Eiwitten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 184

Eiwitten

hallo,

Wie kan mij vertellen wat een chaperonne eiwit is en een hoe dit werkt?

en ter controle: een eiwit ontvouwt bij hogere temperaturen omdat er door de temperatuursstijging meer beweging komt in het molecuul, en het dus ontvouwen een energetische gunstigere toestand is?

Groetjes,

Frans

Gideon: Voor de goede orde heb ik hem even verplaatst.

Berichten: 7

Re: Eiwitten

Chaperone eiwitten vouwen eiwitten in hun goede vorm. Zie bijv. Wikipedia over Chaperone eiwitten

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Eiwitten

McSnarf schreef: en ter controle: een eiwit ontvouwt bij hogere temperaturen omdat er door de temperatuursstijging meer beweging komt in het molecuul, en het dus ontvouwen een energetische gunstigere toestand is?
Niet precies. Het ontvouwen gebeurt niet omdat de energie verandert, maar omdat bij een hogere temperatuur de entropie belangrijker wordt in de berekening van de vrije energie.

Elk systeem probeert de vrije energie te minimaliseren. Voor een proces geldt ΔG = ΔH - TΔS, en het proces (hier: ontvouwen) kan verlopen als ΔG negatief is. De termen ΔS en ΔH veranderen niet zo heel sterk met de temperatuur, maar als T groter wordt zal TΔS belangrijker worden. ΔS voor het ontvouwen is positief (men wint wanorde) en zo kan G voor het ontvouwen eiwit lager zijn dan voor het gevouwen eiwit terwijl H nog steeds gunstiger is voor het gevouwen eiwit.

Berichten: 704

Re: Eiwitten

jups daarom zijn er chaperone eiwitten nodig om te helpen in de correcte vouwing van het eiwit. Een eiwit zal nooit uit zichzelf spontaan vouwen omdat de vrije energie daarvoor positief is. Het wordt gekoppeld aan de hydrolyse van ATP.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Eiwitten

Dat is zeker niet voor alle eiwitten het geval! Sommige, misschien wel de meeste eiwitten (ik heb geen idee van een fractie) vouwen zomaar vanzelf! Dit is een experiment dat eenvoudig is uit te voeren door verhitten en afkoelen van een verdunde oplossing van een eiwit.

Ook de temperatuur waarbij een eiwit ontvouwt kan per eiwit behoorlijk verschillen. Kijk maar eens naar de enzymen in moderne wasmiddelen: deze kun je koken zonder dat ze denatureren.

Reageer