[scheikunde] Materieaspecten 2

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Materieaspecten 2

Sorry voor het nieuwe topic,maar in het oude zal niemand meer gaan zien omdat het het al opgelost was

Ik zit weer met een bijna goede uitkomst maar toch

Bereken hoeveel gram ethanol aanwezig is in een volle fles Porto 19° als je weet dat zuivere alcohol een massadichtheid heeft van 0,800Kg/l en dat het volume van de fles 70cl bedraagt

Ik denk dat ik mijn eerste fout al maak door te denken dat 19°=19V%(of is dit juist) En wordt met die zuivere alcohol de ethanol bedoelt?

Ik bereken eerst de Volume ethanol in de fles: 19% x 70cl= 13,3cl ethanol in de fles

Dan de massa ethanol: m ethanol= massadichtheid x volume

= 0,800kg/l x 13,3cl= 10,64g

Ik heb de oplossing gekregen en die is 106g, dus ik zit er bijna,waar is mijn fout?

Of zit ik compleet fout en is het gewoon toeval dat mijn uitkomst lijkt op de eigelijke uitkomst?

Dan nog een 2de vraag

Een drukfles helium met massa 7800g heeft na het vullen van een ballon nog 7650g massa over.(dus massa ballon is 150g?)

Bereken het volume dat de ballon inneemt bij een druk van 200kPa en bij een temp van 25°C

Ik dacht via deze forumle

no=normale omstandigheden( 101,3kPa,273K,22,4l)

nno=niet normaal

Pno x Vno/Tno= Pnno x Vnno/Tnno

Pno x Vno x Tnno/ Tno x Pnno= Vnno

101.3 x 22,4 x 248/ 273 x 200= dan kom ik iets van 10l ofzo uit

Maar het antwoord zou 46l moeten zijn, ik twijfel ook een beetje aan mijn wijze omdat ik dan niets doe met de massa van de ballon

Is mijn formule fout gebruikt of is ze hier helemaal niet nodig?

Mvg

Tomas
Despite what we all like to think, not EVERYTHING is smokable

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Materieaspecten 2

Antwoord vraag1: cl = centi-liter = 1/100 liter :)

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Materieaspecten 2

een beetje meer informatie plz :) Ik heb de hele dag met chemie bezig geweest,hersenen willen wat rust

waar heb ik de cl verkeerd gebruikt?

Edit: Oh denk dat ik hem zie, wrs dat ik bij de 0,800kg/l... de cl moet omzetten in L Afbeelding
Despite what we all like to think, not EVERYTHING is smokable

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Materieaspecten 2

omdat het lijkt dat niemand me kan helpen met de 2de heb ik hier een andere manier :)

PV=nRT

V=nRT/P

n=m/M

n=150g(of is massa ballon niet gelijk aan massaverschil in de fles?)/4,0073

n=37,5

V=37,5mol x 8,314 x 248K/ 200kPa

V=386

Dus dit klopt ook niet,maar denk dat het met deze formule moete lukken,maar zit ergens fout in(of zit ik weer compleet fout err)

Het antwoord moet iets van een 46l zijn
Despite what we all like to think, not EVERYTHING is smokable

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Materieaspecten 2

Nou ik kom hier op uit:

Dichtheid helium:

0,178 kg/m3

De massa helium in de balon is 150 gram --> 0,150/0,178 = 0,84269 m3 bij standaard druk en temperatuur.

p*V/T = constant

Zeg de druk wordt 2x zo groot (normale druk ongeveer 100kPa)

constant = 1*0,84269/273 = 3,0868

Nu gaan we V uitrekenen bij een druk die 2x zo hoog is (V wordt dus 2x zo laag)

3,0868*298/2 = 0,46 m3 = 460liter.

Dus je bent of een 0 vergeten of ik zit ergens een 10macht naast, maar zie alleen niet waar.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Materieaspecten 2

Het probleem is de dichtheid is niet gegeven en we hebben er ook geen blad van ofzo met de verschillende dichtheden van gassen.

Dus het zou op een andere manier moeten lukken,maar ik zal jouw manier gebruiken omdat ik zelf niets anders weet :)

Maar een ballon met 460l inhoud,het is wel 1,5kg helium,maar toch... :)
Despite what we all like to think, not EVERYTHING is smokable

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Materieaspecten 2

omeN schreef: Het probleem is de dichtheid is niet gegeven en we hebben er ook geen blad van ofzo met de verschillende dichtheden van gassen.

Dus het zou op een andere manier moeten lukken,maar ik zal jouw manier gebruiken omdat ik zelf niets anders weet :)

Maar een ballon met 460l inhoud,het is wel 1,5kg helium,maar toch... :)
En weer haal je eenheden door elkaar, nu zeg je weer 1,5 kg terwijl je eerder 150gram zegt, ik denk dus dat je iets verkeerd overgenomen hebt.

Heb je geen binas?

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Materieaspecten 2

ja,sorry,ben de hele dag bezig geweest met chemie en begin nu zelfs te twijfelen aan de simpelste dingen :)

Maar dan zeker,150gram helium in een ballon spuiten en hij krijgt een volume van 460l

(of zou dit mogelijk zijn door het druk en temperatuurverschil?)
Despite what we all like to think, not EVERYTHING is smokable

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Materieaspecten 2

Ja, onder normale omstandigheden krijg je dus bijna een volume van kub. In dit geval is de temperatuur iets hoger wat voor een kleine volume toename zorgt. De druk is 2 atm wat voor een halvering van het volume zorgt (bij een zelfde temperatuur).

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Materieaspecten 2

Wou je nog even bedanken voor al je hulp

Het waren wel veel domme fouten en dingen die ik door mekaar heb gehaald,maar zelf was ik er toch niet uitgeraakt

Bedankt Afbeelding
Despite what we all like to think, not EVERYTHING is smokable

Reageer