echte kleuren van mars

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 34

echte kleuren van mars

wat denken jullie hier van?

>>> http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=36985

Zou de lucht op mars nu oranje zijn of blauw? :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: echte kleuren van mars

dat hangt er van af onder welke hoek de Zon schijnt op Mars :wink:

uitleg:

Mars heeft wel een beetje dampkring is, zoals onze planeet.

en dan hangt het af, onder welke hoek de zon schijnt.

(vgl 's avonds bij ons hier, als de zon onder een scherpe hoek schijnt wordt de lucht oranje bijna donker rood. maar daarom hebben we géén oranje atmosfeer) waarom denk je dat het zou blauw zijn?

antwoord: in de atmosfeer is er veel waterdamp en door het prisma effect, houd het water enkel en alleen het blauwe gedeelte, de rest wordt afgekaatst.

Mars is oranje omdat de grond een oker kleur heeft. een hoge ijzere gehalte. en omwille dat het een dunne atmosferische laag heeft, kaatst het zonlicht terug naar boven met een oranje kleur.

"klikt hier om meer te weten"
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 126

Re: echte kleuren van mars

Toch een interessante link, Phillip! Het is inderdaad vreemd dat op die ene foto waar de lucht en het blauwe kleurkaartje tegelijk te zien zien, de blauwe kleur helemaal weg is!

Ben benieuwd wat de NASA als antwoord heeft!

Maar ook alle Hubble-opnamen zijn niet kleurecht, wat een feit is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: echte kleuren van mars

Omg, allemaal paranoia mensen, NASA heeft zelf verklaard dat de kleuren soms kunnen verschillen en dat de lucht van mars daadwerkelijk blauw kan zijn ... Man man man, wat een gezeik daar zo :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 126

Re: echte kleuren van mars

En toch is op die ene foto het blauwe referentievlakje rood. Ik vind dat niet paranoide, ik zie het gewoon op de foto en vraag me af hoe dat komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 126

Re: echte kleuren van mars

Ik snap het al! Zie volgende uitleg:

http://www.xs4all.nl/~meijerej/marsmysterie/#update5

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: echte kleuren van mars

technofreak schreef:wat denken jullie hier van?  

>>>  http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=36985

Zou de lucht op mars nu oranje zijn of blauw?   :roll:
Toen de eerste marsfoto's werden gemaakt is per ongeluk de echte kleur van mars eens gepubliceerd. Daarna is dit door NASA en andere instanties de doofpot ingedaan. Men wil de mensen laten geloven dat mars rood/oranje is. Tot nu toe wordt dit nog steeds zo gedaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 126

Re: echte kleuren van mars

En waarom zouden ze dat in vredesnaam doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: echte kleuren van mars

Toen de eerste marsfoto's werden gemaakt is per ongeluk de echte kleur van mars eens gepubliceerd. Daarna is dit door NASA en andere instanties de doofpot ingedaan. Men wil de mensen laten geloven dat mars rood/oranje is. Tot nu toe wordt dit nog steeds zo gedaan.
Kun je dit staven of zuig je het uit je duim? Ik zie totaal geen reden waarom Nasa dit zou doen. Mars is een roodachtige planeet. Dit komt doordat er veel ijzeroxide (a.k.a. roest) te zien is. In combinatie met de kleur van de atmosfeer geeft dit een rood uiterlijk. Dit kun je zelf zien als je naar Mars kijkt (momenteel is Mars 's nachts zichtbaar aan de zuidoostelijke hemel). Pak je een goede verrekijker of een telescoop dan zul je het wat geliger zien. De wolkenslierten (kijk naar de noordpool van Mars) zijn wat blauw-groenig.

Dit alles kun je zelf bekijken, dus waarom zou iemand in ons in vredesnaam iets anders willen laten geloven? Of bestaat er een kleurenmafia waar ik niets vanaf weet?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 126

Re: echte kleuren van mars

kleurenmafia


:roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: echte kleuren van mars

Nog eventjes alles goed bekeken, en ik kom tot de conclusie dat Dr. Ron Levin een stennisschopper is. De kleur van Mars verschilt van tijd tot tijd en van plaats tot plaats. Het oppervlak is overwegend roodbruin (zie eerdere post) en de atmosfeer kan blauwig, groenig of gelig zijn. Hoe je de kleur van Mars waarneemt ligt er dus maar net aan op welk moment en vanaf welke plaats (op Mars of van buiten Mars, en op Mars zelf verschilt het ook nog per plaats) je kijkt. Ik heb dus ook niet gestemd aangezien er geen juiste keuze te maken is.

