Tripeptide in MS/MS-systeem

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 20

Tripeptide in MS/MS-systeem

Hallo, kan iemand me op weg helpen met de volgende vraag? Ik heb namelijk geen idee wat mono-isotopische fragmenten zijn en kan dit ook nergens vinden. Bij voorbaat dank.

Het tripeptide Arg-Gly-Asp wordt onderzocht in een MS/MS systeem. Welke mono-isotopische fragmenten kunnen worden aangetroffen? (MW Arg = 174,2, Gly = 75,1, Asp = 133,1)
Don't be smart, just be yourself.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Tripeptide in MS/MS-systeem

(snel, sneller, snelst in reply'en :) )

Mono-isotopisch betekent dat de fragmenten alleen atomen van dezelfde isotoop bevatten. Dat maakt de determinatie wat eenvoudiger, je zal namelijk alle fragmenten als één piek in je massaspectrum terugvinden, in plaats van als een serie van meerdere pieken als gevolg van de isotopenverhoudingen in je fragmenten.

Kan je hier al wat verder mee komen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 20

Re: Tripeptide in MS/MS-systeem

Dat klinkt logisch ja. Ik denk dat ik het zo moet aanpakken:

het molecuulgewicht van het tripeptide is: 174,2+75,1+133,1=382,4 D. Het tripeptide kan ofwel enkel geladen zijn (MH+) ofwel dubbel geladen (MH2++).

De fragmenten die worden aangetroffen hebben m/z-ratio's van respectievelijk:

(382,4+1)/1=383,4

(382,4+2)/2=192,2

Klopt dit?
Don't be smart, just be yourself.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Tripeptide in MS/MS-systeem

Dit is het moleculair ion. Noem eens een paar fragmenten en waar je die verwacht?

Berichten: 20

Re: Tripeptide in MS/MS-systeem

Dit is het moleculair ion. Noem eens een paar fragmenten en waar je die verwacht?
Dan neem ik aan dat cleavage plaats vindt aan de amide band (weet niet waarom):

NH2-CHR(Arg)-C=O+ :m/z=174,2/1=174,2

NH2-CHR(Arg)-CO-NH-CHR(Gly)-C=O+: m/z=249,3/1=249,3

Is dit wat de bedoeling is? Het studiemateriaal is erg oppervlakkig, dus als iemand wat achtergronduitleg bij de vraag uit de topicstart zou kunnen geven is dat zeer welkom. Zoals: hoe vindt de peptideseperatie in een MS/MS-systeem plaats?

Bij voorbaat dank.
Don't be smart, just be yourself.

Berichten: 1.153

Re: Tripeptide in MS/MS-systeem

goh dit vraagt om een grote uitleg.

Peptide sequencen met de MS/MS.

Een dipeptide kan op 3 plaatsen gefragmenteerd worden:

Dit is een aminozuur

NH2-CHR-COOH

Dit een petide binding:

NH2-CHR-CO-NH-CHR-COOH

waar kan worden gefragmenteerd is in rood weer gegeven.

Afhankelijk van of je de NH2 of de COOH eind hebt spreek je van a,b,c of x,y,z fragmenten. Dus stel hij breekt in de middelste rode binding, dan heb je of b of y fragmenten. Deze komen het meest voor. In je MS/MS spectrum zal je bij deze m/z waarden een peik tegen kunnen komen.

Door het massa verschil tussen de verschillende pieken in het MS/MS spectrum kan je een sequence bepalen.

Stel je hebt het peptide: TESTPEPTIDE (ja die kan echt) (ik gebruik even de een letter code is wat makkelijker opschrijven) ([M+H]+= 1200.7)

Dan zul je dus b-pieken bij vinden bij 102,04; 231.08; 318.08; etc.

En y pieken bij: 1071.43; 955,41; 843.33 etc.

Door deze manier van de MS/MS te gebruiken kan je eigenlijk heel gemakkelijk de sequence van een peptide bepalen en dus een identificatie uitvoeren.

Ik hoop dat het enigzins duidelijk is.

edit: je vraag over petide mapping (hier) heeft hier natuurlijk alles mee te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Tripeptide in MS/MS-systeem

Leuk, nu heb ik ook nog wat geleerd. Hoe zit het nou bij P, die kunnen door de ring dus niet voor een c/z fragment zorgen? Is er iets te zeggen over de verhoudingen van a/b/c? En heeft die verhouding (behalve bij P) nog iets te maken met het aminozuur op de breuk?

Berichten: 1.153

Re: Tripeptide in MS/MS-systeem

Inderdaad de P is een ringstructuur. Die zie je niet altijd in je MS/MS spectrum, dus zal je in de y-reeks een stapje missen, meer dan zie je dus een massa verschil van PZ (waar Z een andere aminozuur is) of ZP.

De verhoudingen a/b/c is niet echt veel over te zeggen. Dit is afhankelijk van a, de CID-energie in je collision cell en b, van het aminozuur. Bij sommige peptiden zie je veel b-fragmenten bij de ander veel y-fragmenten. Maar over het algemeen kan je zeggen dat je vooral b en y zal zien; dit is in het midden van de peptide-binding.

Ook heb gezien dat er een verschil is in de massa-spectrometer die je gebruikt. Ik heb bv. gezien dat je in de Q-TOF zowel y als b veel ziet en in een Triple Q vooral de y veel ziet. Terwijl het LC systeem hetzelfde was. Of dit door de collision cell of door de ionisatiebron komt weet ik niet. (verder niet in verdiept)

Berichten: 20

Re: Tripeptide in MS/MS-systeem

@Jeroen C.: bedankt, ik heb 't tentamen inmiddels achter de hand. Je uitleg lijkt me duidelijk, zal 't later intensief lezen, eerst even van de zon genieten...
Don't be smart, just be yourself.

Berichten: 1.153

Re: Tripeptide in MS/MS-systeem

@Jeroen C.: bedankt, ik heb 't tentamen inmiddels achter de hand. Je uitleg lijkt me duidelijk, zal 't later intensief lezen, eerst even van de zon genieten...
dat doet maar...en wij hard werken!!!

maar om 23.06 in de zon? waar woon/leef je?

Mochten er meer vragen zijn...u roept maar!

Berichten: 67

Re: Tripeptide in MS/MS-systeem

Mono isotopische fragmenten zijn fragmenten berekend op grond van de meest voorkomende isotoop.....C=12, H=1, N=14, O=16, Cl=35, Br=79 etc. Dit is overigens niet hetzelfde als exacte massa...zoek hierover maar verder in dit forum.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Tripeptide in MS/MS-systeem

Ik denk dat hij/zij dat na 2 jaar allang gedaan heeft 8-[ 8-[ 8-[ . Wat voor zin heeft het om oude topics op te rakelen met een zoek maar op het forum antwoord?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>DrQuico: FswD, laat het modereren maar aan de mods over en gebruik zelf liever enkel de 'report' knop</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 67

Re: Tripeptide in MS/MS-systeem

FsWd, je hebt gelijk. Ik had me gisteren aangemeld op dit forum omdat ik het, surfend over internet. aantrof. Ik heb niet gelet op de datum. Vandaar dus..... Ik zal me in de toekomst beperken tot recenter posts...

Reageer