarin je geen rekening houd met tijd en de concentratie in het bloed.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Materieaspecten

maar deze berekening is te kort door de bocht.


Maar hij voldoet wel aan de vraagstelling. En daar is het naar mijn idee om te doen. Het is eigenlijk een vraag over het omrekenen van eenheden, maar dan in een 'leuker jasje' gegoten. (zie ook Chemlevel)

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Materieaspecten

Je hebt gelijk, maar zijn vraag is ook waarom het verschil zo groot is, mede hierdoor dus :) (neem het op voor zijn vader :) )

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Materieaspecten

bedankt voor de hulp [!]

PS:Mijn vader ging niet af op zijn chemische kennis maar op zijn ervaring met bier :)
Despite what we all like to think, not EVERYTHING is smokable

Reageer