Capillaire elektroforese

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 20

Capillaire elektroforese

Ik weet dat een bufferoplossing in contact met de silicawand een geladen double layer aan het oppervlak vormt, welke resulteert in een PLUG flow wanneer een elektrisch veld wordt aangelegd.

Zou iemand mij kunnen uitleggen wat een PLUG flow is en waarom een concentratie van de analyten in een smalle zone in de monsterplug zal plaats vinden? Vooral het woordje 'plug' kan ik niet plaatsen.

NB. Dit is wellicht de verkeerde rubriek, maar het hoort toch bij Analytische Chemie..
Don't be smart, just be yourself.

Berichten: 311

Re: Capillaire elektroforese

Het woord plug ken ik wel in verband met een chemische reactor, namelijk een PLUG-FLOW reactor. Dit is een reactor die door een buis kleine pakketjes stuurt die niet mengen met de rest van het transportmiddel.

Bijvoorbeeld pakketjes lucht in water of pakketjes water in lucht op vaste afstanden en dus tijden.

De geladen double layer ken ik in verband met de DLVO theorie (zeta potentiaal).

Dus misschien bedoelen ze hier pakketjes die bewegen op basis van de aangelegde lading??

Berichten: 2.399

Re: Capillaire elektroforese

Plug is het geinjecteerde volume. Dat volume gaat mee met de EOF en wordt de plug genoemd :)

Op de vraag waarom ze in de plug blijven moet je eens kijken naar kohlrausch of hoe je het ook schrijft. Ik kan het niet meer voor je doen want ik sta op het punt naar de VS te vertrekken. :)

Edit: LC is misschien een beter topic voor CE

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Capillaire elektroforese

Edit: LC is misschien een beter topic voor CE
Moeilijk, ik zet hem even in Electrochemische technieken, dat zou ook nog kunnen...

Mochten mede-teamleden mij willen/kunnen verbeteren, feel free ;) [-X
Ik kan het niet meer voor je doen want ik sta op het punt naar de VS te vertrekken.  ;)
Goede reis!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 266

Re: Capillaire elektroforese

IK zou het ook bij LC zetten. Alleen is bij CE het vootbewegingsmechanisme elektrokinetisch en niet drukgedreven. Alhoewel een combinatie kan met CEC.

Soit

Het normaal stroomprofiel in een buis is parabolisch door de weerstand met de wand. Bij CE daarentegen worden juist de moleculen bij de wand verplaatst door de elktro-osmotische flow (EOF) zodat de hele bulk in de capillair verplaatst wordt. Hierdoor wordt het parabolisch stroomprofiel afgeplat tot een plug.

Een ander woord voor plug flow is propstroom.

Ik gebruik deze techniek op het werk voor de scheiding van chirale componenten.

Berichten: 2.399

Re: Capillaire elektroforese

Voor chirale componenten gebruik je geen CZE neem ik aan?

Wat gebruik je dan wel? MEK of iets wat hier op lijkt?

Ben gewoon benieuwd [-X

Berichten: 266

Re: Capillaire elektroforese

Meestal proberen we LC optisch omdat CE een grotere voorbereiding vergt(capillair maken en conditioneren + background elektrolyt maken)

Voor de CE optisch gebruiken we een capillair zonder stationaire fase en voegen aan het background elektrolyt een cyclodextrine toe. Er moet dus alleen een juiste keuze van het cyclodextrine gemaakt worden.

Uiteindelijk zijn LC en CE twee complementaire technieken met alle twee hun voor- en nadelen.

CE kost gewoon meer tijd, heeft nogal last van slechte reproduceerbaarheid (door de grote hoeveelheid veranderlijken) en van veranderende migratietijden en er kan nogal wat mee mislopen op zich (bv. breken van capillair aan de window).

Maar correct gebruikt is het een zeer krachtige scheidingstechniek.

Reageer