Dit kan iedereen die daar behoefte aan heeft zelf ontdekken (muv het zelf naar Mars gaan), dus waarom daar moeilijk over doen?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: echte kleuren van mars

allee beste vrienden, wat Ger zegd is correct:

Mars is rood door "die ijzergehalte", maar bv Neptenus :D welke kleur zou dat zijn?

Afbeelding

iedereen zal zeggen BLAUW

maar het is blauw-groen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Neptunus_%28planeet%29

Raar hé :roll:
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 375

Re: echte kleuren van mars

antwoord: in de atmosfeer is er veel waterdamp en door het prisma effect, houd het water enkel en alleen het blauwe gedeelte, de rest wordt afgekaatst.
fout, de kleur van de lucht blauw, wordt veroorzaakt door verstrooiing, blauw licht(licht met een hogere frequentie) botst gemakkelijker(dan licht met een lagere frequentie= rood licht) op deeltjes in de lucht, en wordt dan verstrooid, een deel van het rood licht wordt ook verstrooid, maar minder dan het blauwe=> lucht =blauw

's avonds echter valt de zon schuiner in, en legt het licht een langere weg af door de atmosfeer, daardoor is er al een deel van het blauwe licht verstrooid, en zie je meer rood

bij zonsondergang zie je veel meer rood dan bij zonsopgang, dit is te verklaren doordat er 's avonds meer vervuiling in de lucht zit, en daar verstrooid het rode licht gemakkelijker op

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: echte kleuren van mars

beste Wannes, niet dat ik het wil geloven, maar zijn er daar bewijzen van -een site die uw argument kan staven?-

want uw quote:
bij zonsondergang zie je veel meer rood dan bij zonsopgang, dit is te verklaren doordat er 's avonds meer vervuiling in de lucht zit, en daar verstrooid het rode licht gemakkelijker op
lijkt voor mij ongeloofwaardig. dus, u zou beweren dat in de tijd van de Middeleeuwen, dat de mensen dergelijke roodkleurige schijn, nooit geweten heeft. -in die was er geen industriële vervuiling.

neen, ik denk dat dat te maken heeft met de asligging van de Aarde toz van de Zon. -of iets dergelijks-

maar vervuiling? neen, ik geloof dat niet.

anders, bewijs het en ik herzie mij mening. akkoord ? :wink:
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: echte kleuren van mars

Voor wat betreft de vraag waarom de atmosfeer op aarde er blauw uitziet:

Het bertreft hier de zogenaamde Rayleighverstrooiing.

Gnoemd naar meneer Rayleigh die het fenomeen veklaard heeft.

Dat de kleur bij zonsopkomst en zonsondergang soms veel rood en geeltinten bevat komt primair doordat het zonlicht

een langere weg door de atmosfeer moet afleggen. Deze extra weg door de atmosfeer zorgt voor nog meer verstrooiing

van het blauwe licht, en nog steeds weinig verstrooiing van rood licht. Dit kan worden gezien als een duidelijke roodverkleuring

van de hemel in de richting van de zon. In verzwakte vorm van dit effect zorgt de verzwakking van het blauwe licht voor een

geelverkleuring van de zon.

Rayleighverstrooiing, Wikipedia.

Overigens is de effect inderdaad beter bij zonsondergang dan bij zonsopkomst te zien doordat de lucht aan het einde van de dag

meer stofdeeltjes bevat waardoor de verstrooiing sterker is. Avondrood ontstaat voornamelijk bij verstrooiing van zonlicht door stof.

Ochtendrood hangt samen met verstrooiing door uiterst kleine waterdruppeltjes in de atmosfeer.

zonsopkomst, Wikipedia.

zonsondergang, Wikipedia

Avondrood nader verklaard, KNMI
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Reageer