cyanaatzouten onschadelijk maken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 219

cyanaatzouten onschadelijk maken

Ik heb een probleempje. Ik heb een oplossing van een cyanaatzout, maar ik moet dit weggooien. Aangezien wij geen speciaal afvalvat hebben voor cyanide-verbindingen zou het in een ander afvalvat gegooid moeten worden. Alleen is er een mogelijkheid dat er ook zuren in dit afvalvat zitten. Dus ik wil de cyanaatverbinding eigenlijk onschadelijk gaan maken. Weet iemand hoe dit kan/moet gebeuren?

Berichten: 3.145

Re: cyanaatzouten onschadelijk maken

Wat is het nu? Cyanide of cyanaat? Als het gaat om het eerste, dan heb je wel een aardig probleem om van het afval af te komen, het laatste zou ik flink aanzuren en dan gewoon door het riool spoelen met een flinke hoop water erachteraan (tenminste, als er geen andere niet-afbreekbare giftige rommel in zit als zware metalen of organics). Cyanaat geeft echt geen cyanide meer en is ook nauwelijks giftig.

Cyanide kun je kapot maken door er een overmaat chloorbleek (hypochloriet oplossing) aan toe te voegen en de pH >10 te houden, het wordt dan geoxideerd tot o.a. stikstofgas en carbonaat in oplossing. Deze reactie verloopt echter niet heel snel en je moet het een paar uur bij elkaar houden. Deze reactie is ook niet helemaal schoon, er kan ook tijdelijk wat cyanogeenchloride, CNCl, vrij komen, wat, zacht uitgedrukt, geen lekker goedje is. Na een half etmaal of zo is het echter zeker geneutraliseerd en ook eventueel CNCl is dan vernietigd. Als je dan een afvalvat voor bleek hebt, dan kun je het daar in doen, anders zou ik het weg doen via het riool met flink wat water er achter aan (wel echt goed naspoelen, omdat chloorbleek met zuur ook weer vervelende toestanden kan opleveren door vorming van Cl2-gas).

Als je een vaatje met cyanide afval hebt staan te "pruttelen" met bleekwater, dan moet dit wel in een werkende zuurkast gebeuren, omdat er zeker de eerste tien minuten nare dampen vanaf kunnen komen. Probeer eerst even op kleine schaal, om een idee te krijgen van de reactie.

Als je een oplossing van een cyanaat hebt, dan zou ik me niet te druk maken om het afval, zie bijvoorbeeld MSDS van KOCN. Het spul wordt zelfs voor luchttransport niet als risico beschouwd en de LD50 doses zijn ook vrij hoog. Door een sterk zuur toe te voegen aan een cyanaat oplossing vernietig je dit, het hydrolyseert en vormt CO2-gas en ammonium ionen bij een pH van 2 of lager. Als je dit doet moet je er absoluut zeker van zijn dat er geen cyanide (meer) in zit. Je hoeft niet bang te zijn dat cyanaat kan worden omgezet in cyanide, dat gebeurt echt niet.

Berichten: 219

Re: cyanaatzouten onschadelijk maken

Het gaat om kobalt thiocyanaat. Ik heb hier een link naar de MSDS daarvan. Maar daarin staat vermeld dat er juist met sterke zuren cyanides vrij kunnen komen. Maar ik ga zelf ook nog verder zoeken of ik op internet iets kan vinden hoe je het moet neutraliseren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: cyanaatzouten onschadelijk maken

Thiocyanaten zijn aanzienlijk minder gevaarlijk dan cyanides!

Kalium- en ammoniumthiocyanaat zijn geen ongebruikelijke zouten.

Mogelijk is het kankerverwekkende cobaltion gevaarlijker dan je zuurrest!!
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 3.145

Re: cyanaatzouten onschadelijk maken

kobalt thiocyanaat
Nu ineens hebben we het weer over thiocyanaat! Hiervoor hadden we het nog over cyanide en/of cyanaat, wel duidelijker zijn in het vervolg!

Zoals JanMeut al aangaf, het cobalt ion is wellicht schadelijker dan het thiocyanaat ion. Maar inderdaad, thiocyanaat kan aanleiding geven tot vorming van HCN (weet ik uit persoonlijke ervaring met een experiment met zuur, NaSCN en H2O2 :) het rook al zo raar :) ). Sinds die tijd ben ik toch een stuk voorzichtiger met thiocyanaat en denk ik toch iets minder licht over deze stof.

Zolang er in het afvalvat voor metalen geen oxidatoren zitten hoef je niet bang te zijn voor cyanide vorming, maar bij aanwezigheid van oxidatoren in combinatie met zuur kan SCN(-) worden geoxideerd tot o.a. HCN.

Je kunt echter ook thiocyanaat veilig vernietigen met overmaat chloorbleek van voldoende hoge pH, net als cyanide. Het thiocyanaat wordt dan geoxideerd tot sulfaat, stikstofgas en carbonaat. Complicatie is alleen wel dat er cobalt bij zit. Laat dit nou net een katalysator zijn voor ontleding van hypochloriet tot chloride en zuurstof. Ik zou zeggen, veel base er bij, veel bleek er bij, totdat het bubbelen ophoudt. Dit bubbelen is N2 en O2. Dan heb je zeker 90% van je thiocyanaat vernietigd en ben je gelijk mooi af van je overmaat bleek (geen gevaar voor chloorontwikkeling) en vervolgens dumpen in het vat voor metaalzouten. Let wel even op dat de boel niet overschuimt. Chloorbleek met cobalt geeft aanleiding tot bruisen, wat bij een beetje papperig neerslag kan leiden tot overschuimen.

The Storm: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 219

Re: cyanaatzouten onschadelijk maken

Het probleem is inmiddels opgelost. Gewoon in het afvalvat gegooid (ik heb gelukkig nog geen amandeltjes geroken [-X ).

Ik heb nog nooit problemen gehad met HCN. Maar om 1 of andere reden (ik ben er zelf ook nog niet achter waarom) ben ik altijd heel alert op stoffen waar cyanides in zitten.

In iedergeval bedankt voor de reacties!

Reageer